ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

سیتروئن C4 در برابر رنو کپچر؛ مقایسه کراس اوور های آینده بازار خودرو ایران

سیتروئن در مشارک با سایپا قصد مونتاژ محصولاتی نظیر C3 و C4 را برای سال 97 دارد، جالب آنکه به غیر از هاچ بک C3 مدل کراس C4 نیز قرار است در لیست محصولات این ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

سیتروئن در مشارک با سایپا قصد مونتاژ محصولاتی نظیر C3 و C4 را برای سال 97 دارد، جالب آنکه به غیر از هاچ بک C3 مدل کراس C4 نیز قرار است در لیست محصولات این شرکت گنجانده شود، خودرویی که چند سالی است در بازار جهانی عرضه می شود.

در سال 2017 بیش از 104 هزار دستگاه SUV کامپکت در بازار کشور استرالیا به فروش رسیده که از این میان سهم خودروسازان فرانسوی تنها 567 دستگاه بوده است.

سیتروئن C4 کاکتوس تنها 190 دستگاه و رنو کپچر تنها 377 دستگاه در بازار این کشور به فروش رسانده اند. در این سگمنت بیش از 35 مدل با بیش از 121 نسخه متفاوت به فروش می رسد.

به همین دلیل انتخاب یکی از این دو که به مقدار بسیار زیادی از میدان رقابت دور شده اند می تواند چالش بر انگیز به نظر برسد و از آن جایی که میتسوبیشی ASX بیش از 19 هزار دستگاه در این بخش از بازار فروخته است.

حال باید دید که این دو خودروی فرانسوی چه در چنته دارند و آیا می توانند با وضعیت فعلی سهم بیشتری از بازار را مال خود کنند یا خیر. با ما همراه باشید.

1.قیمت و تجهیزات

سیتروئن C4 کاکتوس Exclusive حاضر در تست 30.190 دلار استرالیا قیمت خورده است. اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت که این خودرو به نسبت مزدا و میتسوبیشی به عنوان رهبران این سگمنت گران قیمت تر است و این در حالی است که از نظر قوای محرکه کاملا شبیه به هم هستند مدل های 2 لیتری ASX و مزدا CX-3 به ترتیب 25 و 20 هزار دلار در نسخه پایه ای قیمت خورده اند.

رنو کپچر اینتنس 30.990 دلار قیمت خورده است و بالاترین مدل کپچر به شمار می رود. مدل ارزان تر کپچر نیز موجود است که مربوط به نسخه Zen می شود و با موتور 0.9 لیتری از 23.990 دلار قیمت خورده است.

اما برای بهای گزافی که پرداخت می کنید چه تجهیزاتی را دریافت می کنید؟ باید گفت که تجهیزات بسیار زیادی را دریافت خواهید کرد.

تجهیزات استاندارد کاکتوس به شرح زیر است. دوربین دید عقب به همراه سنسور پارک عقب، کروز کنترل، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی به همراه sat-nav، 6 ایربگ به همراه محافظ سر سرنشینان عقب، ورود بدون کلید،چرخ 17 اینچی، سیستم کمکی و نگه دارنده خودرو در سراشیبی و...

رنو کپچر نیز به مقدار بسیار زیادی تجهیزاتی شبیه به کاکتوس دارد و گفتن امکانات آن تکرار مکررات است.

رنگ بدنه خاص کاکتوس به همراه ضربه گیر های کنار درب ها هیچ هزینه اضافی نخواهد داشت و با توجه به ظاهر گیرا و جذاب آن باید در این زمینه کاکتوس را برتر از کپچر دانست.

کپچر اما برای رنگ متالیک 600 دلار و سیستم صوتی BOSE 500 دلار از شما طلب خواهد کرد و قیمت نهایی آن به 32.090 دلار می رسد.

2.کابین

در کابین کپچر نباید به دنبال هیچ گونه نکته خاصی باشید در واقع اگر آرم رنو را حذف کنید انگار در یک تویوتا یا هیوندای یا مزدا نشسته اید. همچنین مشکلات ارگونومی در کابین کپچر مشاهده می شود.

برای مثال جایگاه کنترل صدا در پشت فرمان قرار گرفته است و اگر قدی در حدود 177 سانتی متر داشته باشید کاملا از دید شما خارج می شود.

سیستم اطلاعات و سرگرمی رنو موسوم به R-link دارای چندین باگ است. سیستم بلوتوثی به خوبی کار می کند و توانایی اجرا با آندروید اتو را دارد اما خبری از اپل کار پلی نیست. صندلی های جلو به اندازه کافی جادار و راحت هستند و به گرمکن مجهز شده اند.

صندلی های عقب اما هیچ خروجی تهویه مطبوعی دریافت نمی کنند و خبری از خروجی USB برای آن ها نیست. فضای سر مناسب است اما فضای پا کم است. فضای صندوق عقب نیز به 377 لیتر می رسد که رقم به نسبت مناسبی است.

اگر کابین رنو را یک کابین مرسوم در دنیای خودروسازی بنامیم. سیتروئن اما برای عرضه کاکتوس به سراغ یک طراحی جسورانه رفته است و سعی کرده تا خود را از باقی رقبا جدا کند.

دستگیره درب چرمی، داشبورد با درب رو به بالا باز شونده و...یک حس آونگارد و متفاوت را به کاکتوس داده است.

صفحه نمایش 7 اینچی لمسی کیفیت خوبی دارد و در زیر آن یک ناب کنترل صدا وجود دارد. چیزی که کمتر در خودروهای مدرن امروزی مشاهده می شود. تمامی فرماین از طریق صفحه نمایش لمسی که در دورتا دور آن قرار گرفته قابل کنترل هستند.

برای اتصال موبایل باید از طریق بلوتوث این کار را انجام دهید و متاسفانه خبری از اتصال اسمارت فونی نیست. سیستم صوتی 6 بلند گو نیز به لطف آمپلی ARKAMYS صدای تمیز و شفافی را به گوش مخاطب می رساند.

فضای سرنشینان عقب چه در بخش سر و چه در بخش زانو مناسب است اما قطعا محلی نخواهد بود که بخواهید بیشتر زمان خود را در آن سپری کنید.

شیشه های عقب مجهز به آفتاب گیر هستند اما به صورت بالا به پایین باز نمی شوند و از ضلع کناری باز می شوند و تنها 6 CM از مساحت شیشه را می پوشانند که کمی عجیب است. فضای صندوق عقب نیز معادل 358 لیتر است.

در هر صورت فضای کابین کاکتوس به دلیل زبان طراحی کاملا متفاوتش می تواند تجربه جدیدی باشد اما کپچر با این که از کیفیت به نسبت مناسبی برخوردار است اما چیزی بیشتر از یک SUV نیمه لوکس را عرضه نمی کند.

3.قوای محرکه

در بخش قوای محرکه شباهت های بسیار زیادی دیده می شود. کپچر به موتور 4 سیلندر 1.2 لیتری توربو مجهز است که قدرت 120 اسب بخار در حداکثر دور 4900 rpm و 190 نیوتن متر در حداکثر دور 2000 rpm را تولید می کند.

سیتروئن یک سیلندر کمتر دارد و به خاطر همین مسئله قدرت آن تنها 111 اسب بخار است. حجم آن نیز 1.2 لیتر است و به توربوشارژر مجهز شده است اما گشتاور 205 نیوتن متری که در دور 1500 rpm به حداکثر مقدار خود می رسد از کپچر بیشتر است.

البته گفتنی است که در صورت واردات سیتروئن C4 به کشورمان احتمالا شاهد استفاده از پیشرانه 1.6 لیتری توربو 165 اسب بخاری مشترک این خودرو با پژو 2008 خواهیم بود.

در بخش تعادل سیتروئن شاید چندان چشمگیر ظاهر نشود اما به لطف گشتاور بیشتر می توانید روی آن بیشتر حساب کنید. این حس اعتماد به نفس در کپچر وجود ندارد.

در واقع رنو نمی تواند شکاف به وجود آمده در بین ترمزگیری ها و شتاب گیری ها را همانند سیتروئن پر کند. مهم ترین دلیلی که باعث می شود رنو دچار چنین مشکلی شود جعبه دنده دوال کلاچ آن است و سیتروئن به لطف جعبه دنده معمولی 6 سرعته اتوماتیک می تواند عکس العمل بهتری از خود نشان بدهد. جعبه دنده کپچر بسیار خنگ به نظر می رسد و توانایی این را ندارد که دنده با ضریب مناسب را انتخاب کند.

اما در بخش مصرف سوخت سیتروئن به مقدار بسیار زیادی سرخورده می شود. شرکت سازنده این خودرو مصرف سوخت 4.7 لیتر در هر 100 کیلومتر را ادعا کرده است اما ما به مصرف سوخت 9.7 لیتری رسیدم.

رنو نیز ادعا می کند که مصرف سوخت کپچر معادل 5.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است اما ما رقم 7.9 لیتری را ثبت کردیم که به مقدار بسیار زیادی بهتر از سیتروئن است. در واقع شاید تنها در اینجا باشد که جعبه دنده بهینه رنو به کمک آن آمده است.

4.تجربه رانندگی

کپچر به خوبی از پس دست انداز ها بر می آید و سواری راحتی را عرضه می کند. کاکتوس نیز شرایط مشابهی دارد. گرچه دیگر خبری از سواری سیتروئن های قدیمی نیست که تجربه سواری بر روی ابرها را به سرنشینان می دادند.

کپچر سواری به نسبت با روحی دارد و گرچه کمی بادی رول دارد اما فرمان آن خوش وزن و گیرا است.

فرمان کاکتوس بیشتر تمایل به سبک وزنی دارد به همین دلیل از نظر حس و حال و عکس العمل در پشت سر کپچر قرار می گیرد. در مکان های باریک و حین پارک کردن خودرو نیز عملکرد خوبی دارد و شایسته یک SUV شهری است.

نمی توان از این فرانسوی های شهری انتظار عملکرد خاصی در جاده های خارج شهری داشت در واقع ماهیت این دو خودرو این نیست اما در هر صورت کپچر حس و حال بیشتری دارد و راننده را بیشتر درگیر می کند.

گرچه جعبه دنده آن می تواند شما را به مقدار بسیار زیادی کلافه کند. اما اگر سواری در شهر انتخاب اول شماست، کاکتوس گزینه بهتری خواهد بود. در واقع اگر رفتن به سرکار و مدرسه و خرید اکثر اوقات هفته شما را پر می کند. سر و کله زدن با کاکتوس لذت بخش تر خواهد بود.

5.نتیجه گیری پایانی

این یکی از مقایسه های سختی است که در چند وقت اخیر برگزار کردیم. در واقع اگر آن را شبیه به یک مسابقه فوتبال بدانیم باید نتیجه نهایی آن را مساوی در اعلام کرد. هر دوی اینها نقاط ضعف و قوت مربوط به خود را دارند.

رنو زبان طراحی قابل قبول تری دارد. به همین دلیل انتخاب بسیاری از افراد خواهد بود. کاکتوس شاید حس آونگارد تری داشته باشد که قابل تحسین است اما شاید به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید.

این مورد به خوبی خود را در میزان فروش هر دو محصول نشان می دهد. جایی که رنو به طور کامل سیتروئن را از میدان خارج کرده است.

هر دوی این ها توانایی رقابت با رقبای  ژاپنی و کره ای را در این بازه قیمتی ندارند.

گرچه نباید این را فراموش کرد که با خودروهای اروپایی طرف هستیم و در برخی از نقاط این دو به محصولات آلمانی نزدیک می شوند. با این که از نظر قیمتی از رقبای آلمانی خود ارزان تر هستند.

در نهایت اما تنها یک برنده وجود خواهد داشت و آن چیزی  نیست جز سیتروئن کاکتوس. کاکتوس مزد زبان طراحی کاملا متفاوت داخلی و خارجی خود را می گیرد(حداقل از نظر نگارنده) اما بیشترین دلیلی که برنده این رقابت شده است را باید در سواری درون شهری آن دانست، زیرا از این نظر خودروی ارزنده تری به نسبت کپچر به حساب می آید.

در بازار ایران نیز به نظر می رسد که شرایط مشابهی حاکم باشد و در صورت مونتاژ سی 4 با پیشرانه 165 اسب بخاری و قیمت رقابتی، این خودرو بتواند رقبایی نظیر رنو کپچر، سنگ یانگ تیوولی و امثالهم را از میدان به در کند.

رنو کپچر

کاکتوس C4 سیتروئن نمرات
7 7.5 عملکرد و مصرف سوخت
7 8 فضای کابین و راحتی
8 7 فن آوری و ارتباطات
7 7 قیمت و تجهیزات
7.5 7.5 سواری و هندلینگ
7 7 نمره نهایی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • 7.62mm
    7.62mm | ۱۲ بهمن ۱۳۹۶

    من طراحی C4 رو بیشتر میپسندم.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی