ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بررسی هیوندای توسان، النترا و اکسنت کرمان موتور

پنجشنبه گذشته بود که شرکت کرمان موتور به عنوان نمایندگی شرکت هیوندای کره جنوبی در زمینه مونتاژ و واردات محصولات این شرکت به ایران، شرایطی را برای خبرنگاران در محل پارکینگ این شرکت فراهم کرد ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

پنجشنبه گذشته بود که شرکت کرمان موتور به عنوان نمایندگی شرکت هیوندای کره جنوبی در زمینه مونتاژ و واردات محصولات این شرکت به ایران، شرایطی را برای خبرنگاران در محل پارکینگ این شرکت فراهم کرد تا در مسیری از پیش تعیین شده به همراه راهنمای شرکت پشت فرمان سه محصول هیوندای یعنی اکسنت، توسان و النترا بنشینند.

از آن جا که شرکت هیوندای کره به عنوان یکی از اسپانسر های رسمی فیفا به عنوان متولی جام های جهانی فوتبال شناخته می شود. بر روی خودروها لوگوهایی مربوط به جام جهانی فوتبال 2018 و امکان شرکت در قرعه کشی برای حضور در این رقابت ها دیده می شد.

هیوندای النترا

همچنین کرمان موتور قصد دارد تا در راستای رضایت هر چه بیشترمشتریان خود اقدام به برنامه ریزی منظم ماهانه جهت برگزاری تست درایو خودروهای هیوندای تولیدی و وارداتی خود کند و از این رو مشابه این برنامه در شهرهای مختلف ایران برگزار خواهد شد.

پس از توضیح در مورد خودرو ها توسط کارشناس شرکت و قوانین مربوط به این تست درایو، خبرنگاران فرصت یافتند تا دقایقی را به بررسی هیوندای النترا، اکسنت و توسان بپردازند.

اولین خودرویی که پشت آن نشستیم مدل النترا بود که قرار است در سال 97 توسط شرکت کرمان موتور در ایران مونتاژ شود و با قیمتی مناسبت تر (147 میلیون تومان) عرضه شود.

اما خودرو مورد بررسی از نمونه های وارداتی به شمار می رود و با قیمت 198 میلیون تومان به فروش می رسد (پیش از لغو شدن تعرفه های جدید توسط دیوان عدالت اداری) هیوندای النترا با مدل 2018 از موتور 2 لیتری MPI بهره می برد که حداکثر قدرت 152 اسب بخار و 195 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند و این نیرو توسط جعبه دنده 6 سرعته خودکار به چرخ های جلو ارسال می شود.

مکانیزم فرمان خودرو از نوع برقی با تنظیم ارتفاع به صورت دستی است و النترا در هر چهار چرخ از ترمز های دیسکی بهره می برد. تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع CTBA یا همان یک تکه انتخاب شده است.

چرخ ها نیز به رینگ 17 اینچی مجهز شده اند. از تجهیزات می توان به گرمکن صندلی های جلو و عقب، سرد کن صندلی های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، 6 بلندگو، کیلومتر شمار، صندلی چرمی، دوربین دید عقب و...اشاره کرد.

با توجه به شرایط تست و زمان بسیار کوتاه آن نمی توان آن را یک تست درایو واقعی پنداشت اما در هر صورت النترا از فرمان نرمی برخوردار است و جعبه دنده آن نیز در حالت تیپ ترونیک خوب ارزیابی می شود.

اما در حالت اتوماتیک رفتار اقتصادی تری از خود بروز می دهد. محور جلوی خودرو نیز تحت فشار دچار کم فرمانی می شود. گرچه خودرو مورد نظر به دلیل باد لاستیک بیش از حد مجاز همراه با کوبش محسوسی در صندلی های عقب همراه بود و این مسئله با این که مسیر تست دارای دست انداز خاصی نبود، مشهود به نظر می رسید.

در ادامه نوبت به هیوندای اکسنت، یکی از ارزان ترین سدان های هیوندایی رسید که به موتور 1.6 لیتری به حداکثر قدرت 122 اسب بخار و حداکثر گشتاور 155 نیوتن متر مجهز شده است و این قدرت توسط جعبه دنده 4 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال داده می شود.

هیوندای اکسنت با قیمت 107 میلیون تومانی سومین خودروی مونتاژی است که توسط کرمان موتور عرضه می شود. نکته مشهود این خودرو پس از قرار گیری در پشت فرمان آن اختلاف عملکردی محسوس آن با النترا است.

هیوندای اکسنت

حس و حال فرمان و محور جلو و اختلاف جعبه دنده آن با النترا حس می شود. در واقع کاملا مشخص است که با خودروی ارزان قیمت تری به نسبت النترا طرف هستیم.

صندلی های پارچه ای، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو، استارت دکمه ای و... از امکانات هیوندای اکسنت به شمار می رود.

نکته قابل توجه نبود کروز کنترل در این خودروی 100 میلیون تومانی است که جای تامل دارد. موتور خودرو برای رسیدن به سرعت های بالاتر تحت فشار بالایی قرار می گیرد و دائم باید در دور بالا قرار گیرد. از نکات مثبت اکسنت باید به برند معتبر و کیفیت ساخت آن اشاره کرد.

هیوندای توسان

در پایان نوبت به کراس اوور سایز متوسط هیوندای، یعنی توسان بود. توسان در نسل های مختلفی در ایران عرضه شده است و موفقیت بسیار خوبی را در زمینه فروش تجربه کرده است. اما مدل فعلی و نسل فعلی آن به دلیل موتور کوچک 2 لیتری و افزایش قیمت قابل توجه نسبه به نسل قبلی، شانس چندانی برای عرض اندام در بازار پیدا نکرده است.

به خصوص که حالا قیمت این مدل در بازار به حدود 270 میلیون تومان افزایش یافته که نزدیک به 2 برابر بهای نسخه های دست دوم نسل قبلی با پیشرانه 2.4 لیتری است. از این رو باید صبر کرد و دید که در آینده برای جدیدترین نسل آن چه پیش خوهد آمد.

اما هیوندای سعی کرده تا با استانداردی مشخص خودرو های خود را عرضه کند و توسان نیز همانند النترا از کیفیت سواری خوبی برخوردار است و می توان گفت که کیفیت رانندگی با این خودرو نسبت به نسل قبلی بهبود قابل توجهی داشته است. از نظر قوای فنی شاهد مشخصات مشابهی با النترا هستیم.

هیوندای توسان

اما در بخش تعلیق عقب هیوندای توسان به سیستم تعلیق چندگانه موسوم به مولتی لینک مجهز شده است. کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه و تهویه سرنشینان عقب، سقف پانوراما، استارت دکمه ای، گردش چراغ های جلو، سیستم صوتی با صفحه نمایش 8 اینچی، تنظیم صندلی برقی راننده و سرنشین جلو و...از امکانات شاخص توسان به شمار می رود. گرچه حذف امکانات ریز اما کاربردی همچون حافظه صندلی کمی تامل بر انگیز به نظر می رسد.

توسان نیز به فرمان برقی مجهز شده است و از نرمی مناسبی برخوردار است. تجهیز آن به گرمکن صندلی و فرمان با توجه به هوای سرد و زمستانی پارکینگ کرمان خودرو، آپشن کاربردی به شمار می رفت.

هیوندا توسان

در زمینه شتاب گیری نیز با توجه به موتور کم حجم آن نباید انتظار خاصی را از آن داشت اما موتور به سرعت دور می گیرد و خبری از تاخیر موتور های توربوشارژ شده نیستیم.

در مجموع می توان گفت که نسل جدید خودروهای هیوندای نسبت به مدل های قدیمی از مهندسی پیشرفته تری برخوردارند و فاصله خود را نسبت به رقبای اروپایی کاهش داده اند اما در بازار ایران این پیشرفت مهندسی با پیشرفت شدید قیمت همراه شده است.

با این وجود باید امیدوار بود که در سال 97 شرایط عرضه این خودروها در بازار ایران منظم تر شود و شرکت کرمان موتور بتواند با ارائه محصولات به روز با آپشن های رفاهی مناسب و قیمت گذاری رقابتی، شرایط فعلی بازار را به نفع مشتریان تغییر دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی