ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

دورکاری چگونه می تواند منجر به افزایش رضایت و بهره وری شود

پیشتر در دیجیاتو خواندید که دورکاری در منزل چگونه ممکن است منجر به کاهش کارآیی شود. ولی پژوهش جدیدی که توسط محققان انجام شده، نشان می دهد که این نوع فعالیت شغلی می تواند رضایت ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۵ آذر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰

پیشتر در دیجیاتو خواندید که دورکاری در منزل چگونه ممکن است منجر به کاهش کارآیی شود. ولی پژوهش جدیدی که توسط محققان انجام شده، نشان می دهد که این نوع فعالیت شغلی می تواند رضایت فردی و کارایی را افزایش دهد.

این تحقیقات زیر نظر پروفسور «نیکلاس بلوم» (Nicholas Bloom) با همکاری دانشجوی او «جیمز لیانگ» (James Liang) از دانشگاه استنفورد انجام شده و حتی بلوم در مورد آن در رویداد TEDx نیز سخنرانی کرده است. با توجه به اینکه بلوم برای انجام این پژوهش در پی مشارکت تعداد بالای کارمندان بود، از لیانگ که مدیر ارشد و بنیان گذار بزرگترین شرکت آژانس مسافرتی چین، «CTrip» است کمک گرفت.

در فرایند این پژوهش کمپانی یاد شده قصد داشت برای مرکز تماس خود 250 نفر را استخدام کند. در این راستا افراد مورد نیاز طی شش ماه از بین 500 نفر انتخاب شدند. افراد شرکت کننده در این آزمایش باید از برخی امکانات ویژه بهره می بردند.

به شرکت کنندگان گفته شده بود که باید اتاق مخصوصی برای کار در منزل داشته باشند و از اینترنت پر سرعت نیز بهره مند باشند. افراد استخدام شده به دو دسته تقسیم شدند. یک گروه 4 روز در هفته از منزل و باقی کارمندان باید در محل شرکت فعالیت می کردند.

مزایای دورکاری برای شرکت ها و کارمندان

این آزمایش برای 9 ماه به طول انجامید و طی آن نگرانی مدیران این بود که آیا کارمندان دور کار می توانند از سه مورد مشکل ساز، تخت خواب، تلویزیون و یخچال دوری کنند و به فعالیت های کاریشان برسند؟

در نهایت جواب پژوهش ها ساده و البته برای مدیران غیر منتظره بود: «بله؛ امکان پذیر است». به دنبال تصمیم مدیر CTrip برای دورکاری بخشی از کارمندان، نتایج زیر حاصل شد:

  • به ازای هر کارمند دو هزار دلار برای شرکت صرفه جویی شد.
  • کارمندانی که از منزل کار می کردند به طور میانگین 13.5 درصد بهره وری بیشتری نسبت به کارمندان مقیم در شرکت داشتند.
  • کارمندان دورکار 9 درصد بیشتر درگیر کار بودند. این آمار از مقایسه میزان اتصال آنها به سیستم تماس تلفنی کمپانی به دست آمد.
  • کارمندان دورکار در طول دوره پژوهش کمتر مریض شدند، استراحت های کوتاه تری حین کار داشتند و زمان کمتری را هدر می دادند.
  • این افراد 50 درصد فرسودگی شغلی کمتری را تجربه کردند.
  • علی رغم اینکه میزان رضایت قابل اندازه گیری نیست، ولی افراد دورکاری که در منزل کار می کردند، معتقد بودند از نحوه فعالیت خود رضایت بیشتری دارند.

معایب دورکاری از دید کارمندان

نتایج دورکاری در این پژوهش به حدی مثبت بود که CTrip تصمیم گرفت به تمام کارمندان خود گزینه دورکاری در منزل را پیشنهاد دهد. ولی در کمال تعجب نیمی از افرادی که طی مدت 9 ماه پژوهش، از منزل به دورکاری مشغول بودند، تمایل به بازگشت به شرکت و کار در محیط اداره را داشتند.

دلایل آنها برای بازگشت در دو مورد خلاصه می شد: اولین مورد مربوط به احساس دور افتادگی از فضای کاری شرکت بود. مورد دوم این بود که بیشتر آنها احساس می کردند با کار در منزل، احتمال دریافت پاداش یا ترفیع کاریشان کاهش می یابد.

همچنین برخی از افراد دورکاری که جوان تر بودند و با والدین در یک منزل زندگی می کردند، مدعی بودند که دورکاری موجب می شود به مرور آنها از والدین خود دورتر شوند و کمتر با آنها معاشرت روزمره داشته باشند.

شرکت ها چطور باید سیاست های دورکاری را اعمال کنند؟

در پی مزایا و معایب دورکاری که از این پژوهش حاصل شد، محققان برای کمپانی هایی که مایل به دورکاری کارمندان خود هستند، پیشنهادات زیر را ارئه دادند:

1- پیشنهاد دورکاری بسته به شرایط

احتمالاً می توان دورکاری را بر اساس رویداد ها یا برنامه آینده کارمندان،  به عنوان یک گزینه به آنها پیشنهاد داد. به عنوان مثال در تابستان ها که کودکان خانواده به مدرسه نمی روند و وقت بیشتری را در منزل سپری می کنند، دورکاری موقتی می تواند به والدین کمک کند که وقت بیشتری را به فرزندان خود اختصاص دهند و در عین حال از زندگی در کنار خانواده لذت بیشتری ببرند.

2- پیشنهاد دورکاری به عنوان پاداش یا تشویق

مدیران می توانند پیشنهاد دورکاری را به عنوان یک پاداش برای کارمندان در نظر بگیرند. در عین حال اگر نگران این مسئله بودند که ممکن است در منزل بهره وری کاهش بیابد، می توانند مجدداً از کارمند مذکور درخواست کنند که برای کار به دفتر شرکت باز گردد.

3- دورکاری کوتاه مدت هفته ای

به عقیده بلوم، احتمالاً بهترین گزینه برای اکثر کمپانی ها، پیشنهاد یک یا دو روز دورکاری در هفته است. زیرا به عقیده او دورکاری تعداد زیادی از افراد یک گروه کاری می تواند انسجام تیم را تحت تأثیر منفی قرار دهد.

4- پیشنهاد امتحان کردن دور کاری توسط شرکت ها

به گفته بلوم نیاز به حضور کارمندان در محل کار از آنجایی شروع شد که کارخانه ها نیاز به افرادی داشتند که در هر روز کاری در محل کار حاضر شوند تا یک محصول را بسازند. ولی به عقیده او کمپانی هایی که می توانند به کارمندان خود گزینه دورکاری را ارائه دهند و از این کار امتناع می کنند، به مرور متضرر خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Nasser
    Nasser | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

    "همچنین برخی از افراد دورکاری که جوان تر بودند و با والدین در یک منزل زندگی می کردند، مدعی بودند که دورکاری موجب می شود به مرور آنها از والدین خود دورتر شوند و کمتر با آنها معاشرت روزمره داشته باشند."
    به نظر میاد این جمله کاملا برعکس ترجمه شده. اگه متن اصلی روبخونید نوشته: "جوانان روی محل کارشون به عنوان جایی که بتوانند چند ساعتی را از دست والدینشون فرار کنند، حساب می کنند!"

  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

    همین چندوقت پیش بود پست زده بودین دورکاری چگونه باعث کاهش بازدهی می‌شود :))))

    • علی باقرزاده
      علی باقرزاده | ۲۵ آذر ۱۳۹۶

      بله. درست می فرمایید. در این مطلب هم به همان مطلبی که شماره اشاره کردید لینک داده شده. پیشنهاد می کنم هر دو مطلب را کامل مطالعه نمایید و با هم مقایسه کنید. در مطلب قبلی همچنین به راهکارهایی اشاره کرده ایم که رعایت آنها می تواند مانع از کاهش بهره وری دورکاری شود.

مطالب پیشنهادی