ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

احتمال وجود حیات فرازمینی در منظومه خورشیدی تراپیست 1
علمی

بررسی ها خبر از احتمال وجود حیات در سیارات تراپیست-1 می دهند

یکی از هیجان انگیزترین منظومه های خورشیدی که در سال های اخیر نظر محققانی که در جستجوی حیات فرا زمینی هستند را به خود جلب کرده، «تراپیست-1» بوده. حالا بررسی های محققان خبر از احتمال ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۱۰ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

یکی از هیجان انگیزترین منظومه های خورشیدی که در سال های اخیر نظر محققانی که در جستجوی حیات فرا زمینی هستند را به خود جلب کرده، «تراپیست-1» بوده. حالا بررسی های محققان خبر از احتمال حیات در برخی از سیارات این منظومه نزدیک به زمین را می دهند.

سیارات تراپیست-1 اندازه ای تقریباً مشابه زمین دارند

منظومه تراپیست-1 حدود 40 سال نوری از ما فاصله دارد که در بررسی ها نجومی این فاصله بسیار نزدیک به نظر می رسد. بر اساس بررسی های محققان احتمالاً برخی از 7 سیاره ای که به دور ستاره خود، تراپیست-1 می چرخند از اتمسفر برخوردار هستند. جالب تر اینکه این سیارات اندازه ای نزدیک به زمین دارند. اتمسفر اساساً می تواند به عنوان لایه ای برای محافظت گیاهان در برابر پرتو های کیهانی مضر عمل کند، اما ستارگان بادهای ستاره ای (جریانی از گاز که از جو ستاره خارج می‌شود) نیز تولید می کنند که گاه با سرعت 1600 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند که می تواند اتمسفر سیارات را نابود کند.

دانشمندان تصمیم گرفتند با مدل سازی دریابند که ستاره تراپیست-1 چه نوع باد سیاره ای را تولید می کند و این بادها چگونه می توانند بر 7 ستاره این منظومه تأثیر بگذارند. آنها این سیاره ها را به ترتیب از «تراپیست-1b» تا «تراپیست-1h» که به ترتیب نزدیکترین و دورترین سیاره ها به ستاره خود هستند نام گذاری کردند. در نام گذاری اگزوپلنت ها معمولاً اولین مورد، که در اینجا «a» است به خود ستاره اختصاص دارد.

فاصله 3 سیاره منظومه تراپیست-1 از ستاره خود به اندازه ای است که احتمال وجود آب مایع در آنها می رود

در بررسی ها مشخص شد که از بین این 7 سیاره 3 عدد  از آنها با کدهای «f»، «e» و «g» که در واقع سیارات چهارم، پنجم و ششم هستند، از اتمسفری برخوردارند که می تواند از سیاره محافضت کرده و بدین ترتیب امکان حیات را فراهم آورد. همچنین فاصله آنها از ستاره به اندازه ای دور است که آب در آنها می تواند از به جوش آمدن و بخار شدن در امان باشد و از سوی دیگر این سه سیاره به اندازه ای به ستاره نزدیک هستند که آب در آنها یخ نزند. بدین ترتیب احتمال وجود آب مایع در آنها وجود دارد. از بین این سه سیاره دانشمندان به «تراپیست-1g» بیش از دو مورد دیگر برای وجود حیات فرازمینی امید دارند.

این مدل سازی برای دانشمندان امیدوار کننده بوده، ولی محققان هنوز وضعیت پیچیده بادهای ستاره ای در منظومه تراپیست-1 را به طور کامل درک نکرده اند و برای اطمینان از وضعیت مساعد برای وجود حیات فرازمینی همچنان باید تحقیقات بیشتری را انجام دهند. همچنین پیش از این تلسکوپ فضایی هابل نیز نشانه هایی از حیات فرا زمینی در سیارات منظومه تراپیست-1 یافته بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی