ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

امنیت

نقص فنی اتریم 280 میلیون دلار پول دیجیتالی را در حساب کاربران مسدود کرد

شرکت Parity که یکی از بزرگ ترین مجموعه های کیف پول الکترونیکی (wallet) برای ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می دهد، به مشکلی عجیب برخورده و باعث شده تا 1 میلیون واحد اتریم ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

شرکت Parity که یکی از بزرگ ترین مجموعه های کیف پول الکترونیکی (wallet) برای ارزهای دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می دهد، به مشکلی عجیب برخورده و باعث شده تا 1 میلیون واحد اتریم (ETH) در حساب های کاربران مسدود شود. این رقم در حال حاضر معادل 280 میلیون دلار آمریکا می شود.

در بین تمامی ارزهای رمزپایه که پس از محبوبیت و رشد بی سابقه بیت کوین سر برآوردند، اتریم یکی از محبوب ترین و موفق ترین نمونه ها به شمار می رود. متأسفانه همانند دیگر ارزهای دیجیتال، اتریم هم بی نقص نیست و مشکل اخیر را در کیف های الکترونیکی چند امضایی تجربه کرده است، یعنی حساب هایی که به تأیید چند نفر برای انجام یک تراکنش نیاز دارند.

در حساب چند امضایی، تراکنش ها باید توسط چند نفر تأیید شوند

اگرچه این نوع حساب ها و تراکنش ها برای افزایش ایمنی نقل و انتقال پول یا پرداخت های تضمینی غیر متمرکز (escrow payment) طراحی شده، اما به خاطر نقص در پیاده سازی، فرد دیگری خودش را به عنوان یکی از اشخاص تأیید کننده تراکنش به تمام کیف پول های چند امضایی اضافه کرده است و طبیعتاً بدون تأیید او انجام هرگونه تراکنشی ممکن نخواهد بود. به همین دلیل صاحبان این حساب ها توانایی جابجایی پول را نداشته و عملاً با حساب مسدود روبرو هستند.

البته ظاهراً این مشکل فقط در کیف پول هایی ایجاد شده که از 20 جولای به بعد (29 تیر) ساخته شده اند، اما حجم بالای اتریم های مسدود شده نشان می دهد کاربران زیادی با این وضعیت روبرو هستند. شرکت Parity در توضیح این مشکل می گوید «شخص ثالثی» که نقص سیستم را پیدا کرده، نهایتاً کیف پول خود را از بین برده و دیگر به آن دسترسی ندارد.

حساب 90 میلیون دلاری یکی از توسعه دهندگان اتریم هم مسدود شده است

وب سایت ars هم با فردی که خودش را عامل اصلی بروز این مشکل می داند، گفتگو کرده است. این شخص می گوید هیچ اطلاعی از این نقص فنی نداشته و تازه به حوزه ارز دیجیتال اتریم وارد شده. او هنگام ساخت کیف پول جدید تصادفاً باگ را فعال کرده و در نهایت کیف پول خودش را حذف نموده، اما نمی دانسته با این کار حساب تعداد زیادی از کاربران، از جمله حساب 90 میلیون دلاری «گوین وودز» یکی از مؤسسین شرکت Parity و توسعه دهنده پیشین اتریم را مسدود می کند.

گفتنیست Parity اعلام کرده هنوز در حال بررسی موضوع است اما بازه زمانی خاصی را برای رفع نقص فنی مورد بحث در نظر نگرفته است. از آنجا که دسترسی به کیف پول الکترونیکی کاربران غیر ممکن است و نمی توان سازوکار دفتر کل ارزهای دیجیتالی (بر پایه بلاکچین) را تغییر داد، مشخص نیست برای رفع این مشکل چه کار باید کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    این ارزهای الکترونیکی رو چجوری میشه به اصطلاح استخراج کرد ؟ کسی هست راهنمای کنه آیا

    • Oganesson
      Oganesson | ۱ اسفند ۱۳۹۶

      https://arzdigital.com/ethereum-mining-guide/

مطالب پیشنهادی