نمایشگرهای 120 هرتزی موبایل؛ آینده یا قابلیتی بی کاربرد؟

نمایشگرهای 120 هرتزی موبایل؛ آینده یا قابلیتی بی کاربرد؟

وقتی بحث آینده فناوری نمایشگرهای موبایل پیش می آید، همه تمرکز روی استفاده از OLED به جای هر نوع نمایشگر دیگر است و یا حتما بحث نمایشگرهای بدون حاشیه پیش می آید که احتمالا قابلیت خم شدن دارند و برخی نمایشگرها هم حتی می توانند کاملا تا شوند. با این حال، یک بحث دیگر و متفاوت هم در مورد نمایشگرها وجود دارد که مربوط به نرخ ریفرش بالاتر، نرخ ریفرش قابل تغییر و محتوای HDR است.

البته، گلکسی اس ۸ و ال جی جی ۶ امسال هم از برخی فرمت های HDR پشتیبانی می کنند و ۶۰ هرتز هم برای انیمیشن های رابط کاربری، بازی و ویدیوهای با نرخ فریم بالا، فوق العاده نرم است.

طی چند ماه گذشته تلفن های هوشمند بسیاری را دیده ایم که جا را برای دیگران باز کرده اند. مثل سری Aquos از شارپ که نمایشگری ۱۲۰ هرتزی دارد یا Aquos R که رزولوشن QHD و پشتیبانی از HDR10 را همراه با اسنپدراگون ۸۳۵ دارد. (پیش از توضیح بیشتر باید این را بدانید که Refresh Rate یا نرخ به روزرسانی، سرعتی است که نمایشگر تصویر را در هر ثانیه آپدیت می کند.)

بحث نرخ ریفرش بالاتر، اوایل امسال و زمان رونمایی از آیپد پرو با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی ProMotion مطرح شد. به گفته اپل، این نمایشگر زمان زوم بیشتر روی تصاویر و یا خواندن متون حس نرمی بیشتری منتقل می کند. اگر استفاده مربوط به بازی های ویدیویی هم باشد، باز نرخ به روزرسانی بالاتر بسیار اهمیت پیدا می کند مثل کاری که ریزر با موبایل جدیدش کرده.

ریزر از یک پنل IGZO با فناوری Ultra Motion (ورژن موبایلی G-Sync انویدیا) برای Razer Phone استفاده کرده. چنین امکانی به جی پی یو اجازه می دهد تا نرخ ریفرش را بین ۱۰ تا ۱۲۰ هرتز تغییر دهد تا بازی ها احساس واقعی تری منتقل کنند.

از هر کسی که مانیتور ۱۲۰ یا ۱۴۴ هرتزی در خانه دارد بپرسید به شما می گوید که تجربه بازی روی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی چقدر روان تر است. حالا این اتفاق اگر بخواهد در فضای موبایل رخ دهد، نیازمند تغییراتی خواهد بود. سوال اصلی این است که آیا این تغییر، مفهومی هم در دنیای موبایل خواهد داشت؟

به هیچ وجه نمی توان انکار کرد که جهش از ۶۰ به ۱۲۰ هرتز بهبود محسوب نمی شود حتی اگر قرار نباشد این تغییر را در حین باز و بسته کردن اپلیکیشن ها متوجه شوید. ۱۷ میلی ثانیه تاخیر به اندازه کافی برای اپلیکیشن هایی که لزوما ۶۰ فریم بر ثانیه نیستند خوب هست. با این وجود، سریعتر بودن یعنی بهتر بودن. خصوصا در آینده ای که باید واقعیت افزوده و مجازی را هم روی موبایل ها در نظر گرفت. داشتن نرخ به روز رسانی بالاتر برای استفاده از اپلیکیشن های واقعیت مجازی و افزوده کاملا محسوس است.

باید اشاره کرد که از منظر سخت افزاری، دیوایس های اندرویدی با سری اسنپدراگون ۸XX و کایرین ۹۶۰ از HiSilicon و برخی چیپست های مدیاتک آماده پذیرش نرخ فریم و به روزرسانی بالاتر هستند. پس سخت افزار ما را عقب نگه نداشته، بیشتر بحث محتوای مناسب است.

اکثر دیوایس ها و اپلیکیشن ها روی نرخ ریفرش ۶۰ هرتز قفل شده اند تا تجربه یکپارچه ای ارائه کنند و از پارگی تصویر جلوگیری شود، حتی اگر از لحاظ سخت افزاری دستگاه قادر به نمایش نرخ بالاتر باشد. برای مثال، پنل های سامسونگ روی کیت توسعه دوم آکیلس ریفت نرخ ۷۵ هرتز دارند در حالی که همان پنل ها روی موبایل ها روی ۶۰ هرتز قفل شده اند. حالا ریزر در حال همکاری با تعدادی از بازی سازها است تا از تمام امکانات استفاده کنند و محتوایی بسازند که روی نمایشگر ۱۲۰ هرتزی متفاوت باشد.

برای حل مشکل پرفورمنس، ما شاهد رونمایی از فناوری به روزرسانی تطبیقی بودیم که نمونه آن در ریزر فون هم استفاده شده. این فناوری خروجی دقیق GPU را با نرخ ریفرش نمایشگر کاملا تطبیق می دهد و جلوی پارگی تصویر را می گیرد و همچنین به مفهوم توانایی در به روزرسانی آهسته تر پنل حین استفاده از محتوای ساده تر نیز هست که سبب ذخیره انرژی می شود.

به لطف فعالیت های مستمر برخی شرکت ها نظیر انویدیا و کوالکام حالا فناوری های G-Sync و Q-Sync را داریم که چنین امکانی را ارائه می دهند. حتی اپل هم موقع رونمایی از تبلت جدیدش از این موضوع صحبت کرد.

همانطور که قبلتر اشاره شد، عمده دلیل حرکت به این سو می تواند تقاضا برای اپلیکیشن های واقعیت مجازی باشد. پایین آمدن لتنسی یا تاخیر در نمایش موثرتر تصاویر واقعیت مجازی غیر قابل انکار است و اگر مشکل پارگی تصویر هم حل شود، جلوی سرگیجه ها حین استفاده از هدست گرفته می شود. هر دوی این ها کنار هم، تجربه به مراتب بهتری را در اختیار کاربر خواهد گذاشت.

در حالی که آکیلس ریفت و اچ تی سی وایو هر دو نمایشگرهایی با نرخ ریفرش ۹۰ هرتز دارند، Gear VR سامسونگ روی ۶۰ هرتز قفل شده و Daydream گوگل هم بسته به اسمارتفونی دارد که از آن استفاده می کنید ولی در مورد آن هم باید بیشتر به همان ۶۰ هرتز اشاره داشت.

با این حال، تنها راه برای رسیدن به یک تجربه عالی در واقعیت مجازی فقط داشتن نرخ به روزرسانی بالاتر نیست، بلکه باید موانع دیگری نیز از سر راه برداشته شوند و امکانات پردازشی دیگری نیز در دسترس قرار بگیرند که مسئله به نقطه قابل اتکایی برسد. همه این ها در کنار هم می توانند لزوم چنین جهشی را در نمایشگرها توجیه کنند.

نمایشگرهایی با نرخ ریفرش بالا و قابل تغییر در حال حاضر در دنیای پی سی گیمینگ بسیار محبوب هستند و احتمال دارد که به زودی شاهد چنین گرایشی در دنیای موبایل نیز باشیم. آخرین آیپد اپل، سری Aquos شارپ و ریزر فون شاید پرچمداران تغییر بزرگ بعدی در دنیای موبایل باشند.

نظرات ۸
وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

Digiato

رمزتان را گم کرده‌اید؟

Digiato