ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معایب بیت کوین
تکنولوژی

مجلس به دنبال مزایا و معایب بیت کوین

موضع‌گیری دولت در قبال مسئله بیت کوین تا امروز یک رویکرد خنثی بوده که نه آن را رد و نه تایید کرده است. این سیاست از نظر برخی کارشناسان نوعی تدبیر هوشمندانه به شمار می‌رود ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۷:۱۰

موضع‌گیری دولت در قبال مسئله بیت کوین تا امروز یک رویکرد خنثی بوده که نه آن را رد و نه تایید کرده است. این سیاست از نظر برخی کارشناسان نوعی تدبیر هوشمندانه به شمار می‌رود تا تکلیف دولت را در برابر مشکلات پیش آمده از جریان بیت کوین رفع سازد. با فراگیرتر شدن موضوع ارزهای دیجیتالی و وارد شدن بسیاری از  شرکت‌های قدرتمند همچون تلگرام به این حوزه، مجلس وارد موضوع شده و خبر از بررسی معایب و محاسن بیت کوین داده است.

«محمدرضا پورابراهیمی»، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع اهمیت ارز دیجیتال «بیت‌کوین»، از ظرفیت‌های کلان ملی این ارز گفت:

«با توجه به اینکه در برنامه ششم توسعه موضوع پیمان‌های پولی دو و چند جانبه مطرح شده، بحث استفاده از ظرفیت ارز‌های دیجیتال در زمینه پیمان‌های پولی در کمیسیون اقتصادی بررسی می‌شود. قرارداد‌هایی که از طریق بیت کوین منعقد می‌شود، به هیچ وجه مطابق با اصول اسلامی و اقتصادی نیست که باید نظارت‌های لازم از سوی دستگاه‌های مربوطه، به خصوص بانک مرکزی بر روی این قرارداد‌ها صورت گیرد.»

معایب بیت کوین

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ایجاد و استفاده از ارز دیجیتال در مبادلات بین کشورها را مسبب تضعیف ارز قالب یعنی دلار می‌داند و عملیات اقتصادی کشورها را با استفاده از این نوع ارز سریع‌تر می‌داند:

«کارشناسان مرکز پژوهش‌ها را درگیر این موضوع کرده‌ایم که قرار است گزارشاتی را به کمیسیون اقتصادی ارائه دهند .در صورتی که این گزارشات در فاز اول جواب مثبتی دهد اعضای کمیسیون اقتصادی نشست مشترکی با حضور مسئولان ارشد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می‌کنند.»

«منوچهر پرچمی» پژوهشگر ارز مجازی تاکید دخالت دولت در مساله ارز مجازی را یک اقدام ناواردانه می‌داند و معتقد است که نهایت دخالت دولت‌ها روی این موضوع در حال حاضر از زمره اقدامات اساسی پیرامون این موضوع نیست و بیت کوین هنوز مرحله آزمون و خطای خود را رد می‌کند. وی به دیجیاتو می‌گوید:

«بسیاری از دولت‌ها مایل به کنترل کامل هرج مرج به وجود آمده توسط بیت کوین هستند ولی این اقدامات در حال حاضر بسیار کمرنگ است. آشوبی که بیت کوین در جهان ارز ایجاد کرده در نوع خود بی سابقه است و نتیجه نهایی آن برای کسی مشخص نیست. بسیاری از حاذق‌ترین کارشناسان و ایده‌پردازان دنیا درباره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی اشتباهات فاحشی را مرتکب شدند که این امر نشان‌دهنده نه تنها پیچیدگی بلکه غیرقابل پیش‌بینی بودن این مسئله است.»

وی به تحلیل‌های ضد و نقیض اکثر کارشناسان در این زمینه اشاره می‌کند و باور دارد که دولت باید به دنبال ماهیت ارزهای مجازی و نه فقط بیت کوین باشد. او اقدامات کشورهایی چون ونزوئلا را در این زمینه ستایش می‌کند ولی شدنی آن را برای کشور ایران نامحتمل متصور می‌شود.

معایب بیت کوین

پرچمی به طور کلی برای ارز مجازی آینده خوبی را نمی‌بیند و معتقد است که ابرقدرت‌ها در نهایت جلوی آن می‌ایستند:

«یک مدرسه را در نظر بگیرید که با هر امتحان 1000 کارت صدآفرین به دانش آموزان می‌دهد و در شرایط قوانین مدرسه آمده که هر فرد می‌تواند کارت‌های خود را به دیگران نیز بدهد. حالا شما 1000 کارت صدآفرین دارید و عده‌ای حاضرند هر کارت شما را به ازای یک دلار بخرند. به این شکل کارت‌ها ارزش مادی پیدا می‌کند و نرخ مبادله بازهم برابر با دلار می‌شود، حالا هرچه تقاضای کارت بالاتر برود، قیمت نیز بالاتر می‌رود.

کل کارت‌های صدآفرین موجود در مدرسه نیز به صورت محدود و به عنوان مثال 5 هزارتاست. در این حالت عرضه این امتیاز هم در بازار خرید و فروش امتیاز، محدود است و به نوعی مقدار امتیازها را در بازار کمیاب می‌کند و همین ارزش امتیاز را تا مدتی بالا نگه می‌دارد. حالا با ساخته شدن مدرسه جدید و قوانین جدید، هیاهو برای کارت‌های مدرسه قبلی کاهش پیدا می‌کند. در این حالت مردمی می‌مانند با یکسری کارت بادکرده که قابلیت نقد شوندگی پایینی دارند و قیمت هم افت شدیدی پیدا می‌کند. البته تمام این اتفاقات ممکن است رخ بدهد و هیچ چیزی در بازار بیت کوین صد در صد نیست.»

این کارشناس ارز دیجیتالی نهایت مانور دولت ایران روی بیت کوین را ناکارآمد می‌داند و زنجیرهای مردمی در این بازار را بازوی قدرتمند ارز دیجیتالی معرفی می‌کند.

جدی گرفتن مساله بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از سوی مجلس نویدبخش قانونی شدن آن در آینده نه چندان دور می‌دهد، هرچند کارشناسان خبره این حوزه با ماهیت قانونی شدن این ارز دیجیتالی مشکل دارند و بیت کوین، اتریوم و... را ارزهایی آزاد و رها از بند و قوانین دست و پاگیر دولت‌ها می‌دانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • kamran naseri
    kamran naseri | ۲۵ دی ۱۳۹۶

    رفیق من از بیت کوین ۱۴ میلیون تومن درآمد داشت

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی