ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مروری بر زندگی امید کردستانی؛ دوست داشتنی ترین فعال سیلیکون ولی

امید کردستانی یک تاجر آمریکایی-ایرانی تبار است که شهرت فعلی خود را به خاطر فعالیت به عنوان رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر کسب کرده است. کردستانی که پیشتر به عنوان نایب رییس ارشد، مدیر تجاری ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۲ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

امید کردستانی یک تاجر آمریکایی-ایرانی تبار است که شهرت فعلی خود را به خاطر فعالیت به عنوان رییس اجرایی هیئت مدیره توییتر کسب کرده است. کردستانی که پیشتر به عنوان نایب رییس ارشد، مدیر تجاری و مشاور ویژه مدیرعامل گوگل نیز فعالیت کرده، یکی از ثروتمندترین ایرانیان حاضر در آمریکا است و بسیاری او را دوست داشتنی ترین فرد حاضر در سیلیکون ولی نیز می دانند.

سال های نخست زندگی و پس از آن

امید کردستانی طی سال 1342 شمسی (1963 میلادی) در ایران و در شهر تهران زاده شد. در دوران کودکی به مدرسه اندیشه دان بسکو می رفت که مدرسه ای کاتولیک و ایتالیایی در پایتخت تهران بود و بر آموزش مهارت های مرتبط با زبان های خارجی متمرکز بود. بعد از جان باختن پدرش در سال 1967 به خاطر بیماری سرطان، امید کردستانی به شهر سن خوزه در ایالت کالیفرنیا مهاجرت کرد و با مهارت هایی که در مدرسه اندیشه به دست آورده بوده به ادامه تحصیل پرداخت.

کردستانی که در زمان مهاجرت به آمریکا 14 سال سن داشت در سال 1980 میلادی از دبیرستان «بوشر» فارغ التحصیل شد و سپس به ادامه تحصیل در رشته مهندسی برق در دانشگاه ایالت سن خوزه پرداخت و به صورت همزمان، به عنوان یک مهندس برای کمپانی Hewlett Packard کار کرد. چند سال بعد، کردستانی که به فکر دریافت یک مدرک تجاری افتاده بود، به دانشکده تجارت استنفورد رفت و مدرک MBA خود را در سال 1991 میلادی دریافت نمود.

در همان سالی که کردستانی مدرک ارزشمند خود را از دانشگاه استنفورد گرفت، با نخستین همسر خود نیز ازدواج کرد

در همان سالی که کردستانی مدرک ارزشمند خود را از دانشگاه استنفورد گرفت، با نخستین همسر خود نیز ازدواج کرد و این دو برای مدتی نزدیک به 18 سال با یکدیگر بودند. نخستین همسر کردستانی، «بیتا دریاباری» بود که او نیز اصالتاً ایرانی بوده و از حامیان مالی دانشگاه کمبریج و استنفورد به حساب می آید.

در سال 2008 میلادی، کردستانی عاشق همکارش، «جیزل هیسکاک» شد و با او به لندن نقل مکان کرد. هیسکاک یکی از موسسین سایت Crowdpac است و از والدینی انگلیسی در فرانسه متولد و بزرگ شده است. کردستانی در همان سال از دریاباری طلاق گرفت و به تبع آن، بخش اعظمی از سهام کردستانی در گوگل به دریاباری تعلق گرفت. کردستانی از نخستین ازدواج خود یک پسر و یک دختر و از همسر دوم خود دو فرزند دارد.

دوران حرفه ای

کردستانی در نخستین سال های دوران حرفه ای خود، با 3D Company ،Go Corporation و Hewlett Packard همکاری کرد. تجربه ای که وی از فعالیت در این کمپانی ها به دست آورد بسیار غنی و گسترده بود و تاثیری چشمگیر بر پیوستن او به کمپانی های بزرگ سیلیکون ولی داشت .

بعد از فعالیت در این سه شرکت، کردستانی به Netscape Communications پیوست که شرکتی پیشرو در زمینه اینترنت به حساب می آید. در مدت زمان 4 ساله ای که کردستانی به کار در این شرکت مشغول بود، توانست شرایط بسیار مناسبی از لحاظ تجاری به وجود آورد و ارتباطات سازنده ای با شرکت هایی نظیر آمازون، AOL، آمریکن ایرلاین، اینتل و eBay برقرار کرد.

کردستانی توانست در مدت کوتاه 18 ماه، بازده مالی نت‌اسکیپ را از 88 میلیون دلار در سال به بیش از 200 میلیون دلار در سال برساند

او که به عنوان نایب رییس بخش توسعه کسب و کار و فروش در نت‌اسکیپ فعالیت می کرد توانست در مدت کوتاه 18 ماه، بازده مالی نت‌اسکیپ را از 88 میلیون دلار در سال به بیش از 200 میلیون دلار در سال برساند و این مهم بدون نگاه تجاری خاص و قدرت بالای کردستانی در پیش بینی امور تجاری محقق نمی شد.

اما مهم ترین اتفاقی که در زندگی حرفه ای کردستانی به وقوع پیوست، به سال 1999 میلادی و پیوستن او به گوگل باز می گردد. کردستانی یازدهمین نفری بود که به استخدام گوگل در آمد و مدیریت ارشد بخش فروش و فعالیت های جهانی را برعهده گرفت. فعالیت در گوگل، نقطه عطف کارنامه کاری کردستانی بود و او در این کمپانی ساکن مانتین ویو «تئوری حراج» یا «Auction Theory» را مطرح کرد که نیازهای معین هر شخص، از افراد معمولی که مشاغلی آزاد دارند تا بزرگ ترین آگهی دهندگان بین المللی را تحت پوشش قرار می دهد.

کردستانی بدون شک نقشی مهم در موفقیت امروزی گوگل ایفا کرد و نه تنها درآمد این کمپانی را از تقریباً صفر به 3 میلیارد دلار رساند، بلکه گوگل را از یک جستجوگر صرف، به بزرگ ترین بازار تبلیغاتی مبتنی بر شبکه تبدیل کرد؛ او همچنین نه تنها تعیین سیاست های کلی گوگل برای درآمدزایی را برعهده داشت، بلکه خود را به پیشبرد عملیات های روزمره گوگل متعهد می دانست.

پیوستن کردستانی به گوگل هم خود داستانی جالب است. گفته می شود مصاحبه شغلی کردستانی دور یک میز پینگ پنگ در اتاق کنفرانس و توسط شخص سرگی برین انجام شده است. برین سؤالاتی را برای کردستانی طرح می کند و کردستانی چنان پاسخ های جالبی ارائه می کند که پس از آن، باقی کارمندان گوگل به اتاق کنفرانس فراخوانده می شوند. مصاحبه شغلی کردستانی نزدیک به 5 ساعت طول می کشد و وی در نهایت به استخدام گوگل در می آید.

مصاحبه شغلی کردستانی با سرگی برین نزدیک به 5 ساعت طول می کشد و وی در نهایت به استخدام گوگل در می آید

امید کردستانی، خود نیز شیوه ای جالب برای استخدام کارمندان تازه کار دارد. او برای استخدام کارمندان، شیوه ای به نام «آزمایش فرودگاه» ابداع کرده که مهارت های کلامی فرد را به چالش می کشد. ایده کلی کردستانی این است که اگر مجبور به توقفی چند ساعته در فرودگاه باشد، ترجیح می دهد این ساعات را به هم‌ کلامی با شخصی روشنفکر سپری کند. بنابراین تست فرودگاه به بررسی این موضوع می پردازد که آیا کارمند متقاضی استخدام، خصوصیات لازم برای چنین اتفاقی را دارد یا خیر.

در روز شانزدهم آوریل سال 2009 میلادی، کردستانی تصمیم به جدایی از گوگل گرفت اما 5 سال بعد و در روز هجدهم جولای 2014، بار دیگر به گوگل بازگشت تا جایگزین «نیکش آرورا» به عنوان مدیر ارشد تجارت شود؛ کارمندی که سال ها پیش، خود توسط کردستانی استخدام شده بود و قصد داشت به سافت بانک ژاپن بپیوندد. یک سال و نیم بعد، کردستانی مجدداً گوگل را بدرود گفت و این بار به توییتر پیوست تا به عنوان رییس اجرایی هیئت مدیره این کمپانی فعالیت کند.

افتخارات

در ماه مه سال 2006 میلادی، نشریه تایمز، کردستانی را به عنوان یکی از «100 نفری که جهان ما را شکل می دهند» انتخاب کرد.

در سال 2007 میلادی، کردستانی به عنوان «شخص ایرانی سال» در مراسم اهدای جوایز Persian Awards برگزیده شد.

در سال 2007 میلادی، نشریه فوربز فهرستی شامل 250 تن از ثروتمندترین اشخاص آمریکایی منتشر کرد که نام امید کردستانی و پیر امیدیار (مؤسس ایرانی الاصل eBay) در میان آنها به چشم می خورد. کردستانی در این فهرست رتبه 204 را کسب کرد و جایگاه 32 نیز به پیر امیدیار رسید.

در سال 2011 میلادی هم فهرستی از ثروتمندان ایرانی منتشر شد که نام امید کردستانی در جایگاه پنجم و یک پله پایین تر از پیر امیدیار در آن به چشم می خورد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • محمدی
    محمدی | ۳ فروردین ۱۳۹۷

    @امین
    این اشخاصو با خودتون مقایسه نکنید این افراد نابعه اند اگه توایران بود منکر این نیستم ثروت الانشو نداشت چند برابر ی کارمند. معمولی پول در میاورد

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی