ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف صخره یخ زیر سطح مریخ؛ منبع آب برای انسان‌ فراهم می‌شود؟

بر اساس آخرین گزارش ناسا صخره های یخ در زیر سطح مریخ وجود دارند که می توانند منابع نامحدودی از آب را برای اولین انسان های اکتشاف کننده این سیاره فراهم آورند. این اطلاعات که ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۴ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

بر اساس آخرین گزارش ناسا صخره های یخ در زیر سطح مریخ وجود دارند که می توانند منابع نامحدودی از آب را برای اولین انسان های اکتشاف کننده این سیاره فراهم آورند.

این اطلاعات که توسط فضاپیمای «MRO» یا «مدارگرد شناسایی مریخ» به دست آمده اشاره به 8 مکانی دارد که در زیر آنها لایه های ضخیمی از یخ وجود دارد. این لایه ها که به شکل دامنه های شیب دار هستند، در اثر فرسایش نمایان شده و در نیم کره های جنوبی و شمالی سیاره سرخ در عرض جغرافیایی 55 تا 58 درجه یافت شده اند. به عبارتی اگر مریخ را با زمین مقایسه کنیم، مکانی معادل اسکاتلند و آمریکای جنوبی را پوشش می دهند.

لایه های یخی کشف شده بین 1 تا 100 متر ضخامت دارند

ضخامت این لایه ها از حدود 1 تا 100 متر متفاوت است. رنگ های آبی رنگ متفاوتی که در عکس برداری توسط فضاپیمای MRO نمایان شده نشان می دهند لایه های متفاوت به مرور زمان روی هم جمع شده اند و این میزان یخ را پدید آورده اند. احتمالاً یکی از دلایل لایه لایه بودن این سطح به جمع شدن تدریجی برف های این سیاره روی یکدیگر و تشکیل یخ بر می گردد.

به گفته «شِین بایرن» (Shane Byrne) محققی از آزمایشگاه سیاره ای و قمری دانشگاه آریزونا که دستیار نویسنده این گزارش بوده، انسان ها هر جا که بروند، نیاز به آب دارند و برای حمل نیز بسیار سنگین است. او در این مورد می گوید:

«پیش از این ایده هایی برای استخراج آب مورد نیاز انسان ها از اتمسفر بسیار خشک مریخ یا شکستن سنگ های حاوی آب مطرح شده بود. حالا ما موردی را در اینجا داریم که تصور می کنیم یخ تفریباً خالصی است که زیر سطح مدفون شده».

او معتقد است بدین ترتیب دیگر نیازی به راه حل های مبتنی بر تلکنولوژی های پیشرفته نیست.

محققان باور دارند که این یخ ها تقریباً اخیراً ایجاد شده. البته مکانی که این لایه ها در آنها کشف شده نزدیک به قطب های این سیاره هستند. به همین دلیل در زمستان های مریخ در تاریکی فرو می روند و برای حضور طولانی مدت انسان ها مناسب نیستند.

به عقیده محققان اگر مأموریتی در یکی از این سایت ها به منظور نمونه برداری از لایه های سطح انجام شود، می توان اطلاعات دقیقی از تاریخ تغییرات آب و هوایی این سیاره به دست آورد. بدین ترتیب می توان دریافت که چه اتفاقی برای آب ها در مریخ در گذر زمان افتاده، آب ها کجا رفته اند و چه زمانی لایه های یخ روی هم انباشته شده اند.

پیشنهاد می کنیم نشانه هایی از وجود حیات که چند روز پیش در مریخ توسط کاوشگر کنجکاوی یافت شده بود را نیز مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی