ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ارسال اولین پیام METI به فضا؛ آیا موجودات هوشمند فرازمینی پاسخ می دهند؟

شهر ترومسو در نروژ میعادگاه گردشگران و دانشمندان برای تماشای شفق قطبی به شمار می رود، یک ماه قبل (16 اکتبر / 24 مهر ماه) نقش مهم دیگری را در عرصه فضا بر عهده گرفت. ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۵ آبان ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۰

شهر ترومسو در نروژ میعادگاه گردشگران و دانشمندان برای تماشای شفق قطبی به شمار می رود، یک ماه قبل (16 اکتبر / 24 مهر ماه) نقش مهم دیگری را در عرصه فضا بر عهده گرفت. رادیوتلسکوپ بزرگی که در این شهر واقع شده، پیام زمینیان را به سمت اگزوپلنت GJ273b فرستاد.

این سیاره که در فاصله 12 سال نوری از زمین قرار گرفته، یکی از محتمل ترین مکان ها برای حیات فرازمینی است و حالا ساکنین احتمالی این سیاره می توانند پیام ما را دریافت کنند.

مرجع تنظیم و ارسال این پیام، مؤسسه METI است که در سال 2015 و با هدف پیام رسانی به موجودات هوشمند فرازمینی (ET) فعالیت خود را آغاز کرده است و می خواهد بیگانه ها را با موسیقی و علم انسان ها آشنا سازد. اگر موجودی این پیام را دریافت کند و بخواهد به ما پاسخ بدهد، سال 2042 می توانیم نخستین ارتباط دوطرفه را تجربه کنیم.

البته رساندن پیام به ET کار ساده ای نیست. رادیوتلسکوپ های بزرگ جهان که توانایی ارسال چنین امواجی را داشته باشند مأموریت های مهم تری را پذیرفته اند و پیام رسانی در اولویت کاری آنها قرار ندارد، اما خوشبختانه رئیس مرکز EISCAT ترومسو این پیشنهاد را پذیرفت و رادیوتلسکوپ ارزشمند را به مدت سه روز در اختیار METI قرار داد. مشکل بعدی شناسایی هدف بود؛ این سیاره باید به اندازه کافی به زمین نزدیک بوده و البته توانایی تشکیل حیات را هم داشته باشد. پس از تحقیقات فراوان، بالاخره سیاره GJ 273b انتخاب شد که دور کوتوله سرخی به نام ستاره لویتن (Luyten's Star) می چرخد.

موجود هوشمند فرازمینی چه پیامی را درک می کند؟

نهایتاً دانشمندان به این سؤال اساسی رسیدند: به موجودات فضایی چه بگوییم؟ تصمیم بر این شد که گوشه ای از فرهنگ زمین را به فضا مخابره کنند و برای این کار با مرکز فستیوال موسیقی سونار اسپانیا و مؤسسه تحقیقات فضایی کاتالونیا وارد همکاری شدند. این تیم امیداورند موسیقی به عنوان زبان مشترک جهانی، برای موجودات هوشمند فرازمینی هم مفهوم باشد و با شنیدن آن، به پاسخ دادن ترغیب شوند.

گفتنیست پیام بعدی این مؤسسه برای آوریل 2018 یعنی ابتدای سال 1397 برنامه ریزی شده و موسیقی پیچیده تری را با خود حمل می کند تا به تدریج، موجودات فضایی را با مفاهیم زمینی آشنا سازد. در پایان همه منتظر می مانیم تا شاید 25 سال دیگر نخستین پاسخ را از ET دریافت کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Mehdi
    Mehdi | ۲۸ آبان ۱۳۹۶

    مانع اصلی برای ارسال پیام و گرفتن پاسخ محدودیت سرعت نور هست.فلذا METI که هیچی،از دست ممد و جعفر هم کار چندانی ساخته نیست.

  • mohsen
    mohsen | ۲۷ آبان ۱۳۹۶

    دوستان عزیز قران اومده انسان اشرف مخلوقات روی زمینه نه توی کل عالم . امکان اینکه تمدن های پیشرفته تر یا در حد ما هم در کرات دیگه باشه هست. چه بسا میلیون ها سال پیش از بین رفته باشن یا میلیون ها سال دیگه بوجود بیان و ....

    • Ashkan Foladi
      Ashkan Foladi | ۱ آذر ۱۳۹۶

      خودت به عنوان یه انسان باید بدونی انسان تو کل عالم برترین چون خود خداوند که به وجود آورنده این عالم تو قرآن میگه انسان اشرف مخلوقات یعنی خداوند عزیز و بزرگ ابتدا این عالمو آفرید بعد از قراردادن انسان و موجودات دیگه تو کل این عالم گفت انسان از همه برتره و این لقب و به ما داد اگه اینطور نبود پس خداوند باید به موجودا دیگه هم تو قرآن این لقبو یا شبیه اینو به موجودات این عالم در حال حاظر میداد پس چرا این کارو نکرد خدا؟ ..از روی حرص و جهال حرف نزنید.

  • Ashkan Foladi
    Ashkan Foladi | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

    کلا از بحث این چیزایی که خیلیا دوست دارن وجود داشته باشن و پیشرفته تر از انسان ها باشن بگذریم..قرآن گفته که انسان بالاترین آفریده یا همون اشرف مخلوقات یعنی چی؟ یعنی به خاطر داشتن عقل کامل و استفاده از طرز فکر پیشرفته اونا این برتریو دارن نسب به همه ی موجودات دیگه ..خود قرآنم در مورد موجودات دیگه تو جاهای دیگه خبر داده این یعنی انسانو حتی با اوناهم مقایسه کرده که گفته انسان تو کل این آفریده شده ها بیشترین برتری رو داره و به انسان لقب اشرف مخلوقات رو داده و ولی بعض از دوستان میگن این اشتباه درست فکر نمیکنن چون مثلا درسته که فرازمینی ها پیشرفته تر باشن ولی هیچ وقت از لحاظ عقلی و طرز فکر بالاتر از انسان ها نیستن وگرنه اوناهم میتونستن زود تر از ما این کارو کنن حالا به هر روشی ما بتونیم درک کنیم اگه بالاتر باشن میدونن از چه روشی استفاده کنن حتی خودشونو نشون بدن پس چرا نکردن؟چون آفریده ای خیلی پایین تر و ضعیف تر از انسان ها هستن.طوری که وجود ندارن

    • Ashkan Foladi
      Ashkan Foladi | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

      من خودم به تنهایی دوست دارم که تو سیارات دیگه آدما دیگه باشن که باهاشون ارتباط بر قرار کنیم نه موجودات دیگه تو یه آیه هست که راجب همین موضوع میگه ادمای دیگه تو سیارات دیگه http://www.upsara.com/images/viw4_khodavand.jpg

  • z12
    z12 | ۲۶ آبان ۱۳۹۶

    موجودات فضایی از هزاران سال پیش با انسان ها بودن
    شواهد آن در آثار باستانی هست
    یکی از وارد تحقیقات موجودات فضایی بر انسان
    میتوان پایگاه های سری نیمه پنهان ماه اشاره کرد
    تو گوگل سرچ بزنی
    هم آثار تاریخی و هم نیمه پنهان ماه میاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی