ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

معاون دادستان کل کشور: فیلترینگ تلگرام باید مدت‌ها پیش رخ می‌داد

فیلترینگ تلگرام در ایران بازخوردهای گوناگونی داشته و درباره ادامه فعالیت آن حدس و گمان‌های مختلفی مطرح شده است، اما فارغ از آینده این شبکه پیام رسان در کشور، به نظر می‌رسد موضوع فیلتر شدن ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۰۰

فیلترینگ تلگرام در ایران بازخوردهای گوناگونی داشته و درباره ادامه فعالیت آن حدس و گمان‌های مختلفی مطرح شده است، اما فارغ از آینده این شبکه پیام رسان در کشور، به نظر می‌رسد موضوع فیلتر شدن تلگرام به مدت‌ها پیش بر می‌گردد و مسئولان مدت‌ها قبل به فکر این کار افتاده بودند. بسیاری از افراد علت حوادث اخیر کشور را کانال‌های تلگرامی مشکل‌ساز می‌دانند و هریک دیگری را مسئول این اتفاقات می‌دانند.

به عنوان مثال چندی پیش وزیر ارتباطات در واکنش با انتقادات رسانه‌ها در پست اینستاگرامی خود مسبب اوضاع فعلی را شورای امنیت کشور عنوان کرد و دخالت وزارت ارتباطات را در این باره به طور کامل رد کرد، دخالتی که به گفته «عبدالصمد خرم آبادی» باید خیلی پیش‌تر صورت می‌گرفته است.

یادداشت وزیر ارتباطات
انتقادات به سمت وزیر ارتباطات سبب شفاف‌سازی برخی موضوعات توسط وی شد. او در اینستاگرام خود نوشت فیلترینگ‌های اخیر از سمت وزارت ارتباطات نبوده و شورای امنیت ملی کشور را مسئول آن مطرح کرد

هشت هزار از 500 هزار کانال تلگرام علیه امنیت کشور و اخلاق عمومی هستند

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در کانال شخصی خود در پیام رسان ایرانی سروش موضوعی را مطرح کرده که نشان می‌دهد دغدغه دولتمردان و حساسیت آنها به کانال‌های تلگرامی از اوایل امسال صورت گرفته و الزاما به چند روز اخیر بر نمی‌گردد:

«به لحاظ اهمیتی که سازماندهی و برنامه ریزی دشمنان در تلگرام داشت اوایل سال 1396 این موضوع را رسانه ای کردم و بارها اعلام نمودم حدود 8 هزار  از پانصد هزار کانال در شبکه اجتماعی تلگرام علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی و عفت و اخلاق عمومی در حال فعالیت بوده و مشغول  سازمادهی و تخریب کشور در فضای مجازی هستند، اما متاسفانه هم وزیر سابق وهم وزیر لاحق ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل اجرای دستورات مقاومت کردند.»

با وجود هشدار به وزارت ارتباطات،این وزاتخانه از انجام اقدامات پیشگیرانه سرباز زده است.

خرم آبادی معتقد است با وجود هشدرهای آنها، وزارت ارتباطات از انجام اقدامات لازم سرباز زده و در نوشته خود بیان می‌کند که عمل سرباز زدن وزارت ارتباطات حتی به رئیس مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شده ولی بازهم اتفاق خاصی رخ نداده است. خرم آبادی در ادامه انگشت اتهام را سمت این افراد می‌گیرد و آنها را مسبب حوادث اخیر معرفی می‌کند:

«بخش عمده ای از فتنه و آشوبگری ها و اغتشاشات روزهای اخیر حاصل اشغال فضای مجازی کشور و بی توجهی مسئولین ذیربط به این موضوع بوده است،. بنابراین کسانی که فضای مجازی کشور را بدون هیچگونه کنترلی در اختیار دشمنان و آشوبگران  قرار داده اند باید پاسخگوی اعمال خود باشند.»

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه کشور پا را فراتر گذاشته و کنایه‌ای به صحبت‌های رییس جمهوری مبنی بر دست نگذاشتن وزیر ارتباطات روی دکمه فیلترینگ می‌زند:

«متاسفانه برخی عمدا یا سهوا از قبل به هنجارشکنان  اطمینان دادند که دستی برای جلوگیری از اقدامات هنجارشکنانه و غیرقانونی آنها بر روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.»

از نظر خرم آبادی باید موضوع به طور دقیق بررسی شود و در صورت اثبات کوتاهی کردن مسئولان ذی‌ربط، این افراد بر وفق مقررات مجازات شوند.

گرچه پیش‌تر وزیر ارتباطات قطع شدن دایمی این سرویس‌ها را شایعه‌ای بی اساس خوانده بود اما به نظر می‌رسد فیلترینگ این شبکه پیام رسان رفته رفته بیشتر به رنگ واقعیت به خود می‌گیرد و با اظهار نظرات دولتمردان مختلف کشور و حتی اظهارات اخیر خود وزیر ارتباطات، امیدها به رفع فیلترینگ تلگرام رنگ می‌بازد.

[تصویر اصلی مطلب اثری است از «علی میرزایی».]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (43 مورد)
  • amiirhosein
    amiirhosein | ۱۷ دی ۱۳۹۶

    ساندیس خور

  • sina.z
    sina.z | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    دیجیاتو ..واقعا متاسفم نظرات رو اصلاح می کنی تغییر میدی حذف می کنی ...چرا واقعا فازتون چیه

  • my name ...
    my name ... | ۱۶ دی ۱۳۹۶

    کم کم داریم به کره شمالی نزدیک میشیم یعنی این قد تز آگاهی مردم و ارتباطاتشون با هم میترسن دو روز دیگه میان گوشی هارو جمع میکنن خیلی به شعور مردم دارن توهین میکنن

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی