ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

گیم‌دیدنی؛ پیشنهاد امروز: Inside + Limbo

نوروز باستانی، از دیرباز فرصتی برای ملاقات با آشنایان و گاه دوستانی بوده که احتمالاً برای مدتی طولانی فراموش‌شان کرده‌ایم. رسم دوست داشتنی عیددیدنی، دائماً به ما یادآوری کرده که نوروز فرصتی برای ملاقات بزرگ‌ترها، ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۵ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

نوروز باستانی، از دیرباز فرصتی برای ملاقات با آشنایان و گاه دوستانی بوده که احتمالاً برای مدتی طولانی فراموش‌شان کرده‌ایم. رسم دوست داشتنی عیددیدنی، دائماً به ما یادآوری کرده که نوروز فرصتی برای ملاقات بزرگ‌ترها، نشستن به پای صحبت‌هایشان و البته عیدی گرفتن است؛ اما ما قرار نیست تمام سیزده روز عید را در خانه عمو و خاله و مادربزرگ سپری کنیم و اوقاتی مخصوص به خودمان هم داریم که ترجیح می‌دهیم صرف گیم‌دیدنی شوند.

دو هفته عید، بهترین فرصت برای تجربه بازی هاییست که شاید قبلاً از قلم افتاده باشند اما در این برهوت بازی، بازنگری آنها می تواند تعطیلاتی پربار رقم بزند. طی ۱۳ شب ابتدای سال ۱۳۹۷، دیجیاتو هر شب یک پیشنهاد تازه برای اوقات فراغت شما دارد؛ پیشنهاداتی که از میان برترین بازی های مستقل انتخاب شده اند و آنقدر کوتاه هستند که در یک روز از تعطیلات عید به اتمام می رسند؛ بازی‌هایی که عمدتا قیمت ارزانی دارند و حجم اندک. بنابراین همین امشب می‌توانید بازی پیشنهادی امروز را دانلود کنید و فردا چند ساعتی با آن سرگرم باشید.

بازی‌هایی که در سری مقاله گیم‌دیدنی معرفی می شود، همگی با قیمتی ناچیز در پلتفرم‌های مختلف مثل استیم و پی‌اس‌ان قابل تهیه هستند و همگی حجمی اندک دارند. بنابراین در شرکت در این چالش ۱۳ روزه تردید نکنید؛ قرار است با هم خوش بگذرانیم.


چند سال پیش و آن زمان که هنوز دی وی دی باب نشده بود، بعضی ها تصور می کردند هر چه قدر یک بازی سی دی های بیشتری داشته باشد با ارزش تر است. الان هم همین تفکر اشتباه را اما با یک منطق دیگر میبینیم؛ بازی های طولانی تر محتویات زیادتری برای ارائه دارند.

لیمبو و به خصوص اینساید از آن بازی هایی هستند که بعد از اتمام، تازه شروع می شوند

لیمبو (Limbo) یکی از کوتاه ترین بازی های ویدیویی هست. اینساید (Inside) حتی از آن هم کوتاه تر است ولی در تک تک ثانیه های این دو بازی، محتویات و مفاهیمی را می بینید که شاید یک سازنده بزرگ در عنوان ده ساعته اش نتوانسته باشد به بازیکن القا کند.

در واقع اگر بخواهیم «تاثیرگذاری» را ملاک قرار دهیم، لیمبو و به خصوص اینساید از طولانی ترین بازی ها هستند. تمام کردن هر کدام آن ها نهایت سه ساعت از وقت تان را می گیرد اما در طول انجام بازی، تصاویری را میبینید که تا مدت ها می توانند ذهن تان را درگیر می کنند.

ابتدا با لیمبو شروع می کنیم که نقش برادر بزرگ تر اینساید را دارد. این بازی پلتفرمر/معمایی ابتدا سال 2010 منتشر شد و با موفقیت های گسترده اش، در کنار دیگر بازی های مستقل هم دوره خود تاثیر خیلی زیادی روی عناوین ایندی گذاشت.

نمایی از لیمبو؛ در لیمبو و اینساید هیچگونه دیالوگی بیان نمی شود و همه چیز از طریق جادوی تصویر روایت می گردد.

لیمبو کنترل پسربچه ای را به بازیکن می دهد که در یک جای نامعلوم بیدار می شود و به دنبال خواهرش می رود. معماهای بازی بر پایه اصل «بمیر و یاد بگیر» ساخته شده اند، یعنی برای اینکه با مکانیزم های بعضی از آن ها آشنا شوید باید حتما چند باری بمیرید تا در نهایت به جواب رسید.

با وجود اینکه نزدیک به 8 سال از عرضه لیمبو می گذرد، ولی معماها همچنان آن تازگی و جذابیت خود را به خصوص به خاطر استفاده از فرمول «بمیر و یاد بگیر» دارند. البته این فرمول جدید نیست و پیش از لیمبو هم بارها دیده بودیم ولی سازنده به قدری معماها را خوب بر پایه آن ساخته که انگار از اول برای همین بازی بوده است.

از طرفی اتمسفر استثنایی و نوآرگونه بازی به خوبی حس و حال نا امیدی و بقا را به بازیکن منتقل می کرد. لیمبو هنوزم از دیدگاه طراحی هنری یکی از بهترین ها به حساب می آید و سازنده به شکلی کاملا استادانه و تنها با استفاده از رنگ های سیاه و مشکی، احساسات دنیایش را به نمایش گذاشت.

نمایی از اینساید؛ هر دو بازی داستان گنگی دارند و همین مسئله باعث شده بعضی ها فکر کنند ساخته های پلی دد اصلا دارای داستان نیستند که اشتباه است.

اینساید شش سال بعد عرضه شد، همانند لیمبو عنوانی پلتفرمر بود و از همان فرمول استفاده می کرد اما نتوانست آن تاثیرگذار ظاهری که لیمبو از خودش به جای گذاشت را دوباره ارائه بدهد. معماها همچنان جذاب بودند ولی دیگر تازگی گذشته را نداشتند و طراحی هنری بازی هم به اندازه لیمبو مسحور کننده نبود.

اما سازنده در این قسمت با توجه بیشتر به داستان عنوانی پخته تر از لیمبو ساخت. داستان را از لیمبو بگیرید، باز با یک اثر سرگرم کننده طرف هستید ولی چنین چیزی برای اینساید صدق نمی کند. داستان حکم هسته اصلی بازی را دارد و بقیه بخش ها به آن وصل شده اند.

بنابراین اگر به روایت های مبهم علاقه دارید و می خواهید با تجربه دوباره بازی یا خواندن مقالات مختلف، به رازها پی ببرید هر دو بازی اینساید و لیمبو را انجام دهید. ولی در صورتی که حوصله این چیزها را ندارید، پیشنهاد می کنم دور اینساید را خط بکشید و لیمبو که برای سیستم عامل اندروید نیز در دسترس است را از دست ندهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Gol pesar
    Gol pesar | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    ليمبو خيلي بازي عجيبيه كه شايد در نگاه اول جذبتون نكنه با اين حال بازي به اين راحتي كه تو سه ساعت تمام شه نيست و بعضي معماها رو ممكنه مجبور شين تو گوگل ببينين بقيه چطور حل كردن، اين بازي رو اكس باكس يا هر كنسولي با دسته فكر ميكنم راحت تر بازي ميشه تا با لمس، هرچند مشكل ازاردهنده اي هم نداره

  • Pasha shobeiri
    Pasha shobeiri | ۶ فروردین ۱۳۹۷

    محسور؟؟؟؟؟ مسحور! لطفا از نویسنده و ویراستار های با سواد استفاده کنید

  • احد وصال
    احد وصال | ۵ فروردین ۱۳۹۷

    همچنان خبری از اینساید برای اندروید نیست

مطالب پیشنهادی