ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گسترش گازهای گلخانه ای
علمی

یافته های نگران کننده ماهواره های ناسا در خصوص روند گرمایش زمین

به لطف ماهواره های ناسا که مامور کنترل گردش گازهای گلخانه ای در جو زمین بودند، حالا دانشمندان اطلاعات تازه و جذابی از شیوه عملکرد سیاره ما، به خصوص در مقابل تغییرات آب و هوایی ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۲۱ مهر ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

به لطف ماهواره های ناسا که مامور کنترل گردش گازهای گلخانه ای در جو زمین بودند، حالا دانشمندان اطلاعات تازه و جذابی از شیوه عملکرد سیاره ما، به خصوص در مقابل تغییرات آب و هوایی به دست آورده اند.

با کمک تصاویر ثبت شده توسط ماهواره ها، اقلیم شناسان به خوبی می توانند نحوه مکش گاز CO2 از جو توسط اقیانوس ها و بازدم آن را درک کرد. چنین اطلاعاتی به ما کمک خواهد کرد تا واکنش آینده زمین نسبت به گرم شدن جهانی آب و هوا را پیش بینی کرد.

به عنوان مثال، ماهواره های مورد اشاره نشان دادند که در جریان پدیده النینو در سال ها ۲۰۱۵ تا ۱۶، به دلیل افزایش گرما، خشکسالی و آتش سوزی های گسترده، سطح دی اکسید کربن اتمسفر به شکل چشمگیری افزایش یافت.

گیاهان به طور طبیعی CO2 را از هوا جذب و سپس در هنگام شب آن را دوباره آزاد می کنند. اما به دلیل بارش کم و افزایش بیش از حد گرما در قاره های آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا، درختان آن طور که انتظار می رفته دی اکسید کربن را جذب نکرده اند. قسمتی دیگر از آنها نیز با نرخ بیشتری مرده و با سرعت بالاتری تجزیه شده اند. این به نوبه خود بازگشت این گاز گلخانه ای به جو را تسریع بخشیده اند.

بر این اساس می توان پیش بینی کرد که واکنش گیاهان به افزایش متوسط دما، به بالارفتن نرخ تولید دی اکسید کربن و در نتیجه شتاب دهی به گرمایش جهانی منجر خواهد شد.

گرمایش زمین از زمان آغاز انقلاب صنعتی و شروع استفاده گسترده از سوخت های فسیلی در سال ۱۸۰۰ میلادی آغاز شده و تا امروز ادامه داشته است. حدود ۲۵ درصد از دی اکسید کربن تولیدی توسط اقیانوس ها و ۲۵ درصد دیگر توسط گیاهان از جو خارج می شوند، اما یافته جدید نشان می دهد که این سهم ها دیگر نمی توانند ثابت باقی بمانند.

حالا محققین می توانند با دقت بالاتری شرایط آب و هوایی ۱۰۰ سال آینده زمین را پیش بینی نمایند. گرچه نتیجه به دست آمده به هیچ وجه آرامش بخش نیست، اما دست کم می تواند هشدارهای لازم را به دانشمندان و سران دنیا بدهد، چرا که به نظر می رسد بحران واقعی از آن چه پیش از این تصور می شد به ما نزدیک تر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲۲ مهر ۱۳۹۶

    سلام ممنون به خاطر این مقاله آگاه کننده

مطالب پیشنهادی