ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین اپلیکیشن ها و بازی های موبایل سال ۲۰۱۷ به انتخاب دیجیاتو

بالاخره به روزهای پایانی سال 2017 و زمان جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیدیم؛ از فیلم ها و سریال ها گرفته تا گجت های هوشمند، بازی های ویدئویی و البته اپلیکیشن هایی که ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱ دی ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

بالاخره به روزهای پایانی سال 2017 و زمان جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیدیم؛ از فیلم ها و سریال ها گرفته تا گجت های هوشمند، بازی های ویدئویی و البته اپلیکیشن هایی که در موبایل ها و تبلت هایمان استفاده کردیم.

حتما خاطرتان هست که چندی پیش گوگل پلی و اپ استور فهرست بهترین های اپلیکیشن های سال خود را منتشر کردند. ما هم در دیجیاتو به عنوان یکی از رسانه های پرطرفدار تکنولوژی تصمیم گرفتیم تا امسال انتخاب های خودمان را داشته باشیم.

فهرستی که در ادامه می بینید، اپلیکیشن ها و بازی های موبایلی هستند که از نظر ما در سال 2017 عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشتند.

بخش اول: اپلیکیشن ها

دنیای اپلیکیشن ها امسال شاهد ترندهای خیلی بزرگی نبود اما تکنولوژی هایی مثل شبکه های عصبی و واقعیت افزوده نقش پررنگی در پیشرفت و ارتقای این محصولات ایفا کردند.

همچنین با ورود بیکسبی به بازار دستیارهای هوشمند، رقابت میان این اپلیکیشن ها رنگ و بوی تازه ای به خود گرفت و باعث شد که سازندگان این محصولات برای پشتیبانی از سایر دیوایس ها و نرم افزارهای شخص ثالث تلاش بیشتری به خرج دهند.

در کنار این ها، اپلیکیشن های قدیمی تر هم با دریافت قابلیت های تازه از همیشه کامل تر و کاربردی تر شدند. فهرست برترین های امسال ما از ترکیب این دو دسته تشکیل شده.

FaceApp

فیس اپ [معرفی دیجیاتو] ترند امسال دنیای اپلیکیشن ها و یکی از خلاقانه ترین محصولاتی بود که شانس تجربه اش را پیدا کردیم؛ یک محصول «تغییر چهره» مبتنی بر هوش مصنوعی دیگر مثل MSQRD، اما با رویه ای کاملا متفاوت و نتایجی به مراتب جذاب تر و خنده دار تر.

فیس اپ از یک شبکه عصبی پیچیده برای ایجاد تغییر در چهره ها استفاده می کرد، و همین موضوع باعث می شد که خروجی هایش به طرز عجیبی واقعی به نظر برسند. تبدیل مرد به زن، زن به مرد، پیر کردن چهره ها و نشاندن لبخند روی چهره های بی حالت کارهایی بودند که فیس اپ در انجامشان استاد بود و عملکردی را به نمایش می گذاشت که تا کنون در هیچ اپلیکیشن دیگری ندیده بودیم.

البته تب و تاب فیس اپ هم مثل تمام ترندهای دیگر خیلی زود فروکش کرد و خیلی زود هم از صدر جدول اپ استورها به زیر کشیده شد. با این وجود، رویکرد خلاقانه تیم Wireless Lab و تأثیری که این اپ بر دنیا گذاشت عاملی شد که آن را جزو بهترین های امسال قرار بدهیم.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

Telegram

تلگرام امسال به‌روزرسانی های بسیار مهمی دریافت کرد؛ بعضی هایشان به کارمان آمد و بعضی دیگر را نتوانستیم آن طور که باید و شاید تجربه کنیم. با این وجود، نسبت به سال گذشته در یک حقیقت هیچ تغییری به وجود نیامد و آن هم این که روند «هر روز بهتر شدن» تلگرام به این زودی ها نمی خواهد متوقف شد.

امسال قابلیت های بسیار مفیدی مثل پیام ویدیویی، مطالعه در حالت Instant View و لوکیشن زنده به پیام رسان محبوب آمدند و مکالمه صوتی رمزنگاری شده آن هم در سراسر دنیا راه اندازی شد. همچنین سیستم مدیریت سوپرگروه ها هم تغییر و تحولی اساسی به خود دید و دست ادمین ها برای کنترل گروه بیشتر از همیشه بازتر شد، و این حجم از تغییرات مفید فقط در طول یک سال اتفاق افتاد.

به‌روزرسانی های تلگرام به قدری مفید و تأثیرگذار بودند که حتی غول پیام رسان های دنیا یعنی واتس اپ هم به تقلید از چند مورد آن ها روی آورد که تصور می کنیم فقط همین یک مورد برای قرار دادن آن در فهرست برترین های امسال کافی باشد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی  - دانلود از کافه بازار 

Google Maps

شاید امسال Waze ستاره اپلیکیشن های مسیریاب برای بسیاری از ایرانی ها بود، اما این گوگل مپس بود که مثل همیشه به روند به‌روزرسانی های مفید و مستمر اپلیکیشن خود ادامه داد و نقشه خود را با اضافه کردن قابلیت های جدید، تکمیل تر از همیشه کرد.

