ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقص امنیتی در پردازنده های ساخت اینتل
تکنولوژی

کشف یک باگ امنیتی مهم در طیف وسیعی از پردازنده های ساخت اینتل

به تازگی باگی در «موتور مدیریت» (Management Engine) جدیدترین نسل پردازنده های اینتل کشف شده که امکان در دست گرفتن کامل کنترل یک رایانه را از راه دور فراهم می آورد. این نقص نه فقط ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳ آذر ۱۳۹۶ | ۰۹:۳۰

به تازگی باگی در «موتور مدیریت» (Management Engine) جدیدترین نسل پردازنده های اینتل کشف شده که امکان در دست گرفتن کامل کنترل یک رایانه را از راه دور فراهم می آورد. این نقص نه فقط در پردازنده های نسل هشتمی اینتل که در دو نسل پیش از آن نیز وجود دارد.

نقص مذکور نه تنها دامن پردازنده های رایانه های رومیزی تولیدی پس از سال ۲۰۱۵ تا به امروز را می گیرد، بلکه شامل برخی پردازنده های سرور اینتل همچون نسخه پنجم و ششم Xeon E3-1200، پردازشگرهای موبایل سری Atom C3000، چیپ های سری E3900 اینترنت اشیاء، پردازشگرهای پنتیوم Apollo Lake و سلرون N و J اینتل نیز می شود.

چهار نسخه مختلف از فیرمویر (firmware) موتور مدیریت اینتل ۴ مسیر مختلف را برای دسترسی غیر مجاز در اختیار قرار می دهند. طبق تحقیقات انجام گرفته خطرناک ترین باگ در جدیدترین نسخه فیرمویر مذکور وجود دارد و به فرد نفوذی اجازه می دهد بدون دسترسی به سخت افزار تمام موتور مدیریت را در اختیار خود بگیرد.

باگ مشابه در نسخه های قدیمی تر از خطر کمتری برخوردار است و در نهایت تنها می تواند منجر به کرش کردن سیستم و برخی ناپایداری ها در عملکرد آن شوند.

با این که گستردگی نقص امنیتی مورد بحث بسیار قابل توجه است اما از دست کاربران کار چندانی برای رفع آن بر نمی آید. اینتل به تازگی یک ابزار شناسایی برای مشخص کردن ایمن یا نا ایمن بودن رایانه ها منتشر کرده، اما هنوز راه حلی قطعی برای ترمیم آن از طرف این کمپانی ارائه نشده است.

در حال حاضر بهترین راهکار مراجعه به وبسایت کمپانی سازنده مادربرد رایانه و دریافت بسته های امنیتی یا به روز رسانی مرتبط در صورت وجود است. به عنوان مثال کمپانی لنوو اعلام کرده در روز ۲۳ نوامبر (۲ آذر) آپدیت امنیتی لازم را برای دانلود در وبسایتش قرار خواهد داد. شرکت دل نیز اعلام کرده که ۱۰۰ مدل از انواع محصولاتش در مقابل باگ مورد بحث آسیب پذیر هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • leoman
    leoman | ۳ آذر ۱۳۹۶

    گالاکسی نوت 8
    https://www.zoomit.ir/galaxy-note-8-campaign/?code=13ACBA5A

مطالب پیشنهادی