ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بهترین بازی های موبایل ایرانی سال ۹۶ به انتخاب دیجیاتو

بالاخره سال ۹۶ هم به پایان رسید و حالا یک بار دیگر به مرحله جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیده ایم. ما اعضای تیم اپلیکیشن دیجیاتو برای توسعه دهندگان ایرانی و ساخته های خوب ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

بالاخره سال ۹۶ هم به پایان رسید و حالا یک بار دیگر به مرحله جمع بندی و انتخاب بهترین محصولات سال رسیده ایم. ما اعضای تیم اپلیکیشن دیجیاتو برای توسعه دهندگان ایرانی و ساخته های خوب شان ارزش فراوانی قائلیم، و همواره با معرفی و بررسی این محصولات کوشیده ایم تا از روند رو به رشد بازی سازی در میهن عزیزمان حمایت کنیم.

به همین خاطر، امسال هم به رسم هر سال جشنواره کوچکی برگزار کرده و بهترین بازی ها را معرفی کرده ایم. به صورت کلی و نسبت به سال گذشته، کیفیت بازی های امسال افزایش یافته و آثار خلاقانه بیشتری را در لیست دیدیم. برای آشنایی با آن ها، تا پایان همراه ما باشید.

20 - فرار بزرگ

«فرار بزرگ» بازی بی نقصی نیست اما به عنوان اولین اثر با کیفیت متن محور (Text Based) ایرانی با اپلیکیشن قابل قبولی طرف هستیم. «یارا موبایل» برای ساخت فرار بزرگ دست روی سبکی گذاشت که خیلی از گیمرهای موبایل ایرانی با آن نا آشنا هستند، با این حال به خاطر صداگذاری عالی، انتخاب های داستانی گوناگون و مهم تر از همه روایت کامیک گونه توانست یک تجربه درگیرکننده به وجود بیاورد.

بازی داستان یک فرار را روایت می کند. شخصیت اصلی بدون آنکه بداند کجاست و چه کسی است در جایی به هوش آمده و باید خود را از آنجا نجات دهد. غافل از اینکه همه چیز آنگونه که او می خواهد پیش نمی رود. فرار بزرگ تازه آغاز مسیر سبک متن محور است و این شروع امیدوار کننده می تواند نوید بخش حضور بازی هایی با کیفیت بالاتر در آینده باشد.

19 - مزرعه آشوب

بیایید سبک «مزرعه آشوب» را لوپ رانر بنامیم و بازی های مشابه را در همین بخش دسته بندی کنیم؛ مهمترین ویژگی که بازی را بین بهترین ها قرار داده، ارائه یک تجربه استاندارد از لوپ رانر است که خیلی از توسعه دهندگان ایرانی به سراغ آن رفتند ولی نتوانستند اثری قابل قبول را عرضه کنند.

بازی پایش را فراتر از کلیشه های رایج نمی گذارد و گاهی اوقات سادگی بیش از اندازه هم بعضی المان های گیم پلی را قدیمی جلوه می دهد اما در این جور مواقع ویژگی های برجسته بازی به کمک بقیه بخش ها می آیند تا نقطه ضعف ها را بپوشانند، به خصوص طراحی هنری که بین بهترین های امسال قرار دارد. 

18 - آمیرزا

مجبوریم دوباره این نکته را بگوییم: کلون ها همیشه بد نیستند و «آمیرزا» هم یکی از گزینه ها، برای اثبات همین حرف است.بازی در مرحله ایده شباهت های زیادی به Word Cookies دارد و هیچ چیز جدیدی برای ارائه ندارد ولی به قدری کلمات اصلی بازی درست انتخاب شده اند که در هنگام تجربه آمیرزا، خیلی به شباهت ها اهمیت نمی دهید و سرگرم بازی می شوید.

استودیوی «نردبان اندیشه» هر دسته از کلمات را با یک چارچوب مشخص از یکدیگر جدا کرده و استفاده از گرافیکی ایرانی تر هم تاثیر زیادی روی موفقیت های بازی گذاشته است. جالب اینجاست بدانید در نظرسنجی که چند روز پیش برگزار شد آمیرزا با اختلاف نسبت به رقبا، بهترین بازی سال 96 از دیدگاه کاربران این مارکت لقب گرفت.

17 - موتوریس

«پارسیس گیمز» با «موتوریس» نشان داد همان قدر که در ساخت بازی های خوب یکی از بهترین استودیوهای ایرانی است، در پشتیبانی از عناوینش همچنان ابتدای راه قرار دارد؛ موتوریس بهترین بازی پر مشکل سال 96 بود و اگر سازنده در آپدیت های آینده می توانست مشکلات ساخته اش را برطرف کند، می توانستیم موتوریس را بهترین عنوان ریسینگ ایرانی بنامیم که اینگونه نشد.

موتوریس تمام المان های تبدیل شدن به یک اثر ماندگار را دارد. از گیم پلی واقع گرایانه و گرافیک همیشه استثنایی بازی های پارسیس بگیرید تا صداگذاری نسبتا مناسب که همگی در سطح کیفی مطلوبی قرار دارند اما مشکلات کنترل، سیستم بد خرید آیتم ها و کمبود حالت های گیم پلی بازی را به آن جایگاهی که لایقش است، نمی رسانند.

16 - مزرعه بهاری

«مزرعه بهاری» در چارچوبی که قرار گرفته، تقریبا بالاترین کیفیت ممکن را ارائه می دهد. همه چیز سر جای خودش است؛ ارتباط درست میان ساختمان ها، تنوع خوب محصولات، محتویات زیاد و البته وجود داستانی که برخلاف بازی های مشابه در همان ابتدا رها نمی شود و با پیشرفت بازیکن ها جلو می آید.

با این وجود اگر از بخش داستانی فاکتور بگیریم، بازی پایش را فراتر از کلیشه های سبک مدیریت/مزرعه داری نمی گذارد و المان هایی که پیشتر با بازی های ایرانی دیده ایم را بهتر نشان می دهد. ویژگی بدی هم نیست، مزرعه بهاری با همین تغییرات کم یک قدم رو به جلو برای بازی های مزرعه داری ایرانی به حساب می آید و سرگرم تان می کند. بررسی این بازی را به زودی در دیجیاتو بخوانید.

15 - قند پهلو

در سالی که خیلی از بازی های معروف سبک «دانستنی ها و کلمات» کلونی از عنوان خارجی Word Cookies بودند، استودیوی «پرزیدنت پاندا» با «قند پهلو» خلاف جریان آب شنا کرد و در شلوغی تکرار مکررات، با ایده های کوچک متعددش توانست نقش پناهگاهی را برای کسانی که از تجربه های کلیشه ای خسته شده اند، ایفا کند.

بازی اگرچه با تزریق ایده های بیشتر و افزایش تعداد مرحله ها به عنوان بی نقص تری تبدیل می شد ولی در همین نسخه کنونی نیز قند پهلو یک تجربه کوتاه اما متفاوت ارائه می دهد. در ساخته استودیوی پاندا، باید جاهای خالی را با مهره هایی که از حروف مختلف تشکیل شده پر کنید، ایده ای ساده که سازنده به صورت قابل قبولی به آن شاخ و برگ داد.

 

14 - امیرو ماهی بگیر

«امیرو ماهی بگیر» ایده های خوبی دارد، از لحاظ فنی و هنری یکی از بهترین های امسال است، موسیقی اش حال و هوای جنوب را به کاربر منتقل می کند، اسلحه ها هم با تنوع خوب شان به یکی از دلایل اصلی ادامه بازی تبدیل می شوند و حتی با وجود مشکلات مربوط به گیم پلی همچنان سرگرم کننده است.

ساخته استودیوی «ناتیلوس» داستان ماهگیری با نام امیر را روایت می کند که در سواحل صخره‌ ای جنوب ایران و غارهای عمیق خلیج فارس غواصی کرده و به شکار ماهی می رود. در هر مرحله امیر به زیر آب رفته و بعد از آنکه روی یک سنگ فرود آمد، شروع به انداختن نیزه به سمت ماهی ها می کند.

13 - جی تی کلوپ سرعت

«جی تی کلوپ سرعت» یک چیز را به خوبی اثبات می کند: عناوین درگ ریسینگ هنوز هم جذاب هستند. بخش شخصی سازی بازی اعتیاد آور است، گرافیک نکات مثبت خودش را دارد و در قسمت صداگذاری هم بازی نمره قابل قبولی را می گیرد؛ سه قسمتی که در بازی های درگ ریسینگ اهمیت زیادی دارند و جی تی کلوپ سرعت در هر سه عملکرد خوبی به جای می گذارد.

همانند بقیه بازی های درگ ریسینگ، در اینجا هم خبری از گیم پلی معمول عناوین ماشین سواری نیست و بازیکن باید با عوض کردن درست دنده و استفاده به موقع از نیتروژن سعی کند از رقیبش جلو بیافتد. در این میان می توانید ماشین های جدیدتر خریده یا همان هایی که دارید را ارتقا دهید.

12 - خاله قزی در جستجو بچه ها

داستان تکراری شدن بازی های رانر را بارها شنیده ایم، بنابراین این بار روی دیگر این قضیه را بیان می کنیم؛ اگر می خواهید بین کلیشه های این سبک، یک تجربه متفاوت داشته باشید به عناوین ایرانی سر بزنید. در سالی که گذشت، سبک رانر میزبان دو بازی خیلی خوب ایرانی بود و «خاله قزی در جستجو بچه ها» یکی از همین بازی ها است.

عنوانی که هر چند تمام ایده هایش به درستی پرداخت نشده اند ولی تعداد زیاد آن ها کنار یکدیگر، عنوانی متفاوت را پدید آورده است. اثر جدید «آنو استودیو» داستان حمله گرگ ها و دزدیده شدن بچه ها توسط آن ها را بازگو می کند. بعد از این اتفاق قهرمان داستان بازی که پیرزنی 119 ساله است، به پا خواسته و به جستجوی بچه ها می رود.

11 - تیزبال

«تیزبال» خلاقیت های یگان ویژه را ندارد و استودیوی «پارسیس گیمز» برای ساخت آن همان رویه پلیس جوان که الهام از عناوین معروف خارجی است را پیش گرفته، با این حال آن ها به قدری خوب از این فرصت استفاده کرده اند که در دقایق اولیه و به خاطر کیفیت بالای بازی احتمالا تعجب می کنید که با عنوانی ایرانی رو به رو هستید.

تیزبال عنوانی اکشن/سه بعدی با محوریت نبردهای هوایی است. با انتخاب یکی از وسیله ها به جنگ با دشمنان می روید و با پیشروی بیشتر هم می توانید هواپیماهای جدید بگیرید، مهمات مختلف آزاد کنید، تجهیزاتی که دارید را ارتقا داده و مجهز تر از همیشه با هواپیماهای دشمن بجنگید.

10 - آمازیا

«آمازیا» تمام المان های سرگرم کننده سبک کارتی را دارد. از کلاس های فراوان بگیرید تا وجود کارت های گوناگون که همگی متفاوت با یکدیگر هستند و انتخاب اشتباه یکی از آن ها در طول نبرد می تواند نتیجه مسابقه را کاملا عوض کند؛ دقیقا همان چیزی است که یک بازی کارتی به آن نیاز دارد.

استودیو «لئو گیمز» به خوبی استانداردهای سبک کارتی را در عنوانش جای داده و هر چند بعضی شباهت ها با دیگر بازی های این سبک غیر قابل کتمان است ولی باز آمازیا با ویژگی های مثبت گیم پلی اش می تواند یک تجربه کاملا متفاوت نسبت به بقیه عناوین مشابه ایرانی برای کاربر به ارمغان بیاورد.

9 - خروس جنگی بازی تاج و تخت

خروس جنگی با پیش از 5 میلیون کاربر، یکی از محبوب ترین بازی های ایرانی است و در سالی که گذشت قسمت دوم آن عرضه شد. عنوانی که با تغییرات گوناگون، سعی داشت نقطه ضعف های قسمت قبل را بپوشاند و یک تجربه جذاب تر ارائه دهد که تا حدودی هم در این امر موفق بود.

همانند قسمت قبل، مکانیزم های گیم پلی خروس جنگی بازی تاج و تخت نبرد پیرامون نبرد تن به تن خروس ها هست و نکته مثبت اینجاست برخلاف گذشته، این بار گیم پلی به سادگی نسخه پیشین نیست و سازنده با افزودن المان هایی به سیستم مبارزات جذابیت بخشیده است.  بررسی این بازی را به زودی در دیجیاتو بخوانید.

8 - به دور مریخ

ساخته اپینو یکی از استانداردترین بازی های ایرانی است. توسعه دهنده برای بخش های زیادی از عنوانش از جمله گیم پلی یا رابط کاربری استانداردهای جهانی را رعایت کرده و با اپلیکیشنی مواجه هستید که از دیدگاه کیفیت به راحتی می تواند خیلی از رقبای داخلی خود را کنار بزند.

این مسئله در کنار خلاقیت خوب بازی به دور مریخ تبدیل به یکی از بهترین های امسال کرده است. در هر مرحله از به دور مریخ، سیاره ای وجود داشته و بازی هم سنگ هایی به شما می دهد. حالا باید این اجرام آسمانی را به گونه ای پرتاب کنید تا آن ها هنگامی که وارد فضای جاذبه سیاره می شوند، بدون برخورد به هم یا خود به دور سیاره بچرخند.

7 - دنده دو ترافیک

اگر از بازی های گیم گیمز فاکتور بگیریم، عناوین ماشین سواری ایرانی معمولا به دو دسته تقسیم می شوند؛ آن هایی که درگ ریسینگ هستند و اپلیکیشن هایی که با الهام از بازی معروف Traffic Racer سعی می کنند بازیکن ها را سرگرم نمایند. دنده دو ترافیک در دسته دوم قرار می گیرد و با گرافیک بالا و گیم پلی جذابش یکی از بهترین های امسال به شمار می رود.

همانند ترافیک ریسر، در اینجا هم ماشین در مسیری مستقیم حرکت می کند و حالا بسته به حالت گیم پلی که انتخاب کردید، باید کارهای مختلفی انجام دهید. همچنین می توانید اتومبیل های جدیدتر خریده یا آن هایی که دارید را بهتر کنید. هندلینگ خوب ماشین ها نیز باعث شده تا هر اتومبیل چالش های کنترل خودش را داشته باشد.

6 - بال های تاریک 2

بال های تاریک 2 تمام آن ویژگی های خوبی که با قسمت قبل دیدیم را دارد و به آن چند نکته مثبت جدید هم اضافه می کند. در واقع با همان چیزی رو به رو هستیم که ادامه عناوین اشاره و کلیکی که روی داستان تاکید دارند باید باشند. بازی به بهترین شکل گره های داستانی را باز می کند و همان لحظه که فکر می کنید چیزی در چنته ندارد، غافل گیر می شوید.

ساخته «لکسیپ گیمز» به وقتش شما را نسبت به اوضاع آگاه کرده و به موقعش نیز با ایجاد گره های داستانی جدید، کنجکاوی تان برای ادامه روند حل معماها را بر می انگیزد. در ادامه داستان قسمت قبل، بازی بار دیگر رویایی سام حقیقی با سایه شب را به تصویر می کشد و در نقش سام از دستان از او می گریزید.

5 - لایو تی وی تایکون

در بازی های سبک ایدل (Idle Games) می توانید با انجام ساده ترین فعالیت ها به مرحله های بالا بروید و اگر از بقیه المان های تاثیرگذار روی جذابیت عناوین ویدیویی فاکتور بگیریم، مهمترین عامل موفقیت بازی های این سبک هم همین است و نکته مهم در Live TV Tycoon اینجاست که توسعه دهنده با برداشتن بعضی محدودیت ها توانسته یک برگ برنده دیگر برای عنوانش به وجود بیاورد.

در لایو تی وی تایکنون تنها یک وظیفه دارید؛ شبکه تلوزیونی خودتان را مدیریت کنید. برای این کار، بازی به شما یک جدول پخش برنامه داده و اکنون باید با گذاشتن برنامه های مختلف درون آن ها سعی نمایید مخاطبین را سرگرم کرده و طرفداران بیشتری را به سمت شبکه ای که دارید بکشانید.

4 - خط آتش

سومین ساخته امسال «پارسیس گیمز»، بهترین عنوان آن ها تاکنون است؛ «خط آتش» تمام ویژگی های لازم برای سرگرمی را دارد. در بخش گیم پلی اهمیت دادن به استراتژی در مبارزات، نبردهای پر زد و خورد و ریتم سریع آن ها بازی را تبدیل به یکی از اعتیادآورترین عناوین اسمارت فون کرده و در بخش گرافیک و صداگذاری هم توسعه دهنده وسواس زیادی به خرج داده است.

در نگاه اول خط آتش شبیه به کلش رویال یا سوث پارک به نظر می رسد ولی بازی خیلی زود مسیرش را از آن ها جدا می کند، در این عنوان زمین مسابقه به دو بخش تقسیم شده و بازیکن ها با کارت هایی که در میدان نبرد می گذارند به حریف حمله می کنند. اگر تعداد معینی سرباز یا وسیله نظامی از مرز زمین رقیب عبور کند، برنده میدان خواهید شد.

3 - پارادوکس

بعد از 41148، پارادوکس دومین بازی ایرانی است که نشان می دهد تنهایی هم می توان اثر فوق العاده ای ساخت. عنوانی که در عین سادگی، سخت ترین و خلاقانه ترین بازی ایرانی امسال به شمار می رود. سازنده به لطف طراحی عالی مرحله ها، بالانسی مناسب بین سختی و منطق ایجاد کرده و همین مسئله در کنار ریتم سریع باعث شده تا بازی با تمام سختی هایش همچنان لذت بخش باشد.

در پارادوکس کنترل دو کاراکتر را به صورت همزمان دارید که عکس جهت یکدیگر و به صورت وارونه حرکت می کنند. بنابراین اگر روی یکی از فلش ها کلیک کرده یا دکمه پرش را فشار دهید، دو شخصیت سیاه و سفید داستان با هم واکنش نشان می دهند. تمام پازل ها نیز بر اساس همین مکانیزم طراحی شده اند.

2 - پسرخوانده

مگنیس یکی از بهترین بازی های موبایل ایرانی بود و استودیو «پاییزان» در «پسرخوانده» موفق شد تا به این حرکت رو به رشدش ادامه دهد؛ از دیدگاه طراحی هنری با بهترین اثر سال 96 رو به رو هستیم و اهمیت استراتژی ها در مبارزات باعث شده تا جذابیت های بازی فقط به بخش دیداری محدود نباشد.

پسرخوانده هر چند بعضی ایده هایش را در عناوین معروف موبایل الهام گرفته ولی وجود همه آن ها کنار یکدیگر و جایگیری درست شان، هویتی جدید به بازی بخشیده است. آخرین ساخته استودیوی پاییزان که عنوانی کارتی به شمار می رود، روایت گر مبارزات گروه های خلافکار مافیایی و باید با راه اندازی گروه خود جهان را تخت سلطه خود در بیاورید.

1 - بدو دهقان بدو

در بخش مربوط به خاله قزی در جستجوی بچه ها، گفتیم که امسال دو بازی ایرانی رانر متفاوت عرضه شده است؛ جایزه بهترین بازی موبایل ایرانی سال 96 دیجیاتو به دومین عنوان اختصاص دارد: بدو دهقان بدو. ساخته استودیو «تی تو تم» پر است از ایده های جدید که همگی پرداختی استثنایی دارند.

بازی با مکانیزم های گیم پلی خلاقانه اش روحی تازه در کالبد سبک رانر می دمد، از دیدگاه طراحی هنری یکی از بهترین های ایرانی به حساب می آید و در بخش صداگذاری و موسیقی هم به خاطر توجه به جزییات و وجود افکت های صوتی گوناگون، تجربه شنیداری جذابی به بازیکن هدیه می دهد؛ پکیجی کامل که در هر بازی نمی بینیم.

بدو دهقان بدو داستان ریزعلی خواجوی، معروف به دهقان فداکار، را روایت می کند. همان شخصیت دوست داشتنی کتاب های فارسی دبستان که با آتش زدن لباس خود مانع برخورد یک قطار با کوه شد. بنابراین در نقش ریزعلی و قاطرش باید پا به پای قطار حرکت کرده و سعی کنید از آن عقب نیافتید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • milad
    milad | ۲۹ اسفند ۱۳۹۶

    ۴۱۴۰۸ از همه بهتر بود

مطالب پیشنهادی