گوگل مپس امسال به غیر از تغییر و تحولات اساسی در رابط کاربری، حالت مسیریابی با موتورسیکلت را رسما به اپلیکیشن اضافه کرد و گزینه جدیدی در اختیار کاربران معلول قرار داد تا بتوانند راحت تر از همیشه در شهرها رفت و آمد کنند.

به غیر از این، گوگل برای کسانی که از حجم زیاد و مصرف بالای اینترنت اپ گله داشتند نسخه سبک وزن گوگل مپس به نام Google Maps Go را هم منتشر کرد تا در جلب رضایت کاربران همچنان بهترین نقشه و مسیریاب موجود باشد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی  - دانلود از کافه بازار 

Instagram

احتمالا با دیدن اینستاگرام در این فهرست متعجب شده اید؛ اپلیکیشنی که سال گذشته به خاطر کپی برداری های پی در پی اش از اسنپ چت مورد غضب بسیاری از منتقدان و کاربران بود و رویکرد عاری از خلاقیتش انتقادهای زیادی را برانگیخت.

اما امسال اینستاگرام ثابت کرد که همه تقلیدها کورکورانه نیستند و حتی می توانند نتیجه بهتری از ایده اریجینال بدهند. به غیر از عملکرد خوب استوری ها، امسال قابلیت های بسیار مهمی مثل دنبال کردن هشتگ ها، لایو دو نفره و افکت های زنده واقعیت افزوده به این شبکه اجتماعی آمدند و مهم تر از همه این که بعد از مدت ها بالاخره پشتیبانی از زبان فارسی به همراه چند زبان دیگر رسما به آن اضافه شد.

تحولات مثبت و به‌روزرسانی های مستمر و مفید همگی دست به دست هم دادند تا اینستاگرام به عنوان یکی از بهترین و رو به رشد ترین شبکه های اجتماعی در فهرست امسال ما حضور داشته باشد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

1Weather

وقتی از اپلیکیشن های هواشناسی صحبت می کنیم، سلیقه ها متفاوت اند. عده ای رابط کاربری زیبا را می پسندند و بعضی هم به اطلاعات فنی از هر چیز دیگری بیشتر اهمیت می دهند. از بین تمام اپ های هواشناسی، 1Weather جزو معدود محصولاتی است که تقریبا تمام سلایق و نیازهای کاربران را پوشش می دهد.

رابط کاربری منظم و طبقه بندی شده، پیش بینی وضعیت هوا تا ۱۲ هفته آینده، رادار زنده، نوتیفیکیشن لحظه ای باران و تگرگ و البته ویجت های به شدت قابل شخصی سازی قابلیت هایی هستند که در محیط زیبا و مینیمال 1Weather به شما ارائه می شوند تا تجربه ای خوب و لذت بخش از پیش بینی هوا در موبایل و پوشیدنی های هوشمندتان داشته باشید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

Datally

گوگل Datally [معرفی دیجیاتو] را خیلی دیر منتشر کرد، اما با این کار به نیازی پاسخ داد که این روزها دغدغه بسیاری از کاربران محسوب می شود: این که دیتای کمتری را در اینترنت همراه مصرف کنند.

Datally با رابط کاربری بسیار ساده، امکانات رایگان و قابلیت ردیابی و منع استفاده بیش از حد از دیتا توانست که امسال نقش بسزایی در صرفه جویی بسیاری از کاربران اندروید در مصرف حجم اینترنت ایفا کرده و به یکی از مفیدترین و کارآمدترین اپلیکیشن های تاریخ گوگل تبدیل شود.

دانلود از گوگل پلی 

Enlight Videoleap

امسال برای استودیوی Lightricks سال مهم و سرنوشت سازی بود. از یک طرف بالاخره پس از مدت ها فروش اپ Enlight به شکل پولی، تصمیم گرفت که برای ارائه محصولاتش به کاربران مدل فریمیوم (رایگان با پرداخت درون برنامه ای) را در پیش بگیرد که از استقبال به عمل آمده مشخص شد که استراتژی درستی را اتخاذ کرده است.

از طرف دیگر اولین محصول خود در زمینه ویرایش ویدیو را هم برای کاربران iOS منتشر نمود. Enlight Videoleap [معرفی دیجیاتو] از همان ابتدای عرضه با استقبال کاربران مواجه شد. ارائه تجربه ای نزدیک به رایانه برای ویرایش ویدیوها و افکت های پیشرفته ای مثل پرده سبز فیلم های سینمایی (که نمونه آن را در کمتر اپ دیگری دیده بودیم) دلایلی هستند که Enlight Videoleap را به یکی از بهترین ویرایشگرهای ویدیوی امسال در موبایل تبدیل می کنند.

دانلود از اپ استور 

Memrise

Duolingo و Memrise هر سال در حوزه اپلیکیشن های آموزشی رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند. اگر با هر دو اپلیکیشن کار کرده باشید، یقینا می دانید که هر دو جزو بهترین ابزار موجود برای یادگیری زبان های جدید هستند و هر کدام از متدهای خاصی برای تسهیل این آموزش استفاده می کنند.

شاید Duolingo به خاطر قدمت بیشتر جمع بزرگتری از طرفداران را گرد خود جمع کرده باشد، اما Memrise [معرفی دیجیاتو] امسال در به‌روزرسانی ها عملکرد بهتری به نمایش گذاشت و رابط کاربری قدیمی و شاید نه خیلی دلچسب اپلیکیشن را با آوردن المان های جدید و چشم نواز، به طور کامل متحول کرد.

این رویکرد خلاقانه هم با تحسین کاربران و هم تحسین گوگل مواجه شد، به طوری که در انتخاب بهترین اپلیکیشن های سال 2017 گوگل پلی Memrise را به عنوان یکی از برگزیده ها در فهرست خود قرار داد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

Lawnchair

شکی نیست که Nova Launcher به خاطر همگام بودن با به‌روزرسانی های اندروید و ارائه جدیدترین قابلیت های این سیستم عامل در موبایل های قدیمی، همیشه جزو بهترین لانچرها طبقه بندی می شود.

اما امسال دنیای لانچرهای اندرویدی با یک سورپرایز بزرگ همراه بود؛ لانچری به اسم Lawnchair [معرفی دیجیاتو] که با رابط کاربری شبیه سازی شده از روی دیوایس های پیکسل، اجرای بی عیب و نقصی را در اکثر دیوایس های اندرویدی به نمایش می گذاشت و نکته جالب این که بعضی از مهم ترین قابلیت های نووا لانچر و اکشن لانچر را به طور کاملا رایگان به کاربران ارائه می کرد.

البته جا دارد اینجا از Microsoft Launcher (یا همان Arrow Launcher سابق) هم یادی کنیم که با دریافت یک آپدیت بزرگ به طور کامل دگرگون شد. با این وجود، Lawnchair تجربه بهتر و متفاوت تری بود که حتی کاربران نووا لانچر را هم توانست به سوی خود بکشاند.

دانلود از گوگل پلی 

Clips

اپلیکیشن Clips [معرفی دیجیاتو] اپل در زمان عرضه چیزی مابین iMovie و اسنپ چت ظاهر شد؛ یک محصول سبک و جمع و جور که با آن می توانستید از چسباندن کلیپ های کوتاه، کلیپ های بلند خلاقانه بسازید و با انواع افکت به آن ها زینت بدهید.

نکته ای که Clips را به اپلیکیشن خاصی تبدیل می کرد، تنوع بالایش در افکت ها بود. Clips به غیر از فیلترهای قابل شخصی سازی معمولی یک فیلتر جالب به اسم Selfie Scenes هم دارد که با تکنولوژی ای مشابه پرده سبز سینما، می تواند پس زمینه سلفی هایتان را عوض کند. به غیر از این، زیرنویس کردن همزمان صحبت ها موقع فیلمبرداری هم جزو قابلیت های جالب این اپلیکیشن هستند.

شاید نمونه این قابلیت ها را قبلا در اپلیکیشن های دیگر به طور پراکنده دیده بودیم، اما رویکرد خلاقانه اپل و سادگی کار با اپلیکیشن عاملی است که Clips را در فهرست بهترین های 2017 قرار می دهیم.

دانلود از اپ استور 

LastPass

تهدیدات اینترنتی روز به روز بیشتر می شوند و همین اهمیت استفاده از پسورد منیجرها را افزایش می دهد. خوشبختانه LastPass [معرفی دیجیاتو] یکی از بهترین تجربه های محافظت از رمزهای عبور و اطلاعات شخصی را به شما ارائه می کند.

به غیر از سادگی کار (که ملاک مهمی در انتخاب اپ های پسورد منیجر محسوب می شود) LastPass به خاطر امکاناتی مثل ساخت آسان رمزهای عبور غیر قابل هک، حضور در تمام پلتفرم ها و قیمت های ارزان برای حق اشتراک همیشه یک قدم از دیگر رقبا جلوتر بوده است.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

Spotify

اسپاتیفای امسال تلاش کرد که تعامل بیشتری با اپلیکیشن های شخص ثالث برقرار کند. در همین راستا نسخه ای از اپ را برای iMessage اپل منتشر کرد و امکانی برای کاربران اندروید فراهم کرد که از طریق دستیار هوشمند گوگل اسیستنت، بتوانند پخش موسیقی در این سرویس استریم را کنترل کنند.

با وجود این که گوگل با سرویس Google Play Music پیشرفت اندکی را تجربه کرد، اما همچنان اسپاتیفای بهترین تجربه استریم موزیک را در اختیار کاربران قرار می دهد. مطابق آخرین آمار اسپاتیفای بیش از ۱۴۰ میلیون کاربر فعال در ماه دارد و با بسته شدن Groove Music، روز به روز به طرفدارانش اضافه می شود. اما شاید اوضاع با راه اندازی سرویس Remix یوتوب در سال آینده به همین شکل باقی نماند.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

Google Assistant

با وجود به‌روزرسانی های خوب سیری، الکسا و کورتانا، و شروع قابل قبول دستیار بیکسبی سامسونگ، گوگل اسیستنت همچنان به عنوان یک دستیار هوشمند همه کاره عملکرد به مراتب بهتری به نمایش می گذارد و در بسیاری از نظرسنجی ها همچنان پیشروست.

تشخیص بسیار خوب زبان محاوره ای، پشتیبانی از زبان های بیشتر، امکان فعالسازی از درون اپلیکیشن ها، پشتیبانی از خیل عظیمی از دیوایس های اندرویدی، ارائه نتایج جستجوی کامل تر به لطف پایگاه داده گوگل و البته امکانات عالی برای خانه های هوشمند همگی دست به دست هم داده اند که گوگل اسیستنت یکی از برترین دستیارهای هوشمند فعلی در اسمارت فون ها تلقی شود.

دانلود از گوگل پلی 

Swiftkey

مایکروسافت پس از خاتمه دادن به کار کیبورد Word Flow، تمام تمرکز خود را بر روی سویفت کی گذاشت تا همیشه در بازار کیبوردهای شخص ثالث مطرح بماند. خوشبختانه کیبورد سویفت کی امسال به‌روزرسانی های خوبی دریافت کرد که امکانات مفیدی مثل تعویض پس زمینه کیبورد با تصاویر گالری، پشتیبانی از حساب های مایکروسافت و آتلوک را برایش به ارمغان آورده و تحولات مثبتی را در رابط کاربری برایش به همراه داشتند.

سویفت کی همیشه به خاطر موتور قدرتمند پیش بینی کلماتش در میان کاربران شهرت داشته و این خصوصیت با آپدیت های اخیر اپ، به بهترین و قدرتمندترین حالت خودش رسیده است.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی  

Google Earth

امسال، سال مهمی برای گوگل ارث بود. غول موتورهای جستجو پس از سال ها تصمیم گرفت که تغییر و تحولاتی اساسی در این اپلیکیشن به وجود بیاورد و آن را از یک کره جغرافیایی دیجیتالی، به یک راهنمای حرفه ای گردشگری تبدیل کند.

به غیر از تغییر و تحول کامل رابط کاربری، بسیاری از قابلیت های سه بعدی گوگل ارث با این آپدیت بزرگ ارتقاء یافتند و بخش جدیدی به اسم Voyager به آن اضافه شد که عاشقان جهانگردی می توانند از آن به عنوان یک راهنمای کامل سفر به دور دنیا بهره ببرند. اگر مدت هاست از اپلیکیشن گوگل ارث استفاده نکرده اید، شک نکنید که بهترین موقع همین حالاست.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

بخش دوم: بازی ها

امسال همان قدر که سال فوق العاده ای برای بازی های موبایل به حساب می آمد، همان قدر هم تا حدودی نگران کننده بود. فوق العاده از آن لحاظ که با عرضه بازی های معروف پلتفرم های خانگی روی موبایل، اسمارت فون ها کم کم به یک پلتفرم قابل اطمینان برای عناوین بزرگ تبدیل شدند.

بنابراین بعید نیست که در سال های آتی، فاصله زمانی عرضه نسخه موبایل و کنسولی بعضی بازی های نام دار به حداقل برسد. اما به این خاطر گفتیم نگران کننده که تعداد بازی های خلاقانه و انحصاری اسمارت فون های امسال به حداقل خود رسید.

ضمن اینکه بعضی بازی های معروف مثل Super Mario Run و Shadow Fight 3 هم آنطور که انتظار می رفت ظاهر نشدند. امیدواریم در سال 2018 روند انتشار پورت بازی های بزرگ ادامه یابد و با انتشار عناوین نوآورانه بالانس مناسبی بین این دو دسته به حساب بیاید. پیش از این مقدمه را طولانی نمی کنیم، این شما و این بهترین بازی های موبایل 2017.

Inside

کسانی که «اینساید» را بازی کرده اند دو دسته اند: آن هایی که عاشقش شده اند و بازیکن هایی که آن را کوبیدند. حق هم با هر دو هست، همان قدر که ممکن است از ساخته جدید استودیوی «پلی دد» لذت ببرید، احتمال دارد که نتوانید با بازی ارتباط برقرار کنید. به یک علت: تمرکز بیشتر توسعه دهنده روی داستان.

اینساید همان فرمول عنوان پیشین و تحسین شده پلی دد یعنی «لیمبو» را ادامه می دهد؛ بازی پلتفرمر است و معماها بر پایه اصل «بمیر تا یاد بگیر» بنا شده اند. داستان نیز مشابه گذشته روایت خیلی مبهمی دارد و شاید تنها راه درک کردنش خواندن تئوری ها و فرضیه های مختلف در اینترنت باشد.

اما اینساید یک تفاوت بزرگ با لیمبو دارد. در صورتی که داستان همچنان یکی از بخش های مهم لیمبو به شمار می رفت ولی به خاطر روایت مبهم بازی، بازیکن ها به راحتی از آن می گذشتند و بیشتر جذب اتمسفر گیرا و معماهای خلاقانه اش می شدند. ولی اینساید اینطوری نیست.

داستان را از ساخته پلی دد بگیرید دیگر با آن شاهکاری که خیلی ها پیرامونش حرف می زنند طرف نخواهید بود. اتمسفر بازی همچنان جذاب بوده و معماها با وجود از دست دادن ذات خلاقانه خود هوشمندانه جلوه می کنند اما این دو بخش تازه زمانی خود را پیدا می کنند که داستان کنارشان قرار بگیرد.

داستان در اینساید اهمیت زیادی دارد و اگر با روایت مبهم بازی نمی توانید کنار بیایید احتمالا ساخته پلی دد برای تان به آن شاهکاری که خیلی ها در رابطه اش حرف می زنند تبدیل نمی شود. ما در دسته اول قرار داریم، اینساید شما را به جستجوی بیشتر در دنیایی تاریک ترغیب می کند، ماجراجویی که بعد از اتمامش می تواند تا مدت ها درگیرتان کند.

دانلود از اپ استور 

Splitter Critters

در سالی که مانیومنت ولی 2 مثل گذشته ظاهر نشد، ادامه FRAMED به اندازه قسمت قبل نوآوری نداشت و عناوین خلاقانه اسمارت فون ها افت محسوسی داشتند Splitter Critters تا حدودی توانست این کمبود را میان پورت های بزرگی که یکی یکی از رایانه های شخصی از راه می رسیدند جبران کند.

بازی همان عنوانی است که موبایل به آن نیاز دارد؛ استفاده درست از قابلیت های صفحه لمسی و ارائه تجربه ای کاملا متفاوت. چیزی که فقط روی اسمارت فون ها (یا حداقل پلتفرم های خیلی محدودی) می توانید ببینید. مکانیزم های گیم پلی Splitter Critters پیرامون بریدن می چرخند.

در بازی باید با تقسیم کردن محیط به چند تکه و تغییر مکان آن ها، راه را برای شخصیت های اصلی داستان باز کرده و آن را به سفینه فضایی شان راهنمایی کنید. البته درخشش Splitter Critters تنها محدود به گیم پلی جالبش نبوده و به خاطر تنوع رنگ بندی و موسیقی، در بخش های شنیداری و دیداری هم حرف های زیادی برای گفتن دارد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Data Wing

«دیتا وینگ» بی ادعاترین بازی امسال بود که بیشتر به خاطر همین سادگی اش به سرعت دل بازیکن ها را ربود. نه خبری از تبلیغات دروغین بود و نه توسعه دهنده با استفاده گمراه کننده از کلمه «رایگان» سعی داشت مخاطب را جذب کند. فقط خودتان بودید و یک تجربه فراموش نشدنی. هیچ چیزی مانع نمی شد.

اگر پایان امسال Grid Autosport انتشار نمی یافت هنوز دیتا وینگ بهترین بازی رانندگی امسال برای ما به حساب می آمد. در دیتا وینگ نقش یک داده کامپیوتری را دارید که خودش در مسیر حرکت کرده و بنابراین تنها با نگه داشتن انگشت تان روی قسمت چپ یا راست صفحه لمسی می توانید جهت او را تغییر دهید.

اما نکته جالب گیم پلی، چگونگی افزایش سرعت داده بود. در قسمت پایینی این کاراکتر یک نور آتش مانند وجود داشته و وقتی که با این قسمت به دیوارها نزدیک می شوید سرعت کاراکتر اصلی افزایش می یابد. المانی جالب که در کنار داستان گیرا و گرافیک مناسب با اتفاقات دنیای بازی، دیتا وینگ را تبدیل به یکی متفاوت ترین عناوین موبایل کرد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

Morphite

با وجود اینکه «مورفایت» روی پلتفرم های خانگی خیلی با استقبال رو به رو نشد ولی در اسمارت فون ها و به خاطر محدودیت های این دیوایس ها بازی از بهترین های امسال بود؛ یک تجربه کاملا متفاوت با تمام چیزهایی که تاکنون روی موبایل دیده اید.

مورفایت عنوانی الهام گرفته از بازی معروف No Man's Sky است. در بازی از یک سیاره به سیاره دیگر می روید، حیوانات گوناگون را اسکن می کنید و گاهی اوقات هم به جنگ با دشمنان می پردازید. جهانی بزرگ که فقط برای جستجو ساخته شده و در آن می توانید به مکان های مختلف قدم بگذارید.

اما هر چه قدر نو منز اسکای در پرداخت به ایده های بلندپروازانه اش (حداقل در ابتدای عرضه و پیش از انتشار آپدیت ها) شکست خورد، مورفایت توانست به بهترین حالت ممکن به آن ها بپردازد. البته مورفایت به خاطر تمرکز روی بخش جستجو عنوانی برای همه سلیقه ها نیست ولی اگر از ماجراجویی لذت می برید، بازی به راحتی جذب تان می کند.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Guns of Boom

برای اینکه یک بازی میان بهترین ها قرار بگیرد حتما نباید داستانی فراموش نشدنی یا گیم پلی متفاوت با تمام چیزهایی که تاکنون دیده ایم داشته باشد. باید بگردیم و ببینیم کدام یک توانسته اند به مهمترین هدف صنعت بازی های موبایل دست پیدا کنند: سرگرمی.

«گانز آو بوم» نه داستان بزرگی دارد، نه گرافیک خارق العاده ای و نه المان های جدیدی. بازی حتی به شدت وابسته به پرداخت های درون برنامه ای است. اما سازنده با ترکیب درست کلیشه ها و البته کنترل استثنایی برای صفحات لمسی چیزی که همیشه به دنبالش بودیم را برای مان به ارمغان می آورد.

یک تجربه جذاب از سبک شوتر روی اسمارت فون ها که می توانید معتادش شوید. گانز آو بوم با وجود تمام مشکلاتش به قدری لذت بخش و مفرح است که به راحتی می توانید چشمان تان را در برابر نقطه ضعف هایش ببندید و در مواقع بی حوصلگی، آن را جایگزین عناوین اعتیادآوری همانند کلش رویال یا کلش آو کلنز کنید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی - دانلود از کافه بازار 

To the Moon

بین تمام پورت های بزرگ و گرافیک بالایی که امسال برای اسمارت فون ها عرضه شده بودند، هیچکدام به اندازه To the Moon دوست داشتنی نیستند. میان هر خط دیالوگ، هر جوک و هر پیکسل بازی احساساتی نهفته است که در هیچ عنوان دیگری مشابهش را نمی توانید ببینید.

با To the Moon می خندید، گریه می کنید و به ماجراجویی فراموش نشدنی قدم می گذارید که به خاطر زیبایی وصف ناشدنی اش، در پایان و ناخودآگاه اشک از چشمان تان جاری می شود. بازی داستان پیرمردی با نام Johnny Wyles را روایت می کند که به کمک سازمان Sigmund سعی دارد تا به آرزوی دیرینه اش برسد: سفر به ماه.

Sigmund سازمانی است که با کار گذاشتن خاطرات مصنوعی در ذهن انسان ها، آن ها را به بزرگترین هدفی که در زندگی نرسیده بودند می رسانند. قسمت دوم بازی که با نام Finding Paradise شناخته می شود نیز چند روز پیش به انتشار جهانی رسید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Hidden Folks

هر چه قدر که از عمر صنعت گیمینگ می گذرد، ساخت عناوین خلاقانه از روی سبک هایی که به تکرار افتاده اند سخت تر می شود و در این لحظه هاست که ارزش واقعی بازی هایی همانند Hidden Folks مشخص می گردد. وضعیت سبک Hidden Object که در آن باید چیزهای خواسته شده را از میان اجسام محیط پیدا کنید از خیلی وقت پیش وخیم است.

اما Adriaan de Jongh با عنوانش توانست روحی تازه در کالبد این سبک بدمد. جالب ترین قسمت «هیدن فوکس» به زنده بودن دنیای بازی و تعامل بیشتر مخاطب با آبجکت ها بر می گردد. اگر در دیگر عناوین Hidden Object با اشیاء ساکن رو به رو هستید، در اینجا انسان ها یا حیواناتی حضور دارند که به زندگی عادی خود ادامه می دهند.

بنابراین در حالت پویا باید به دنبال چیزهایی خواسته شده بگردید. هیدن فوکس به خاطر عمق جدیدی که به گیم پلی بازی های Hidden Object داده و البته گرافیک تک رنگ و صداگذاری خوبش به راحتی می تواند یکی از بهترین و مفرح ترین عناوین اسمارت فون ها لقب بگیرد.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Death Road to Canada

سرگرمی، خشونت و باز هم سرگرمی. بهترین توصیفی که از Death Road to Canada می توانیم بکنیم همین است. آخرالزمانی در کانادا اتفاق افتاده و حالا به همراه گروه تان به آنجا می روید تا با زامبی ها بجنگید؛ اینجاست که حمام خون عظیمی به راه می افتد.

اما در کنار لذت کشتن زامبی ها و نجات انسان ها، ویژگی هایی که باعث شده اند Death Road to Canada یکی از بهترین های امسال لقب بگیرد محدودیت های موجود و البته ساخت تصادفی منطقه ها است. تمام اسلحه ها خراب می شوند، مهمات بی نهایت نبوده و افزایش گروه تان به معنای غذای بیشتری برای آن ها خواهد بود.

نکته دوم اینجاست که به خاطر ویژگی تولید تصادفی محیط ها، کم پیش می آید تا یک مسیر تکراری را دوباره بروید. هر بار با قدرت های جدید، شخصیت های متفاوت با داستان هایشان و چالش های گوناگون باید حمام خونی از زامبی ها به راه بیاندازید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Monument Valley 2

«مانیومنت ولی 2» واقعا نا امیدمان کرد. بازی بیشتر شبیه به نسخه هالیوودی قسمت اول بود، پر زرق و برق و زیبا اما با عمق کمتر. پازل ها به اندازه گذشته سخت نبودند و برخلاف عنوان قبلی که Ustwo با روی باز دست به ریسک زد ولی انگار برای مانیومنت ولی 2 آن ها جرئت خود را از دست دادند.

اما مانیومنت ولی حتی در بدترین حالت هم هنوز یکی از بهترین ها به شمار می رود. در واقع این انتقاداتی که از قسمت دوم می شود بیشتر به خاطر وجود مانیومنت ولی 1 و حجم فراوان ایده های خلاقانه اش است و اگر این عنوان نبود ضعف های گیم پلی نسخه دوم خیلی کمتر به چشم می آمدند.

سازنده از همان فرمول اصلی برای مانیومنت ولی 2 استفاده کرده. همچنان خطای دید یکی از ارکان گیم پلی بوده و بعضی وقت ها به خاطر استفاده از استثنایی از این ویژگی متوجه می شوید که بازی تمام این مدت داشته فریب تان می داده. البته با وجود گیم پلی ضعیف تر، مانیومنت ولی 2 از لحاظ گرافیک و موسیقی یک سر و گردن از قسمت قبل بهتر بود.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Grid Autosport

حکایت «گرید آتواسپورت» هم به نوعی مشابه «مورفایت» است. بازی سه سال پیش برای پلتفرم های خانگی منتشر شد و با وجود موفقیت های نسبی اش نتوانست در حد و اندازه قسمت های قبلی ظاهر شود. در حالی که پورت iOS بازی به جایگاهی دست یافت که احتمالا حالا حالاها استودیویی نتواند به آن برسد.

تا پیش از عرضه گرید آتواسپورت همچنان بحث بین بهترین بازی ریسینگ کنسولی داغ بود و هر کس نظر متفاوت خودش را می داد ولی ساخته استودیوی Codemasters توانست به این بحث قدیمی پایان بدهد، بازی نه تنها برترین عنوان اتوموبیل رانی موبایل است بلکه از لحاظ گرافیک هم بنچمارکی برای تلفن های هوشمند به حساب می آید.

گرید آتواسپورت یک شبیه ساز ریسینگ مشابه Real Racing 3 بوده و بازی با جزییات فراوانش در طراحی تک تک ماشین ها، فیزیک فوق العاده آن ها و وجود کلاس های مختلف برای اتوموبیل ها موفق شده مرزهای گرافیک و گیم پلی عناوین ماشین سواری این دیوایس های دستی را چند قدمی جلو ببرد.

دانلود از اپ استور 

Iron Marines

از آخرین باری که یک بازی استراتژی روی اسمارت فون ها انجام دادید و به خاطر المان های استثنایی آن سورپرایز شدید چه قدر می گذرد؟ Iron Marines توانست همین حس را در بازیکن ایجاد کند. Ironhide Game بعد از دو سال موفق شد جواب تلاش های خودش را بگیرد و پس از Kingdom Rush موفقیتی دیگر را برای خودش به ثبت رساند.

Iron Marines تمام آن المان های دوست داشتنی که از بازی های استراتژی می خواهید را دارد و به واسطه ترکیب آن ها با المان های به خصوصش موفق شده هویتی جداگانه به دست بیاورد. ویژگی که در مرحله های متنوع بازی به خوبی به چشم می آید.

داستان بازی پیرامون حمله فضایی ها به انسان ها چرخیده و اکنون وظیفه دارید تا به هم نوع تان کمک کنید. البته در کنار تمام ویژگی های مثبت Iron Marines، عجیب ترین قسمت بازی به پرداخت های درون برنامه آن مربوط می شود که برای عنوانی پولی نقطه ضعف به حساب می آید.

دانلود از گوگل پلی 

Reigns: Her Majesty

امسال سبک Text Based میزبان بازی های خوبی بود که بین آن ها Reigns: Her Majesty و SIMULACRA عملکرد بهتری داشتند و بین این دو هر چه قدر SIMULACRA سعی کرد تجربه قبلی را کامل تر کند، Her Majesty بیشتر تلاش نمود تا یک چالش متفاوت نسبت به عنوان قبلی باشد.

به همین خاطر نهایت Reigns: Her Majesty که قسمت پیشینش هم بین بهترین بازی های موبایل دیجیاتو در سال 2016 قرار گرفته بود، به عنوان نماینده عناوین سبک «متن محور» به لیست راه یافت. برخلاف قسمت پیشین که نقش پادشاه را داشتید، در Her Majesty ملکه هستید.

بعد از هر اتفاق، بازی کارت هایی (در واقع همان تصمیماتی که باید بگیرید) به بازیکن نشان می دهد و او با انتخاب آن ها باید سرنوشت کشور و مردم را رقم بزند. البته با توجه به اینکه در اینجا ملکه هستید، چالش های بیشتری را پیش رو خواهید داشت.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

The Witness

موج عرضه بازی های بزرگ پلتفرم های خانگی روی iOS توسط همین «ویتنس» زده شد. بازی بعد از انتظارات فراوان به صورت ناگهانی به آی دیوایس ها آمد و این تازه شروعی بر روند انتشار پورت های بیشتر برای اسمارت فون ها بود؛ یک چهارم نهایی 2017 به راحتی می تواند دوره طلایی پورت های موبایل لقب بگیرد.

ویتنس روایت گر ماجراجویی شخصیتی بی نام در جزیره ای بزرگ را روایت می کند. کسی که نمی داند کیست و کجاست؛ بدون هیچ گونه توضیح و پیش زمینه داستانی در جزیره رها می شوید و باید با حل پازل ها، گوش دادن به فایل های صوتی و جستجو در محیط از رازها پرده بردارید.

ویتنس به خاطر پازل های متنوع و محیط بزرگش که هر قسمتش رنگ بندی زیبای خودش را داشت توانست یکی از بهترین های 2016 روی پلتفرم های خانگی لقب بگیرد و عرضه عنوانی با این وسعت روی تلفن های هوشمند نشان می دهد که رویای تجربه بازی هایی با کیفیت بعضی بازی های کنسولی خیلی هم دور از انتظار نیست.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Old Man's Journey

To the Moon تنها عنوان ماجراجویی تاثیرگذار امسال روی اسمارت فون ها نبود و Old Man's Journey نیز که از جهاتی یادآور این بازی دوست داشتنی است یکی از احساسی ترین تجربه های ممکن در تلفن های هوشمند را به مخاطب هدیه می دهد، احساساتی که تنها از طریق تصویر به مخاطب منتقل می شوند.

این ویژگی نه تنها جذابیت روایت Old Man's Journey را کاهش نداده بلکه اگر جای گرافیک هنری استثنایی بازی، اتفاقات از طریق دیالوگ ها بازگو می شدند شاید این تاثیری که ساخته استودیوی Broken Rules روی مخاطب می گذارد را دیگر شاهد نبودیم.

Old Man's Journey یک بازی ماجراجویی/معمایی است که در آن باید به پیرمرد داستان کمک کنید تا به سفری طولانی برود؛ او بعد از دریافت نامه ای در ابتدای بازی، به سرعت وسایلش را جمع کرده و عزم سفر می کند. در طول این سفر نیز با مرور خاطرات او اطلاعات بیشتری از داستان به دست می آورید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی 

Cat Quest

بازی هایی همانند Cat Quest حکم همان لنگه کفش در بیابان را دارند. خیلی از بازی های نقش آفرینی اسمارت فون ها معمولا آنلاین هستند و آن هایی هم که آفلاین هستند خیلی کم بوده و بین همان ها هم تعداد کمتری روی بخش «ماجراجویی» تمرکز می کنند.

اما Cat Quest تمام آن چیزهایی که از یک بازی نقش آفرینی با دوربین ایزومتریک می خواهیم را دارد. سیستم مبارزات مناسب با صفحات لمسی که ضمن سادگی عمق خوبی به بازی می دهد، قابلیت گشتن آزادانه در محیط های مختلف و وجود سیاه چاله های فراوان برای گرفتن آیتم های بیشتر.

بنابراین شما با دنیایی عظیم سر و کار دارید که در آن می توانید کارهای زیادی انجام دهید؛ بجنگید، با بقیه صحبت کنید، ماموریت های فرعی بگیرید، خودتان را قدرتمند نمایید یا هدف اصلی بازی که پیدا کردن خواهر شخصیت اصلی است را به سرانجام برسانید.

دانلود از اپ استور - دانلود از گوگل پلی

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (17 مورد)
  • E30 xXx
    E30 xXx | ۳ دی ۱۳۹۶

    بازی بهتر از کلش اوف کلنس و کلش رویال ندیدم و need for speed nolimited
    بقیه بازیا کلان چرته

  • ami_ald
    ami_ald | ۲ دی ۱۳۹۶

    سلام یه سوال
    من روی دانلود از گوگل پلی کلیک میکنم اما بازار باز میشه چیکار کنم گوگل پلی باز شه

    • سیدمحمد غزنوی
      سیدمحمد غزنوی | ۲ دی ۱۳۹۶

      باید بری توی تنظیمات و از حالت پیش فرض برش داری

  • احد وصال
    احد وصال | ۲ دی ۱۳۹۶

    یه نکته جالب اینه که من نگاه کردم اکثر این بازی ها در گوگل پلی خیلی کم دانلود شدند و امتیازشون از حداقل رای ها هست ..بیشترین رای رو دیتا وینق داشت ..در حالی که شاداو فایت سه نزدیک به 800 هزار رای دهنده داشته تو گوگل پلی که هر روز افزایش پیدا می کنه

  • حمیدرضا
    حمیدرضا | ۲ دی ۱۳۹۶

    سلام Lawnchair Launcher هنوز به صورت رسمی ریلیز نشده و توی گوگل پلی نوشته که نسخه پایدار نیست

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۲ دی ۱۳۹۶

      سلام حمیدرضا جان. بله درسته، اما عملکرد همین نسخه و ثباتش باورنکردنیه. توصیه می کنم به هیچ وجه از دستش ندی.

  • yaser ansari
    yaser ansari | ۲ دی ۱۳۹۶

    اقا هرچی بازی خوب بود فقط برا iosاونده که☹

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی