ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اپل پتنت ترول
مالی و سرمایه گذاری

اپل با شکست یک پتنت ترول در دادگاه، جلوی ضرر ۵۰۰ میلیون دلاری را گرفت

اپل توانسته است با باطل‌کردن پتنت‌های شرکت VirnetX، از پرداخت بیش از 500 میلیون دلار غرامت به این پتنت ترول جلوگیری کند.

امیر امام جمعه
نوشته شده توسط امیر امام جمعه | ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

اپل به‌تازگی موفق شده است در یک دعوای حقوقی طولانی‌مدت با شرکت VirnetX به پیروزی دست پیدا کند؛ شرکتی که اغلب به‌عنوان یک پتنت ترول (باجگیر پتنت) شناخته می‌شود و طی ۱۳ سال اخیر بر سر چندین موضوع مختلف با اپل وارد مجادله شده است.

ماجرای شکایت شرکت پتنت ترول VirnetX از اپل

شرکت‌های باجگیر پتنت معمولاً به نهادهایی گفته می‌شود که با در اختیار داشتن امتیاز معنوی فناوری‌ها و ابداعات مختلف، جهت کسب درآمد یا جلب‌توجه رسانه‌ای از سایر شرکت‌ها شکایت می‌کنند. اغلب این شرکت‌ها هیچ نقشی در ثبت پتنت‌ها نداشته‌اند و با خرید سایر مؤسسه‌های ورشکسته، حق امتیازهای مختلف آن‌ها را به‌دست می‌آورند. VirnetX یکی از همین موارد به شمار می‌رود که طی سالیان اخیر بر سر نقض چندین پتنت از اپل شکایت کرده و سعی کرده است غرامت‌های سنگینی از کوپرتینویی‌ها بگیرد.

برای مثال در سال ۲۰۱۲، دادگاهی در شرق تگزاس اپل را محکوم به پرداخت ۳۶۸ میلیون دلار جریمه به‌دلیل زیرپاگذاشتن مالکیت معنوی فناوری‌های مرتبط با شبکه کرد. البته اپل با داشتن تیم وکلای قدرتمند، هرگز زیر بار پرداخت چنین غرامت گزافی نرفت و پس از ثبت چندین بار درخواست بازرسی و رسیدگی مجدد به پرونده، درنهایت توانست آن را در سال ۲۰۲۰ به دادگاه عالی ایالات‌متحده بکشاند. البته دادگاه عالی نیز به نفع VirnetX رأی داد و اپل درنهایت مجبور به پرداخت ۴۵۴ میلیون دلار به این پتنت ترول شد.

پتنت ترول

در سال ۲۰۱۶ شکایتی مشابه از سوی VirnetX علیه اپل در تگزاس به ثبت رسید که این شرکت را به‌دلیل ارائه سرویس‌هایی مثل فیس‌تایم و iMessage محکوم به نقص پتنت‌ها می‌کرد. قاضی دادگاه هم اپل را به پرداخت ۳۰۲.۴ میلیون دلار جریمه محکوم کرد. در ادامه این مبلغ بنابر دلایل مختلف به ۴۴۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. اپل سعی کرد نسبت به این حکم اعتراض کند، اما تقاضای آن توسط دادگاه فدرال رد شد.

پتنت ترول مذکور به میلیون‌ها دلار غرامت دریافت‌شده راضی نبود و در سال ۲۰۱۸ دوباره به‌دلیل نقض پتنت‌های خود توسط سرویس‌های فیس‌تایم، VPN و iMessage از اپل شکایت کرد. این‌بار دادگاه تگزاس جریمه ۵۰۲ میلیون دلاری را تعیین کرد؛ اما اپل به حکم اعتراض و آن را به دادگاه حوزه فدرال برد. همچنین سال گذشته، اداره ثبت اختراع و نشان تجاری آمریکا پتنت‌های VirnetX در این پرونده را باطل کرد. همین مسئله باعث شد تا دادگاه استیناف اعلام کند که پتنت‌های اشاره‌شده در این شکایت قابل استناد نیستند و جریمه قبلی لغو خواهد شد. اکنون اپل و پتنت ترول معروف باید منتظر اعلام رأی نهایی جدید از سوی دادگاه ایالتی تگزاس باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی