ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

پلان؛ چرا کشف حیات فرازمینی اتفاق خوبی نیست؟ [تماشا کنید]

پیش از این در پلان با پارادوکس فرمی آشنا شده ایم، نظریه ای که به تناقض آشکار بین تخمین های احتمالاتی وجود حیات فرازمینی و فقدان شواهد کافی برای اثبات آن می پردازد. تا به ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۰

پیش از این در پلان با پارادوکس فرمی آشنا شده ایم، نظریه ای که به تناقض آشکار بین تخمین های احتمالاتی وجود حیات فرازمینی و فقدان شواهد کافی برای اثبات آن می پردازد. تا به امروز توضیحات متعددی برای رد یا توجیه این نظریه ارائه شده که یکی از آنها «فیلتر بزرگ» نام دارد.

بر اساس نظریه فیلتر بزرگ، حیات در روند تکامل به موانع بزرگی بر می خورد که رد شدن از آنها بسیار سخت یا حتی غیر ممکن است و به همین دلیل، ما اثری از موجودات هوشمند در جهان هستی پیدا نکرده ایم، با اینکه سیاره های بی شماری با شرایط مساعد تشکیل حیات و بسیار قدیمی تر از زمین وجود دارند.

فیلتر بزرگ

به همین دلیل، دانشمندان معتقد به نظریه فیلتر بزرگ می گویند کشف نمونه های حیات در سیارات دیگر اتفاق ناگواریست، چون هرچه تعداد و سطح هوشمندی موجودات فرازمینی بیشتر شود، احتمال اینکه فیلتر بزرگ روبروی ما قرار داشته باشد هم بیشتر خواهد بود. در این مطلب از پلان می خواهیم فیلتر بزرگ را بررسی کنیم. با دیجیاتو همراه باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی)
    δγι λ⇝ (عـــــلـــــــی) | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    ترجمه و صدا افتضاح بود!!!!
    خودشم نفهمید چرا پیدا کردن حیات بده و عقب و جلو باشیم چی میشه و...
    درکل چرت بود.
    نمیدونم چرا انقد توهم توطئه دارین! موجود هوشمند فضایی هر موجودی هم باشه به‌ بی‌رحمی انسان نمیرسه! اگه ما خطری واسه اونا نباشیم اونا خطری نخواهند داشت...!!

  • Silencer
    Silencer | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    جالبه که ما خودمون هم فرازمینی محسوب میشیم از دید تمدن ها بین ستاره ای دیگه. با ظاهر شدن مرگ پرده از تمام این اسرار در ماقبل چشم ما برداشته میشه و توی این دنیا بجای تلاش برای کشف حیات فرازمینی باید دنبال کشف راه های افزایش حیات و کیفیت اون روی زمین باشیم، حتی اگر موفق به کشف حیات فرازمینی بشیم دسترسی به اونا با علم کنونی ما و وسایل نقلیه فضایی کنونی غیرممکن هست، چون هنوز حتی اندازه سر سوزن به حرکت با سرعت نور هم نزدیک نشدیم چه رسد به سفر با این سرعت که بازهم حرکت با سرعت نور امکان رسیدن ما به اون سیارات صفره چون عمر انسان کوتاه تر از اونه چند هزار سال نوری رو در سفر برای رسیدن به سیاره مقصد باشه. چه اصراری به کشف هست نمیدونم! آقا خیالتون راحت بی نهایت تمدن هوشمندتر از ما در کیهان وجود داره که ما با علم کنونی قادر به پیدا کردن اونا نیستم، هنوز زمان نیاز هست تا رسیدن به اون سطح از علم. اما تا اون موقع بهتره به درون خودمون رجوع کنیم، ما در خودمون یک کیهان بی انتها رو داریم که درک اون برای عقل های کوچک محاله، جهانی بی انتها در ماست و ما در جهانی بی انتها و اون جهان هم در جهانی دیگر و... این زنجیره تا ابد ادامه داره. ما در این جهان نیومدیم که تمدن های دیگه رو کشف کنیم، اومدیم که خودمون و مبدا و مقصدمون رو بیشتر بشناسیم، اومدیم که بشناسیم و بشناسونیم.

  • Kiyarash Alinasab
    Kiyarash Alinasab | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    چقدر چرت، آخرش چی شد؟ چرا پیدا کردن حیات روی سیارات دیگه بده؟

  • reza sadegh 11111
    reza sadegh 11111 | ۲۳ بهمن ۱۳۹۶

    تمام اینا تلاش برای رد وجود خداست.عده ای برای رد خدا و عده ای برای عکسش.درنهایت ابن علم و عقل ماست که به بن بست میخوره نه حقیقت.

مطالب پیشنهادی