ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فریلنسرها در ایران، خیزش آزادکاران در کشور

اینکه کارفرما و شغل را به عشق خود عوض کنید و پولی هم بابتش بگیرید و البته در بیشتر مواقع در منزل و فارغ از مشکلات حضور در شرکت و سروکله زدن با کار فرما ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۶:۰۰

اینکه کارفرما و شغل را به عشق خود عوض کنید و پولی هم بابتش بگیرید و البته در بیشتر مواقع در منزل و فارغ از مشکلات حضور در شرکت و سروکله زدن با کار فرما شغل خود را انجام دهید، موضوع جالبی به نظر می‌رسد. به افرادی که اینچنین کار می‌کنند آزادکار یا همان فریلنسر می‌گویند که چندسالیست در بازار شرکت‌های ایرانی به وفور اسمشان به گوش می‌رسد و عده‌ای هنوز دقیقا با نام و مفهوم آن آشنا نیستند.

فریلنسر به افرادی گفته می‌شود که بدون اینکه به یک سازمان یا کسب و کار و یا شرکت مشخصی متعهد شود، فعالیت حرفه‌ای و تخصصی خود را برای مجموعه‌های مختلف انجام می‌دهد و بسته به نیاز و پروژه‌های در دسترس و البته علاقه شخصی خود، کارفرمای خود را تغییر می‌دهد. اما آیا فریلنسر کار کردن در تمام ابعاد و زوایا جذاب است و هیچ مشکلی در گریبان افراد مشغول در این حوزه نیست؟

«نیما پورمحمدی» رییس سایت پونیشاست که مجمعی برای افراد فریلنسر به شمار می‌رود. او خودش چندین سال است که در این حوزه فعالیت می‌کند و استارت اولیه پونیشا را از حدود سه سال پیش زده و حالا توانسته فریلنسرهای گوناگونی از سرتاسر ایران را زیر یک سقف مجازی گرد هم آورد که آمار آنها بنا به گفته سایت ((هزاران)) نفر است. پورمحمدی در گفتگوی خود با دیجیاتو درباره فریلنسری اینطور می‌گوید:

«فریلنسر به کسی گفته می‌شود که برای خود و به صورت پروژه ای کار میکند به اصطلاح آقای خودش محسوب می‌شود.این فرد می‌تواند یک راننده باشد یا یک برنامه نویس. بازار کار آنلاین پونیشا به فریلنسرهای ایران سرویسی رو ارایه میده که می‌توانند به صورت آنلان پروژه را تحویل دهند و کارفرماها هم می‌توانند نیازهای شرکت خود را به راحتی حل و فصل کنند. یک برد برد دو طرفه.»

پورمحمدی از علاقه شدید قشر جوان از ۱۸ تا ۲۸ سال برای انجام این شغل می‌گوید و برخلاف نظر عده‌ای آن را نه تنها فرسایشی نمی‌داند، بلکه سرآغاز یک راه بزرگ برای شخص فریلنسر بیان می‌کند:

«همه دوست دارند که در زندگی و شغل خود آزادی عمل داشته باشند و فریلنسری هم این رویا را برای همگان محقق کرده است. بیشتر کسانی که به سمت فریلنسینگ گرایش پیدا می‌کنند افرادی هستند که قصد دارند کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند ولی در ابتدای راه هستند و توانایی انجام این کار را ندارند.»

پورمحمدی درآمد فریلنسرها را در صورت موفق آمیز بودن به مراتب بیشتر از کار کردن در یک شرکت به صورت قراردادی می‌داند و البته این موفقیت را به سادگی برای افراد متصور نمی‌شود: «همه بستگی به مهارت در کار، مذاکره و اعتماد به نفس افراد دارد.» او معتقد است که در این بین آموزش نیز بی‌تاثیر نیست و البته تاکید می‌کند که یک پکیج آموزشی مناسب برای فریلنسرها در ایران وجود ندارد که بشود به آن استناد کامل کرد:

از همین رو بود که تصمیم گرفتم یک کتاب جامع و دقیق برای فریلنسرها ترجمه کنم و آن را به دسترس همگان برسانم. افراد ماهر نمی‌دانند که چطور باید با کارفرما وارد مذاکره بشوند و پروژه رو از کارفرما بگیرند و همین ندانم‌کاری‌ها باعث عدم موفقیت و فرسوده شدن آنها می‌شود. آزادکاران در مهارت خود تخصص دارند ولی بیان و راه ارتباطی‌شان در مذاکره روند اشتباهی را طی می‌کند و این یکی از بخش هایی است که در همین کتاب به طور دقیق آموزش داده می‌شود.

او اعتقاد دارد که اکثر فریلسنرها در منزل خود و به صورت دورکاری می‌کنند و از همین رو عده زیادی از آنها با مشکل تفکیک شغلشان در منزل و روابط خانوادگی‌شان دارند که این معضل هم در کتاب مورد نظر به طور دقیق کنکاش و مورد بحث قرار گرفته است. مدیرعامل پونیشا جرقه تولید و تهیه این کتاب رابه سال گذشته ربط می‌دهد و به دیجیاتو می‌گوید:

«سال گذشته پونیشا دوره آموزشی سه روزه فریلنسینگ برای معلولین برگزار کرد، ۱۰ نفر در مهارت های مختلف در این دوره شرکت کردند و از این ۱۰ نفر سه نفر توانستند در پونیشا درآمد کسب کنند و ۲ نفر دیگر پارا فراتر گذاشته و استارتاپ خودشان رو راه اندازی کردند. این کتاب حالا می‌تواند برای همگان کمک حال باشد و تمام فریلنسرها را به راه درست هدایت کند.»

concept of the coworking center, business meeting

کمپینی برای تامین مالی هزینه‌های این کتاب به وجود آمده و نسخه صوتی و الکترونیکی آن بعد از پایان کمپین رایگان در اختیار موسسه های آموزشی مرتبط با معلولین مثل موسسه خیریه رعد و.. قرار میگیرد تا هم آموزش فریلنسینگ را در موسسه خود شروع کنند و هم رایگان در اختیار افراد معلول قرار بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • saeed moradi
    saeed moradi | ۲۹ شهریور ۱۴۰۰

    سلام وب سایت فریلنسری کارینت هم خیلی خوبه . پشتیبانی خوب و کارمزد کم . https://karynet.ir/

مطالب پیشنهادی