ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ارسال پیامک بدون هماهنگی با ستاد بحران ممنوع

بعد از زلزله اخیر تهران که با وجود قدرت پنج ریشتری آشفتگی زیادی در سطح پایتخت ایجاد کرد‎، پیامک‌های گوناگونی از سوی برخی سازمان‌ها برای مردم فرستاده شد که در میان آنها عناوین تبلیغاتی نیز ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

بعد از زلزله اخیر تهران که با وجود قدرت پنج ریشتری آشفتگی زیادی در سطح پایتخت ایجاد کرد‎، پیامک‌های گوناگونی از سوی برخی سازمان‌ها برای مردم فرستاده شد که در میان آنها عناوین تبلیغاتی نیز به چشم می خورد. فروش کوله‌پشتی‌های مخصوص زلزله، سیستم‌های دریافت آنی از زلزله‌های کشور و پیامک برخی اپراتورها برای مشترکین خود از جمله مواردی هستند که بعد از وقوع زلزله به برخی کاربران فرستاده شدند.

در واکنش به این پیامک‌ها رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات، «صادق بیک پور» در همایش مدیران استانی وزارت ارتباطات با اشاره به امر خطیر و مهم اطلاع رسانی در مواقع بحرانی از بستر موبایل گفت:

«نمایندگان اپراتورها باید از هرگونه ارسال پیامک به مردم بدون هماهنگی با ستاد مدیریت بحران خودداری کنند. بر اساس دستورالعمل ستاد مدیریت بحران، تنها پیامک‌های مورد تائید این ستاد قابل ارسال به مردم خواهد بود تا در مواقع بحران و حوادث غیرمترقبه، باعث تشویش اذهان عمومی نشود.»

وی همچنین از تمهیدات وزارتخانه ارتباطات در مواقع بحرانی اطلاعاتی را در اختیار رسانه‌ها قرار داد. بر اساس صحبت‌های بیک پور تکنولوژی رادیو ترانک ملی که از سال 93 به طور محدود و البته در دست شرکت‌های خصوصی وارد کشور شد، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد:

«در صورتی که مشکل فضا برای نصب تجهیزات در استان ها حل شود این شبکه ملی برای ارتباط رسانی در مواقع بحران در تمامی استان ها نصب و راه اندازی می‌شود.»

در این تکنولوژی یک نوع رادیو بی‌سیم سراسری ایجاد می‌شود که مشابه سیستم‌های تلفن بی‌سیم راه دور عمل می‌کند و در آن کاربران می توانند از یک فرکانس و یا کانال به صورت مشترک استفاده کنند.

معمولا این سیستم در بخش‌های خاصی چون ادارات پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی و… در مواقع بحرانی همچون زلزله به کار گرفته می‌شود و از امنیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. همچنین در رادیوترانک سرعت ارسال داده کم، پوشش وسیع، خطای بیت متوسط و هزینه تجهیزات بسیار پایین است.

بیک پور ضمن اشاره به اینکه برای ارتباط رسانی در دوران بحران ۱۲ فرکانس رادیویی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار گرفته، در مورد اجرای پروژه بالن های مخابراتی که چندی پیش خبر آن از صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات منتشر شده بود، در استان‌های کشور خبر داد: «به دستور وزیر ارتباطات این ایستگاه های پرتابل برای ایجاد شبکه ارتباطی در مناطق حادثه دیده نصب و راه‌اندازی خواهد شد که هم اکنون اپراتورها در حال نصب تجهیزات مخابراتی در همه استان ها برای اجرای این پروژه هستند.»

به زعم بسیاری از کارشناسان زلزله اخیر پایتخت را می‌توان یک مانور کوتاه برای تمرین چگونگی مقابله با زلزله‌های بزرگتر به حساب آورد. با توجه به نظریه‌پردازی دانشمندان سال پیش رو سالی با زلزله‌های بیش‌از حد عادی خواهد بود و اقدامات پیش‌گیرانه این‌چنینی از سوی دولت می‌تواند کاهش صدمات جبران ناپذیر ناشی از زلزله و دیگر حوادث غیرمتقربه را بسیار کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی