ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

10 راهکار بهبود اعتماد به نفس

اعتماد به نفس پایین می تواند تمام ابعاد زندگی را تحت تأثیر منفی قرار دهد و انسان را در انتخاب اهداف زندگی و یا دستیابی به آنها دچار مشکل کند. از سوی دیگر با احساس ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

اعتماد به نفس پایین می تواند تمام ابعاد زندگی را تحت تأثیر منفی قرار دهد و انسان را در انتخاب اهداف زندگی و یا دستیابی به آنها دچار مشکل کند.

از سوی دیگر با احساس اعتماد به نفس بالا، فکر می کنید تمام دنیا زیر پایتان است و از عهده هر کاری بر می آیید. به دنبال این حس، به مرور حلقه ای از افراد با اعتماد به نفس بالا و موفق در اطرافتان جمع می شوند و شما نیز به سمت موفقیت بیشتر حرکت می کنید.

در ادامه به راهکارهایی خواهیم پرداخت که با به کارگیری آنها می توانید سطح اعتماد به نفستان را بهبود بخشید:

1- به خود افتخار کنید و خوشحال باشید

به خود افتخار کنید، تا خوشحال تر باشید. زیرا وقتی خوشحال هستید، اعتماد به نفس بالاتری هم دارید. به عنوان مثال به خود افتخار کنید که در شرکتتان فعالیت خود را به درستی انجام می دهید و مورد تشویق قرار می گیرید.

2- هدف خود را مشخص کنید

اگر همواره هدف داشته باشید، دلیل انجام هر کار خود را می دانید و در این صورت، اعتماد به نفستان بالاتر می رود.

3- خود را با دیگران مقایسه نکنید

هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید و تنها خود را معیار مقایسه با خودتان قرار دهید. از سوی دیگر وقتی شما دائم به دنبال مقایسه خود با دیگران باشید، همیشه به خود می گویید: «چرا من کارها را به خوبی دیگران انجام نمی دهم؟». دراین صورت اعتماد به نفس خود را کاهش می دهید.

4- به جای تمرکز بر مشکل، بر راه حل تمرکز کنید

گاهی تمرکز بیش از حد بر یک مشکل، موجب می شود اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. در عوض ابتدا مشکل را به خوبی درک کنید و سپس بیشتر زمان خود را به پیدا کردن راه حل آن اختصاص دهید.

5- روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و از آنها بهره ببرید

سعی کنید به جای تمرکز روی نقاط ضعف خود، به دنبال بهره بردن از نقاط قوتتان باشید. به عنوان مثال اگر در ریاضیات ضعیف هستید، نباید به دنبال شغل حسابداری بروید.

6- اگر تصور می کنید نا موفق هستید، این مسئله را در ذهن خود انکار کنید

اگر شما به سندروم ایمپاستر (یک پدیده روانی که در آن افراد نمی‌توانند موفقیت‌ هایشان را بپذیرند) مبتلا بوده و با وجود اذعان دیگران به موفقیتتان، از دید خود ناموفق به نظر می آیید، تنها کافیست به خود بقبولانید که موفق هستید. ممکن است در ابتدا نتوانید خود را قانع کنید؛ ولی در نهایت تفکراتتان به همین سمت حرکت می کند که اعتماد بالایی به خود دارید و به فردی با اعتماد به نفس بالا بدل می شوید.

7- ترس از ناتوانی را کنار بگذارید

اگر همیشه یک ندای درونی به شما می گوید که نمی توانید کارها را  انجام دهید، به مرور این ندا بلند تر می شود و در نهایت شما را زمین گیر می کند به طوری که دیگر هیچ کاری را شروع نمی کنید، زیرا واهمه دارید که نتوانید انجامش دهید. به همین دلیل باید ترس از نا توانی را فراموش کنید و کاری را که در فکرتان است هر چه زودتر شروع نمایید.

8- منفی بافی و بدبینی را فراموش کنید

منفی بافی و بدبینی را کنار بگذارید. زیرا اعتماد به نفس شما را در خود می بلعند. در مقابل روی نکات مثبت خود، شرایط و اتفاقات تمرکز کنید. به عنوان مثال به جای تمرکز بر پیش بینی آینده، به دستاوردهای مفید خود فکر کنید. یا به جای اینکه تصور کنید چرا هیچ چیز درست پیش نمی رود، به این فکر کنید که چه کارهایی تا الان درست پیش رفته.

9-آماده مواجه شدن با فرصت های آتی باشید

بخشی از موفقیت آمادگی و بخش دیگرش فرصت هاست. برای اینکه در استفاده از فرصت های آتی آماده باشید، تمرین کنید که چگونه با آنها روبرو شوید و یاد بگیرید که چطور در این شرایط تصمیم درست را بگیرید. اگر برای مواجه شدن با فرصت ها آماده باشید، همواره اعتماد به نفس کافی برای استفاده از آنها را خواهید داشت.

10- زبان بدن خود را اصلاح کنید

صدای زبان بدن بلندتر از صدای بیان است. هرگاه ناگهان احساس می کنید اعتماد به نفستان افت کرده، ابتدا نحوه ایستادن و نشستن خود را بررسی کنید. در این شرایط، با یک تمرین ساده می توانید به وضعیت ایده آل خود باز گردید. بدین منظور: ابتدا بایستید؛ شانه هایتان را بالا دهید؛ سر خود را کمی بالاتر ببرید و دستهایتان را مانند یک ابر قهرمان به طرفین باز کنید و مدتی در این حالت باقی بمانید. این روش، به شما کمک می کند که انرژی و در نتیجه اعتماد به نفس خود را بازیابید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی