ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

شکایت تپ‌ سی از اسنپ رد شد

پرونده شکایت تپ سی علیه اسنپ در شورای رقابت بعد از مدتی تاخیر به سرانجام رسید و نتیجه آن به نفع شرکت روماک (مالک اسنپ) صادر شده است. جلسه نتیجه این شکایت تحت نام صورتجسله ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۱

پرونده شکایت تپ سی علیه اسنپ در شورای رقابت بعد از مدتی تاخیر به سرانجام رسید و نتیجه آن به نفع شرکت روماک (مالک اسنپ) صادر شده است. جلسه نتیجه این شکایت تحت نام صورتجسله 318  امروز برگزار شده و در آن این شورا اتهامات وارد شده به سامانه اسنپ مبنی بر محدود سازی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را به دلایل مختلف رد کرده است.

در بازار رقابت سامانه‌های هوشمند تاکسی آنلاین، دو شرکت تپ‌سی و اسنپ بیشتر از همه در بین کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرند و چندی پیش یعنی 25 آذرماه تپ‌سی از رقیب خود به علت محدودسازی رانندگان این سامانه شکایت کرد. شکایت به این خاطر بود که طراحی اپلیکیشن اسنپ به نحوی صورت گرفته تا رانندگان این ناوگان در صورت داشتن اپلیکیشن رقیب یعنی تپ‌سی، نمی‌توانستند وارد سامانه اسنپ شوند و برای کار کردن در اسنپ مجبور به حذف تپ‌سی از روی دستگاه تلفن همراه خود بودند. این محدودسازی اجباری موضوعی بود که روابط عمومی تپ‌سی نیز در گفتگو با دیجیاتو آن را «کاملاً ضد قوانین تجاری» خوانده بود.

گرچه تکلیف این پرونده قرار بود در همان روز 25 آذرماه مشخص شود ولی به روال تاخیر‌های متعدد سیستم اداری کشورمان نتیجه نهایی این شکایت کمی دیرتر از حد معمول مشخص شده و آنطور که به نظر می‌رسد، این شورا شکایت تپ‌سی را رد کرده است.

شکایت تپ‌ سی از اسنپ

متن زیر گزارش خود سازمان شورای رقابت است که به منظور شفاف سازی بیشتر آورده می‌شود:

الف- در خصوص ادعای صلاحیت ورود شورا به موضوع شکایت، مطرح شده از سوی شرکت ایده گزین ارتباطات روماک(اسنپ) (مشتکی عنه)، با استناد به اینکه در ماده ۵۰ قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی به افراد صنفی اشاره شده و مجوز فعالیت شرکت از سوی اتحادیه صنفی صادر شده و به فعالیت خرده فروشی می پردازد، قابل قبول نیست زیرا مشتکی عنه شخصیت حقوقی است و در سطح بسیار گسترده فعالیت می کند و نیز به موجب تبصره ماده ۶۲ قانون مذکور" تخلفات موضوع فصل هشتم قانون نظام صنفی چنانچه موجب اخلال در رقابت باشد، مطابق این قانون رسیدگی خواهد شد"، لذا اعضای شورا به اتفاق آرا رأی به صلاحیت در ورود به موضوع شکایت دادند.
ب- در خصوص شکایت شرکت تپسی از شرکت اسنپ مبنی بر ممانعت رانندگان اسنپ از همکاری با شرکت تپسی موارد زیر مورد توجه قرار گرفت. الف- رانندگان و شرکت مشترکاً به مسافرین خدمت ارائه می کنند. ب- علیرغم اقدام اسنپ راننده در انتخاب شرکت برای همکاری مخیر است.
با توجه به مراتب فوق وقوع اخلال در رقابت موضوع جزء (۲) بند الف ماده ۴۵ به تأیید شورا نرسید.
همچنین اعمال مخل رقابت موضوع جزء ۳ بند و ماده ۴۵ و بند ح ماده ۴۵ و جزء ۴ بند ط ماده ۴۵ مبنی بر سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط از طریق ایجاد مانع به منظور مشکل کردن ورود رقبای جدید احراز نگردید.

«پگاه قهرمانی»، کارشناس حقوقی، متن منتشر شده از سوی شورای رقابت را به زبانی ساده‌تر برای خوانندگان توضیح می‌دهد. او در گفتگو با دیجیاتو می‌گوید:

«از نظر شورای رقابت گستردگی فعالیت اسنپ موجب شده که این شکایت پذیرفته و بررسی شود چرا که شاید رقابت در بازار را ایجاد کند، بعد از بررسی‌ها اما اعلام شده که رانندگان به اختیار خود می‌توانند انتخاب کنند در کدام سامانه فعالیت کنند و این کار اسنپ به معنی رقابت نیست بلکه صرفا یک قابلیت این اپلیکیشن است. در این شورا شکایت سواستفاده اسنپ مبنی بر مشکل ایجاد کردن برای رقبای خود نیز رد گردید.»

با این تفاسیر شورای رقابت شکایت تپ‌سی را علیه این شرکت رد کرده و این دو رقیب دیرینه کماکان باید با شرایط حاکم در حال حاضر بازار با یکدیگر به رقابت بپردازند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • A person
    A person | ۱۸ دی ۱۳۹۶

    اوخ اوخ

  • AmooBehzad
    AmooBehzad | ۱۳ دی ۱۳۹۶

    کلا ایران با کل دنیا برعکسه
    اسنپ هم مال آقایونه یا از یجایی حمایت میشه
    من یجا شنیدم شنود میکنن از طریق اسنپ
    ویدیو هاش هم توی نت موجوده

  • مهدی حسینی
    مهدی حسینی | ۱۳ دی ۱۳۹۶

    یکی از سهام دارای اسنپ سپاهه.بلخره پشتش پره

  • Sami
    Sami | ۱۲ دی ۱۳۹۶

    "این که مجوز فعالیت شرکت از سوی اتحادیه صنفی صادر شده و به فعالیت خرده فروشی می پردازد، قابل قبول نیست زیرا مشتکی عنه (اسنپ) شخصیت حقوقی است "
    اگر خرده‌ فروشی نمی کند پس چی کار می کند؟؟!

  • F R O S T bite
    F R O S T bite | ۱۲ دی ۱۳۹۶

    خوده اوبر باید بیاد از هر جفتتون شکایت کنه که رفتین از طرح اوبر کمی برداری کردین

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی