ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

لامپ های رنگی چگونه امنیت اینترنت را تأمین می کنند؟

شرکت «Cloudflare» در سان فرانسیسکو وظیفه آدرس دهی به 10 درصد از کل وبسایت های اینترنتی دنیا را بر عهده دارد و برای حفظ امنیت این پایگاه ها، از 100 عدد لامپ رنگی (Lava Lamp) ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۸ آبان ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۱

شرکت «Cloudflare» در سان فرانسیسکو وظیفه آدرس دهی به 10 درصد از کل وبسایت های اینترنتی دنیا را بر عهده دارد و برای حفظ امنیت این پایگاه ها، از 100 عدد لامپ رنگی (Lava Lamp) استفاده می کند؛ اما چگونه؟

برای توصیف نحوه عملکرد سیستم مذکور، باید ابتدا به این نکته اشاره کنیم که تولید داده های تصادفی اصلی ترین نیاز رمزنگاری یا «encryption» است و سیستم های رمزگذاری دیجیتالی برای ایجاد کدهای امنیتی، از چنین داده هایی (که ترکیب اعداد، حروف و نمادها هستند) استفاده می کنند.

تولید داده های تصادفی اصلی ترین نیاز رمزنگاری است

اما تولید داده های تصادفی واقعی کار چندان راحتی نیست، چرا که این کار حتی با بهترین کامپیوترها نیز نیازمند کدهای پایه خواهد بود که در نهایت نتیجه آن داده هاییست که به ظاهر تصادفی هستند، اما هکرها در صورت دستیابی به کد یا حدس زدن دنباله داده ها می توانند از قفل های موجود عبور کنند.

به همین خاطر پژوهشگران برای تولید اعداد تصادفی واقعی، از پدیده هایی خارج از محیط کامپیوتر بهره می گیرند که استفاده از لامپ های رنگی «Lava» (به معنی مواد مذاب) یکی از آنهاست.

داخل لامپ های مورد بحث مواد خاصی (ترکیب کربن تتراکلرید و پارافین) در رنگ های مختلف وجود دارد که در دمای اتاق از آب چگال تر بوده، اما با دریافت گرما چگالی آنها نسبت به آب موجود در محفظه لامپ کمتر شده و به حرکت درمی آیند. تغییرات دمای لامپ باعث می شود این مواد به صورت کاملاً تصادفی جا به جا شده و شکل های مختلفی را به وجود بیاورند.

متخصصان Cloudflare نیز از این خاصیت استفاده کرده و با چیدن 100 عدد لامپ لاوا در مقابل یک دوربین، دیواری از رنگ های تصادفی را به وجود آورده اند که به صورت زنده فیلمبرداری شده و تصاویر حاصل از آن به شکل کدهای تصادفی در اختیار سیستم رمزنگاری قرار می گیرند.

گفتنی است امنیت شیوه مورد بحث به حدی بالاست که حتی اگر فرض کنیم رزولوشن دوربین 100 در 100 پیکسل باشد (که مسلماً بسیار بیشتر از آن است)، هکرها با یک رمز 30000 بیتی مواجه خواهند شد که شکستن آن به هیچ عنوان کار ساده ای نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Erfaan Zandii
    Erfaan Zandii | ۱۹ آبان ۱۳۹۶

    خیلی جالب بود من مدت ها تو فکر همین بودم .. چون اعداد تصادفی که کامپیوترها میسازن واقعا تصادفی نیستن .. باید از پدیده های غیر قابل پیش بینی و حتی پس بینی استفاده کرد.

  • mehrdad_sajjadie
    mehrdad_sajjadie | ۱۸ آبان ۱۳۹۶

    چی شد؟ من اصلا نگرفتم موضوع رو

مطالب پیشنهادی