ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اختلال حس بویایی نشانه بیماری روانی
علمی

ضعف حس بویایی می تواند نشانه ای از ابتلا به بیماری روانی باشد

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که ضعف در حس بویایی برخی از افراد نشانه ای است از احتمال بالای گرفتاری آنها به یک بیماری روانی نسبتاً حاد. به عقیده محققین، بیشتر انسان ها ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۱۲ دی ۱۳۹۶ | ۲۳:۵۹

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که ضعف در حس بویایی برخی از افراد نشانه ای است از احتمال بالای گرفتاری آنها به یک بیماری روانی نسبتاً حاد.

به عقیده محققین، بیشتر انسان ها دست کم به یک نوع اختلال روانی دچار هستند. البته این به معنی آن نیست که این افراد بیمار روانی بوده و نیاز به بستری یا درمان های سخت دارند.

برای تشخیص ابتلای قطعی فردی به بیماری های مختلف روانی تست های روانشناسی و رفتارشناسی دقیق و استانداردی وجود دارد که می تواند به خوبی نوع و شدت بیماری را مشخص نماید.

در میانه های سال ۲۰۱۲ بود که محققین برای نخستین بار کشف کردند میان بیماری های روانی حاد و اختلال در حس بویایی افراد رابطه ای معنادار وجود دارد. آنها در بررسی خود از ۷۹ نفر از بیماران روانی غیر مجرم سوالاتی را پرسیدند تا بیمار بودن آنها محرز شود. سپس برخی توانایی های اولیه آنها از جمله آستانه تحمل، قدرت شناسایی چهره، قوه تمیز و همچنین حواس پنجگانه آنها مورد ارزیابی قرار گرفت.

بیماری روانی حس بویایی

نتیجه بسیار جالب بود. افرادی که نشانه هایی از اختلالات روانی حاد را نشان می دادند، در تشخیص تفاوت بوی برخی مواد همچون قهوه، ماهی و پرتقال دچار مشکل می شدند.

هنوز پاسخی علمی برای این ارتباط ارائه نشده است، اما برخی محققین باور دارند که احتمالاً این مسئله به دلیل اختلال در عملکرد بخشی از مغز فرد است که منجر به بیماری روانی اون نیز می شود.

به طور معمول بیماران روانی خطرناک اختلالاتی در عملکرد بخش پیشانی مغز خود دارند. لوب پیشانی مغز جایی است که مدیریت تصمیمات فرد، رفتار صحیح او در اجتماع و همچنین پردازش حس بویایی را بر عهده دارد.

لوب پیشانی حس بویایی بیماری روانی

به عقیده دانشمندان، تست توانایی های اولیه هر فرد یکی از بهترین ابزارها برای تشخیص نشانه های ابتلا به بیماری های روانی است، چرا که برای افراد بسیار دشوار خواهد بود که بخواهند جواب های دروغین و جهت دار جهت گمراه سازی ارائه دهند. ضمن این که پاسخ ها نیز روشن و غیر قابل تفسیر خواهند بود.

نباید از نظر دور داشت اختلال در بویایی می تواند ناشی از عوامل متعددی باشد. از جمله بیماری آلزایمر و یا یک سرما خوردگی ساده. بنابراین اختلال مذکور همواره به معنی ابتلای فرد به بیماری روانی نخواهد بود. اما اگر فردی بدون وجود دلیل مشخصی از چنین نقصی رنج می برد، خوب است که برای اطمینان به یک روان پزشک مجرب مراجعه و تست های استاندارد را پشت سر بگذارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی