ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: هدفون بلوتوث سامسونگ Gear IconX 2018؛ رها از بند

در حال حاضر هدفون های بلوتوث بی سیم زیادی در بازار وجود دارند، اما تقریباً در همه ی آنها، دو گوشی هدفون با یک سیم به یکدیگر متصل هستند. سال ۲۰۱۵ اولین هدفون های کاملاً ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱۲ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

در حال حاضر هدفون های بلوتوث بی سیم زیادی در بازار وجود دارند، اما تقریباً در همه ی آنها، دو گوشی هدفون با یک سیم به یکدیگر متصل هستند. سال ۲۰۱۵ اولین هدفون های کاملاً بدون سیم به بازار عرضه شدند و کمتر کسی این موضوع را متوجه شد، تا اینکه یکسال بعد، اپل با AirPod و سامسونگ با Gear IconX به این بازار جدید وارد شده و جنجال آفریدند. حالا دیگر بازار تبادل نظر بین کاربران داغ است؛ آیا هدفون های قبلی را هم می توان بی سیم نامید؟ آیا متصل نبودن گوشی ها به یکدیگر می تواند به گم شدن آنها منجر شود؟ آیا فناوری بلوتوث به اندازه کافی بالغ شده تا جای سیم های فیزیکی را تصاحب کند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات، در ادامه با بررسی Gear IconX 2018 همراه باشید، مدل جدید اولین هدفون کاملاً بی سیم سامسونگ، که برای بهبود قابلیت های نسخه سال پیش به بازار عرضه شده است.

طراحی و امکانات

IconX 2018 که نسخه ارتقاء یافته مدل سال گذشته به حساب می آید، از نظر طراحی ظاهری تغییری نداشته است. هدفون سامسونگ و ایرپادهای اپل، هردو از نوع داخل گوشی هستند، اما با رویکردی متفاوت طراحی شده اند. طبق همان شوخی مرسومی که وجود دارد می توان گفت AirPod همان EarPod است که سیم هایش قیچی شده اند. این هدفون داخل گوش شما فرو می رود و گیره ای برای محکم شدن ندارد. اما در بالای IconX یک زائده تعبیه شده که داخل گوش شما قفل می شود و هدفون را در جای خود محکم می کند.

محکم شدن هدفون داخل گوش شما از این جهت اهمیت دارد که امکان دارد هدفون هنگام راه رفتن از محل خود خارج شده و در محل نامناسبی سقوط کند. اگر گیره براش شما بیش از حد بزرگ یا کوچک است، داخل بسته بندی دو گیره و سرگوشی دیگر هم با اندازه متفاوت قرار دارد.

وقتی سیم وجود نداشته باشد، جایی هم برای دکمه ها باقی نمی ماند، در نتیجه کنترل عملکرد IconX با سوایپ کردن روی گوشی ها انجام می شود. یک بار لمس بدنه گوشی موسیقی را پخش یا متوقف می کند، برای رفتن به آهنگ بعدی یا پاسخ دادن به تماس دریافتی کافی است دوبار لمس کنید و با سه بار لمس به آهنگ قبلی می روید. روی هر گوشی ۲ میکروفون قرار دارد که صدای شما را حین مکالمه با کیفیت مناسبی به مخاطب می رساند. هنگام دریافت تماس هدفون نام و شماره تماس گیرنده را به شکل صوتی به شما اعلام می کند.

اگر یکبار بدنه هدفون لمس کنید و انگشت خود را همانجا نگه دارید، میکروفون دستگاه فعال می شود. با این روش می توانید دستورات صوتی خود را به بیکسبی یا دستیار گوگل ابلاغ کنید، مثلا بگویید اسپاتیفای را با تلفن هوشمند شما باز کند و به پخش موسیقی بپردازد، بدون اینکه نیاز باشد موبایل خود را لمس کنید. دوبار لمس و نگهداشتن انگشت به پلی لیست بعدی می رود، البته اگر با اپلیکیشن سامسونگ مشغول پخش موسیقی باشید. کاربردی ترین جسچر هم سوایپ به بالا و پایین است که صدا را کم و زیاد می کند.

البته باید اشاره کنیم که دقت سوایپ کردن روی بدنه هدفون به اندازه نمایشگرهای لمسی نیست، گاهی اوقات دستگاه لمس یا سوایپ شما را اشتباه تشخیص می دهد و این موضوع حین پخش موسیقی چندان دلچسب نیست. اما به مرور که با عملکرد بدنه لمسی خو بگیرید، تعداد اشتباه ها هم کمتر می شود. خوشبختانه بدنه هر دو گوشی هدفون لمسی است و این موضوع کار را برای هر دو گروه کاربران چپ و راست دست ساده می کند.

مدل جدید IconX بر خلاف نسل قبلی حسگر ضربان قلب ندارد، اما کماکان می تواند فعالیت های ورزشی شما را (دویدن یا پیاده روی) به شکل خودکار تشخیص دهد و آن را در اپلیکیشن Samsung Health ثبت کند.

داخل بدنه هر این هدفون ۴ گیگابایت حافظه داخلی تعبیه شده که می توانید موسیقی خود را با استفاده از کابل یا بلوتوث روی آن منتقل کنید. این مقدار حافظه برای حدود ۱۰۰۰ قطعه موسیقی کفایت می کند، در نتیجه می توانید تلفن هوشمند خود را کنار گذاشته و برای دویدن یا نرمش کردن بیرون از منزل بروید. در این حالت دستگاه فعالیت ورزشی شما را ثبت می کند و بعداً به اپلیکیشن Samsung Health روی تلفن هوشمند انتقال می دهد.

برای استفاده از این امکانات ابتدا باید اپلیکیشن Gear سامسونگ و پلاگین IconX را نصب کنید. در این اپلیکیشن می توانید شارژ باقی مانده هر یک از گوشی ها را مشاهده کنید، بلندی صدا را تعیین کنید و تنظیمات دستگاه را تغییر دهید.

در این بخش می توانید مربی مجازی سامسونگ را فعال کنید. این مربی ۱۰ برنامه ورزشی با درجه های متنوع دارد که از پیاده روی سبک تا دویدن استقامتی را شامل می شود و شما را حین انجام تمرین همراهی می کند. قابلیت جالب دیگر Ambient Sound نام دارد. وقتی آن را فعال کنید، هدفون برای افزایش امنیت، صدای محیط را برای شما پخش می کند، قابلیتی که می تواند شما را در کوچه و خیابان از خطرات محیطی بر حذر کند.

البته باید توجه داشته باشید که برخی از امکانات دستگاه مختص هستند اندروید هستد. روی iOS قابلیت هایی مثل تشخیص و ثبت خودکار فعالیت های ورزشی، مربی صوتی و پخش صدای محیط داخل گوش کاربر قابل استفاده نخواهند بود. روی اندروید هم الزامی به نصب اپلیکیشن وجود ندارد، می توانید هدفون را با بلوتوث دستگاه جفت کرده و از امکانات اضافی موجود در اپلیکیشن صرف نظر کنید.

اگر اندازه سرگوشی های هدفون را به درستی انتخاب کنید، Gear IconX تا حد زیادی داخل گوش راحت و در عین حال محکم است. البته چندباری حین بررسی یکی از گوشی ها از جای خود خارج شد و در ابتدا هم عادت کردن به گیره ای که داخل گوش قفل می شد زمان برد، اما در مجموع می توان برای سامسونگ در بخش طراحی هدفون جدید نمره ی قبولی را در نظر گرفت. عمده ترین تفاوت مدل جدید در این بخش، به تنوع رنگ بیشتر مدل ۲۰۱۸ باز می گردد و این محصول در ۳ رنگ مشکی، خاکستری و صورتی عرضه شده است.

عملکرد و کیفیت صدا

پیش از استفاده از IconX لازم است اپلیکیشن Gear و پلاگین مربوط به این هدفون را دانلود کنید و یکبار محصول را با موبایل خود جفت نمایید. فعال کردن بلوتوث با استفاده از دکمه ای که پشت جعبه نگهدارنده هدفون تعبیه شده انجام می شود. اما یکبار که راه اندازی اولیه را انجام دهید، کافی است هدفون ها را از محفظه خارج کرده و داخل گوش خود قرار دهید. در این حالت Gear IconX به شکل خودکار روشن شده و با تلفن هوشمند جفت می شود.

شارژ کردن هدفون هم با همان جعبه نگهدارنده انجام می شود. این محصول با هر شارژ قادر است تا ۷ ساعت موسیقی را از روی حافظه داخلی خود، یا تا ۵ ساعت با اتصال بلوتوث از روی تلفن هوشمند شما پخش کند. IconX 2018 ضمناً‌ از شارژ سریع هم پشتیبانی می کند، بر همین اساس یک شارژ کوتاه به مدت ۱۰ دقیقه، برای یک ساعت پخش موسیقی کافی است. اگر قاب نگهدارنده را به شکل کامل شارژ کرده باشید، می تواند یکبار باتری هدفون را شارژ کند، در حالی که این رقم برای ایرپادهای اپل ۳ بار است.

و اما در مورد کیفیت پخش، باید بگوییم Gear IconX صدایی کاملاً یکدست و بالانس دارد و از نظر بازه ی فرکانسی در سطح بسیار قابل قبولی قرار می گیرد. صدای بالانس به این معناست که از بیس قدرتمنده و اغراق شده در این هدفون خبری نیست. اگر به سبک هایی با بیس کوبنده علاقه دارید یا به هدفون هایی با بیس مصنوعی و بیش از حد اغراق شده عادت کرده باشید، IconX 2018 نمی تواند با بیس نسبتاً لطیف خود شما را راضی کند. برای دیگران اما گوش کردن به بیشتر سبک های موسیقی با این هدفون لذت بخش خواهد بود، محصولی که از نظر کیفیت پخش صدا بهترین هدفون داخل گوشی ساخته شده به دست سامسونگ به حساب می آید.

image

با توجه به اینکه ایرپادهای اپل اصلی ترین رقیب IconX به حساب می آید، کیفیت پخش صدای آن را با محصول سامسونگ مقایسه کردیم. اگر به دنبال بیس باشید در هدفون اپل مقدار بیشتری از آن را پیدا می کنید و صدای خواننده هم به واقعیت نزدیک تر است، اما در عوض بدنه ی سخت این محصول به خوبی IconX داخل گوش شما را ایزوله نمی کند و صدای بیرون، در کنار موسیقی در حال پخش به گوش می رسد.

ناگفته نماند که بُرد IconX 2018 برای استفاده در محیط داخلی منزل، یا وقتی که تلفن هوشمند داخل جیب شما باشد به خوبی کفایت می کند، اما انتظار نداشته باشید این هدفون را به لپ تاپ خود متصل کنید و بیشتر از ۱۰ متر از آن فاصله گرفته یا به طبقات دیگر بروید. حین انجام بررسی ضمناً‌ متوجه شدم IconX نسبت به گرما حساس است. اگر زیر نور مستقیم آفتاب قرار داشته باشید، گوشی ها پس از مدتی شروع به بوق زدن می کنند، در نتیجه احتمالاً باید ورزش کردن در طول روز را فراموش کنید.

آخرین نکته هم اینکه Gear IconX 2018 در مقابل آب مقاوم نیست، اما این موضوع بین تمام محصولات رقیب هم فراگیر به حساب می آید و نمی توان آن را به عنوان نقطه ضعف محصول سامسونگ در نظر گرفت.

جمع بندی

نسل قبلی Gear IconX هم محصول جذابی به حساب می آمد، اما مشکلاتی مثل عمر باتری نه چندان بالا و کیفیت صدای متوسط، رقابت را برای آن دشوار کرده بود. سامسونگ هم بلافاصله وارد عمل شد و در مدل ۲۰۱۸ این مشکلات را مرتفع کرد. IconX 2018 حالا قادر است تا ۵ ساعت موسیقی را از تلفن هوشمند شما استریم کند یا ۷ ساعت از روی حافظه داخلی خود به پخش موسیقی ادامه دهد. این محصول ۴۰ دلار از ایرپادهای اپل گران تر است، اما در عوض امکانات بیشتری دارد، به شکل خودکار فعالیت ورزشی شما را تشخیص می دهد و ثبت می کند، مربی صوتی دارد و به ۴ گیگابایت حافظه داخلی برای ذخیره کردن ۱۰۰۰ آهنگ مجهز شده است.

Gear IconX 2018 به دلیل پلاستیکی بودن سرگوشی ها نسبت به ایرپادهای اپل داخل گوش راحت تر است و با گیره ای به داخل گوش شما محکم می شود تا با خیال آسوده ورزش کنید. در عوض محفظه نگهدارنده هدفون اپل تا ۳ بار باتری ایرپاد را شارژ می کند، در حالی که این مقدار برای IconX 2018 یکبار است. این محصول ۲۰۰ دلاری از نظر کیفیت صدا هم یکی از بهترین هدفون هایی به حساب می آید که سامسونگ تا امروز به بازار عرضه کرده است.

مزایا
  • صدای بالانس و یکدست
  • قرار گیری راحت داخل گوش به دلیل پلاستیکی بودن سرگوشی ها
  • پشتیبانی از شارژ سریع و پخش ۱ ساعت موسیقی با ۱۰ دقیقه شارژ
  • امکانات جانبی متنوع مثل پخش صدای محیط، تشخیص خودکار و ثبت فعالیت های ورزشی و مربی صوتی
معایب
  • محفظه نگهدارنده بزرگتر نسبت به رقبایی مثل ایرپاد اپل، با وجود امکان شارژ مجدد کمتر
  • دقت عملکرد بدنه لمسی
  • اختلال در عملکرد دستگاه زیر تابش مستقیم خورشید
  • عدم پشتیبانی از تمام امکانات در iOS
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (19 مورد)
  • m.Alidoost
    m.Alidoost | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    تو کمپین سامسونگ با جایزه ۳ تا نوت ۸ شرکت کنید: https://goo.gl/Z2MtbP

  • noisymind
    noisymind | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    کلا هدفون های سامسونگ تو کیفیت تعطیلند! فقط به درد رادیو گوش کردن میخورن. حالا امیدوارم تو این یکی خوب باشه. البته گفته که کیفیت صوتی از اپل کمتره! خود اپل هم کیفیت هدفون هاش متوسط هست .

  • امیر سادات شیرازی
    امیر سادات شیرازی | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    اون دوستمون هم درس گفت سونی قبلا این محصول و با یه سیستم منحصر بفرد بیرون داده خودم sbh57 دارم عالیه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی