ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شرکت ملی پست یا استارتاپ‌ها؛ کدام یک پیک‌های موتوری را به مقصد می‌رساند؟

ظهور استارتاپ‌های حمل و نقل و استقبال شدید مردم از آنها باعث شده که بسیاری از شرکت های دولتی هم وارد این حوزه شوند. بعد از اتحادیه تاکسیرانی و آژانس‌داران حالا نوبت به شرکت ملی ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۱ مهر ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

ظهور استارتاپ‌های حمل و نقل و استقبال شدید مردم از آنها باعث شده که بسیاری از شرکت های دولتی هم وارد این حوزه شوند. بعد از اتحادیه تاکسیرانی و آژانس‌داران حالا نوبت به شرکت ملی پست رسیده است تا به رقابت با شرکت های نام آشنای این حیطه بپردازد.

سرویس ویژه پیک موتوری «پست من»‏، نام خدمت جدیدی است که شرکت ملی پست در یکی دو ماه گذشته به صورت آزمایشی آن را در چند شهر راه اندازی کرده و حالا به طور کامل آن را به مرحله اجرایی رسانیده است. «محمدحسن ترابی»، مدیرعامل روابط عمومی شرکت ملی پست ایران، در گفتگو با دیجیاتو اطلاعات بیشتری از سرویس جدید این سازمان در اختیارمان قرار داد:

«این خدمات به نوبه‌ای بخش توسعه یافته‌ای از خدمات پست پیک ویژه است که سال‌ها پیش به مشتریان ارائه شده بود. شرکت ملی پست در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان با همکاری بخش خصوصی این سرویس ویژه را برای مشتریانی که با اینترنت سر و کار دارند، راه اندازی کرده است.»

این سامانه نسخه توسعه یافته خدمات پست پیک ویژه به شمار می‌رود

ترابی به راه‌اندازی این سیستم در شهرهای بزرگی چون تهران، کرمان، شیراز، خرم‌آباد، یاسوج، اهواز، بندرعباس، تبریز، اصفهان و مشهد و... اشاره کرد و نسبت به راه‌اندازی این سیستم در شهرستان‌ها و شهرهای دیگر در سال‌های آینده‏‏، ابراز امیدواری کرد.

وی ضمن تایید تفاوت قیمت خدمات این سرویس در کلانشهر تهران نسبت به سایر شهرها، به دیجیاتو گفت:

«دلیل این مساله را در بزرگی و ترافیک شهری و همچنین تعداد بیشتر درخواست‌ها می دانم. به باور من نسبت کاری که نیروهای پیک پست‌من در شهری مثل تهران انجام می‌دهند نسبت به سایر شهرها بیش از دوبرابر است.»

مورد دیگری که ترابی به آن اشاره کرد به حیطه نحوه قیمت‌گذاری مرسولات در این سرویس بر‌می‌گردد. نرخ این خدمات بستگی به وزن و ابعاد بسته‌های مشتریان است. قیمت اولیه این سرویس برای بسته‌های کمتر از 20 کیلوگرم و ابعاد استاندار 40 سانتی متر در نظر گرفته شده است.

«شهریار رفیعی»، مدیر روابط عمومی این سامانه نیز مساله تفاوت قیمت ها را با ذکر مثالی برای دیجیاتو روشن می سازد که حکایت از نرخ دوبرابری کلانشهرها نسبت به شهرستان‌ها دارد:

«نرخ ورودی در تهران 5000 تومان و در غالب شهرستان ها 2500 تومان است، همچنین مواردی چون آب و هوا و ترافیک و ساعات شبانه روز بر روی نحوه نرخ گذاری سرویس تاثیرگذار خواهند بود.

رفیعی ضمن صحبت درباره اینکه پست من دومین برنامه حمل و نقل پیک موتوری آنلاین این شرکت است و با توجه به تجریبات گذشته افراد داخل شرکت و حمایت های دولتی شرکت ملی پست آینده درخشانی خواهد داشت، افزود:

ما در این سامانه به جز حمل و نقل بار، گزینه جابجایی نفر را نیز داریم. اطلاعی از اینکه سایر شرکت ها چطور و با چه پشتوانه ای فعالیت های مشابهی می کنند ندارم ولی ما تنها شرکتی هستیم که مجوز تحت نظارت ارتباطات و فناوری را داریم و قانونا این کار را انجام می دهیم. بیمه شخص ثالث در هنگام سرویس گیری این گزینه تا دو نفر را در پوشش خود قرار خواهد داد.

این سامانه تنها سرویس مجوزدار و قانونی حمل ونقل بار و نفرات با موتور است

به نظر  می رسد شرکت ملی پست با حمایت و راه اندازی این سامانه، به دنبال مشتریان جدید و کاربران تلفن های همراه است تا با شناسایی این بازار در آن فعالیت مثبتی داشته باشد. استقبال مردم از اپلیکیشن های مشابه و گردش مالی نسبتا خوبی که در آنها رخ می دهد رقابتی تنگاتنگ را به وجود آورده که دولتی‌ها تازه‌ترین بازیکنان آن هستند.

«مهدی نایبی»‏، مدیرعامل شرکت الوپیک‏، درباره ورود سازمان‌های دولتی به حوزه استارتاپی به دیجیاتو گفت:

صرف نوشتن یک اپ و قرار دادن آن در فضای مجازی یک کسب و کار موفق را در پی ندارد. دید و تفکر استارتاپی و کیفیت و خدماتی که باید داشت مهم است. خود پیک بادپا هم برنامه‌ای تحت نام پیک سبز طراحی و اجرا کرد که در عمل به موفقیت نسبی نرسید. همکاری دولتی‌ها بهتر است با بخش خصوصی صورت بپذیرد و یک بازی برد برد را برای همه فراهم بیاورد.

نایبی همچنین از صحبت‌های اولیه با شرکت‌هایی همچون پست و تیپاکس برای همکاری خبر داد: «زمزمه‌هایی مبنی بر همکاری برای جابجایی پاکت‌ها و بسته‌های این شرکت‌ها توسط سازمان ما وجود دارد. برند ما و کیفیت کار ما باعث به وجود آمدن مشتریان وفادار زیادی شده که امکان از دست دادن آنها با ورود برنامه‌های جدید نامحتمل به نظر می‌رسد. فعالیت ما فعلا در تهران است و به زودی در کرج هم آغاز خواهد شد. این گستردگی فعالیت به تدریج باعث ایجاد همکاری‌های بیشتر دوجانبه‌ای بین ما و این سازمان‌ها خواهد شد.»

ورود سازمان های دولتی کمی دیرتر از حد معمول صورت گرفته و باید دید که با توجه به پشتوانه گرمی که سرویس‌های پیک آنلاین فعال کنونی به دست آورده‌اند آیا موفقیتی برای دولتی‌ها به دست خواهد آمد یا خیر. البته حمایت از بخش خصوصی و راه‌اندازی این گونه سامانه‌ها با کمک شرکت‌های دانش بنیان خصوصی‏ اقدامی هوشمندانه از سوی اکثر سازمان‌های دولتی است و نشان از پذیرش آنها از قدرت بخش خصوصی دارد. بخشی که در این چندساله بیش از پیش فعال بوده و دولت دوازدهم نگاه ویژه‌ای به آن‌ها دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • محمد رضا
    محمد رضا | ۱۲ مهر ۱۳۹۶

    ما ها که شهرستانیم شرکت پست خیلی بهتر و سریعه

  • عادل حقیقی
    عادل حقیقی | ۱۱ مهر ۱۳۹۶

    spam

  • زروان
    زروان | ۱۱ مهر ۱۳۹۶

    امیدوارم دولت با پول و قدرتی که داره این شرکتارو نابود نکنه اول سرویس ارزون تر ارائه میده بعد که شرکتا رو نابود کرد دیگه کیفیت سرویس که ارائه میکرده افت میکنه

مطالب پیشنهادی