ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تضاد تعرفه های جدید اینترنت ثابت با منافع کاربران کم مصرف

تعرفه‌های جدید اینترنت نامحدود بعد از تغییرات فراوان توسط شرکت‌های مختلف عرضه شده و البته کماکان در حال تغییرات جزیی است. موضوعی که در این‌ تعرفه‌ها به‌طور مشترک وجود دارد، عدم دسترسی به یک سرویس ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۳ آذر ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

تعرفه‌های جدید اینترنت نامحدود بعد از تغییرات فراوان توسط شرکت‌های مختلف عرضه شده و البته کماکان در حال تغییرات جزیی است. موضوعی که در این‌ تعرفه‌ها به‌طور مشترک وجود دارد، عدم دسترسی به یک سرویس پرسرعت به همراه حجم مناسب در کنار آن است، موضوعی که گله کاربران کم‌مصرف اینترنت خانگی را در پی داشته و آنها را در شبکه‌های اجتماعی به اعتراض در این باره واداشته است.

در تعرفه‌های جدید نمی‌توان سرعتی مطلوب با حجمی کم را در کنار هم داشت

اواخر آبان ماه امسال در آستانه اعلام تعرفه‌های جدید از سوی وزارتخانه برای شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، «محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات به مشترکان کم‌مصرف اطمینان خاطر داده بود که در مدل‌های جدید عرضه شده، به شیوه مصرف این کاربران هم توجه شده و نگرانی از این بابت برای این دسته از کاربران وجود ندارد. وی در ادامه گفته بود: «سرویس های تلفن همراه هنوز اقدام به ارایه بسته های حجمی می کنند و کسانی که حجم کمی مصرف می کنند، می توانند به سراغ اپراتورهای همراه بروند.»

این اظهار نظر در حالی مطرح می‌شود که خود وزیر ارتباطات هم اذعان دارد حدود ۷۰ درصد کاربران، مصرف ۷ تا ۱۰ گیگابایتی را در ماه تجربه می‌کنند و با این حال در تعرفه‌های جدید، بسته‌ای مطلوب برای این دسته از افراد مشاهده نمی‌شود. البته برخی از کارشناسان نظرات دیگری دارند و میزان مصرف کاربران خانگی را رقمی بین 40 تا 140 گیگ در ماه می‌دانند.

به نظر می‌رسد ISPها هم همین عقیده را دارند چرا که بازار رقابت تعرفه‌های جدید خود را بیشتر بر سر کاربران خانگی پر مصرف معطوف کرده‌اند تا میزان رضایت کاربران اینترنتی کم‌مصرف خانگی.

هفتاد درصد کاربران اینترنتی، از مشترکین کم‌مصرف به شمار می‌روند

همچنین صحبت‌های وزیر اعتراض برخی صاحبان شرکت‌ها را به همراه داشته، به عنوان مثال «احمدرضا نخجوانی»، مدیرعامل شرکت‌های شاتل گفته: «مشتری موظف است اینترنت غیرحجمی بگیرد و اگر می‌خواهد اینترنت حجمی دریافت کند باید از پروموشن‌های موبایل استفاده کند و این اتفاق خیلی عجیب است.»

«محسن شمسایی»، قائم مقام شرکت بهارسامانه شرق معتقد است که سرویس‌های جدید امکان انتخاب را از مخاطب سلب کرده و آنها را محدودتر کرده، او به دیجیاتو می‌گوید:

«این روزه بازار رقابتی سرویس‌ها بر سر حجم و ترافیک است ولی قبل از اجرایی شدن این بازار، زیرساخت‌های لازم هم برای آن باید پدید بیاید. در اینکه مدل‌های جدید به سمت بین‌المللی شدن پیش می‌روند هیچ شکی نیست ولی مشکل آنجایی شروع می‌شود که بازار محتوا در ایران با کشوری مثل آمریکا کاملا متفاوت است.»

او جنس سرویسی که مردم کشور در حال حاضر می‌خواهند را جنسی می‌داند که به خوبی تولید نمی‌شود و در نتیجه ارائه حجم‌های بالا و رقابت بر سر آن را بیهوده می‌داند:

«کاربران کم مصرف، مصرفی بین 10 تا 15 گیگابایت در ماه را دارند و الان با مدل‌های جدید اگر سرعت خوبی را در کنار حجم مصرفی خود بخواهند، محتمل هزینه‌های بیشتری نسبت به قبل خواهند شد. این ماجرا وقتی درست می‌شود که بتوانیم مصرف این کاربران را بالا ببریم که آن هم از طریق تولید محتوای مناسب و درخور توجه به دست می‌آید. علت کم بودن سرانه مصرف کاربران خانگی اینترنت در ایران نداشتن محتوای قوی است. بسیاری از شرکت‌ها سایت‌هایی تاسیس کرده‌اند و در آن محتواهای متنوع را برای مشترکین خود عرضه می‌کنند اما بازهم این امر فقط مختص مشترکین خود آن شرکت است و همه را در بر می‌گیرد. در این حالت سرویس‌های عمومی‌تری مثل آپارات و... می‌توانند وارد کار شوند و البته که محتوای خود این سرویس‌ها هم باید تقویت شوند.»

می‌توان با محتوای مناسب، مصرف دیتا را در ایران بالا برد

شمسایی آثار سینمایی و ویدئویی را یکی از مهم‌ترین دیتاهای مصرفی توسط کاربران می‌داند و باور دارد که مشترکین ایرانی به دلیل نبود بازار فیلم و سریال خارجی به طور رسمی در کشور، به دنبال این آثار و محتواها هستند. وی با اشاره به سایت از دسترس خارج شده «تاینی موویز» می‌گوید:

«این سایت سلیقه مخاطب را پیدا کرده بود و حجم گسترده‌ای از ترافیک ویدئویی را در بازار ترافیک داخلی مهیا ساخته بود. دوبله این آثار و عرضه آنها در فرمت‌های مختلف باعث شده بود که سرانه مصرف کاربران خانگی که حتی به سینما هم کمتر علاقه داشتند زیاد شود چرا که برخی از این فایل‌ها را از این وبگاه دانلود می‌کردند و در نتیجه مصرف اینترنتشان بیشتر از حد معمول می‌شد. با بسته شدن این سایت، نمونه‌های مجاز و داخلی هم نتوانستند آنچنان موفق ظاهر شوند و عملا بازار دیتای ویدئویی کشور به قهقرا رفته است.»

او معتقد است که ارائه این مدل‌ها بعد از کارشناسی شدن‌های بسیار باز هم نواقص فراوانی دارد و مسائل زیرساختی در آنان لحاظ نشده است، مسائلی که بسیار مهم‌تر از جنگ بر سر ترافیک و قیمت‌گذاری این سرویس‌هاست. به نظر او دود این آتش مبارزه به چشم مشترک می‌رود و فکری هم به حال آنها، چه قشر کم مصرف و چه گروه پرمصرف، نمی‌شود.

احتمال اینکه تعرفه‌های جدید به صورت طرح‌های جانبی در کنار طرح‌های قدیم در بیایند دور از ذهن نیست

وزیر ارتباطات کشورمان در آخرین نشست خبری وزارتخانه اعلام داشته که شاید طرح‌های فعلی به عنوان طرح‌های جانبی مطرح شوند و در کنار طرح‌های قدیم عرضه شوند، البته او این امر را در صورتی شدنی می‌داند که قیمت‌های جدید در کارشناسی‌های آتی وزارتخانه برای برخی مشترکین کم درآمد، گران از آب در بیاید. در هر صورت مشکل کاربران کم‌مصرف و پرمصرف به طور حتم به گوش دولتمردان رسیده ولی هنوز مشخص نیست که راه حل این مشکلات در دست وزارتخانه هست یا شرکت‌های اینترنتی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (23 مورد)
  • solook
    solook | ۲۰ آذر ۱۳۹۶

    من مصرف ماهیانه 12 گیگ داشتم الان از لحاظ قیمت واسم بصرفه شده قبلا 7 گیگ 3300 تومنی حجم میخریدم و خود اینترنتم 15 تومن بود تقریبا 40 تومن میشد اما الان شده 20 تومن یعنی 50 درصد ارزون شده واسم

  • امین شیرزاد
    امین شیرزاد | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    دیگه مودم اینترنت ثابتو باید ببوسیم بذاریم کنار اصلا نمیصرفه

  • zofishel
    zofishel | ۱۴ آذر ۱۳۹۶

    به مرگ می گیرن که به تب راضی باشین
    یکی نیست بگه اصلا این همه آسمون ریسمون بافتن چرا؟ اگه واقعا می خوای مشکل اینترنت ایران حل بشه بهترین کاری که می تونی انجام بدی اینه که انحصار واردات اینترنت رو از زیرساخت برداری و به همه بدی اونوقت بهتون قول می دم همه (چه کاربر چه شرکت ها) راضی باشن.
    مشکل از جای دیگست برادر من

  • گودرز رجب پور
    گودرز رجب پور | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    منم صبح خطم رو کامل جمع آوری کردم چون با طرح جدید دیگه اصلا صرف نمی کنه بخوام جدای نت گوشی برا خونه هم adsl داشته باشم

  • زروان
    زروان | ۱۳ آذر ۱۳۹۶

    اقا من قید اینترنت ثابتو زدم
    یک ماه طرحم تموم شده از طرف شرکت چند بار زنگ زدن گفتن اگه طرح جدید برنداری پورتت جم میشه منم گفتم جمع کنین نمیخام طرحاتونو
    هر جور حساب میکنم برام گرون در میاد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی