ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ایجاد قوی ترین پرتو لیزر دنیا، قدمی دیگر در راه تولید انرژی پاک همجوشی هسته ای

اخیراً دانشمندان تأسیسات ملی احتراق و علوم فوتونی (NIF) در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور موفق شده اند قوی ترین پرتو لیزر دنیا را ایجاد کنند. دلیل ساخت این لیزرهای پر توان، ایجاد شرایطی مشابه با ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۸:۰۰

اخیراً دانشمندان تأسیسات ملی احتراق و علوم فوتونی (NIF) در آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور موفق شده اند قوی ترین پرتو لیزر دنیا را ایجاد کنند.

دلیل ساخت این لیزرهای پر توان، ایجاد شرایطی مشابه با هسته خورشید است تا بتوان فرایند همجوشی هسته ای را ایجاد کرد و با مهار انرژی تولید شده حاصل از آن، انرژی الکتریکی پاک تولید نمود.

لازم است یادآوری کنیم در فرایند همجوشی هسته ای که در مرکز خورشید اتفاق می افتد، اتم های کوچک به یکدیگر جوش خورده و اتم های بزرگتر را تشکیل می دهند و به دنبال این پروسه، مقداری از ماده به مقدار زیادی انرژی تبدیل می شود.

تجهیزات آزمایشگاه تأسیسات ملی احتراق و علوم فوتونی به اندازه 3 زمین فوتبال آمریکایی است.

یکی از دلایل پیچیدگی شبیه سازی فرایند همجوشی در آزمایشگاه، نیاز به دما و فشار بسیار بالا است. به لطف لیزر پر توان جدید، می توان دمای 3 میلیون درجه سانتیگراد را ایجاد کرد و شرایطی مشابه با خورشید را شبیه سازی نمود. دمای بالا موجب می شود الکترون ها از جایگاه خود به بیرون پرتاب شده و پلاسما به وجود آید که در واقع نوع چهارمی از ماده است.

در آزمایشگاه، 192 پرتو قدرتمند لیزر به صورت متمرکز به نقطه ای می تابند و اتم های دوتریوم و تریتیوم را حرارت می دهند و موجب ذوب شدن آنها می شوند.

گفتنی است آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور، هنوز به فرایند احتراق دست پیدا نکرده ولی دانشمندان تلاش می کنند که با بهره از تجهیزات تولید لیزر جدید، دستیابی به انرژی پاک از طریق همجوشی هسته ای را فراهم آورند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی