ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

مروری بر زندگی پل آلن؛ هم مؤسس کمتر دیده شده مایکروسافت

پل آلن هم مؤسس کمپانی مایکروسافت، کارآفرین و خیّر آمریکایی سال 1953 در شهر سیاتل ایالت واشنگتن به دنیا آمد. او از دوران کودکی به علم و کامپیوتر علاقه داشت و تحصیلات خود را از ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۷ فروردین ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پل آلن هم مؤسس کمپانی مایکروسافت، کارآفرین و خیّر آمریکایی سال 1953 در شهر سیاتل ایالت واشنگتن به دنیا آمد. او از دوران کودکی به علم و کامپیوتر علاقه داشت و تحصیلات خود را از مدرسه «Lakeside» سیاتل آغاز نمود. آلن در همین مدرسه زمانی که 14 سال سن داشت با بیل گیتس آشنا شد و این دو شروع به آزمایش و تجربه زبان ها و نرم افزارهای مختلف کامپیوتری کردند.

پل آلن در سال 1975 مایکروسافت را به همراه بیل گیتس تأسیس کرد

آلن تحصیلات خود را در دانشگاه ایالتی واشنگتن پیگیری کرد اما پس از مدتی ترک تحصیل نمود و توانست بیل گیتس را هم به ترک تحصیل از دانشگاه هاروارد تشویق کند. پل و بیل در سال 1975 و پس از ترک دانشگاه، شرکت مایکروسافت را در نیومکزیکو تأسیس کردند؛ اما بعد از انجام کارهای اولیه و تثبیت کمپانی، آلن به سرطان خون مبتلا شد و برای انجام دوره پرتو درمانی مایکروسافت را ترک کرد.

پس از بازیابی سلامتی، آلن بخشی از دارایی خود را به سرمایه گذاری در سازمان های مردم نهاد و بنیادهای غیر انتفاعی اختصاص داد و با هدف ارتقاء سطح بهداشت و علم، به فعالیت های نیکوکارانه پرداخت. اقدامات خیرخواهانه او در آمریکا شهرت خوبی برایش به ارمغان آورده و در میان مردم به میلیاردری بخشنده معروف شده است.

پل آلن همچنین صاحب دو تیم ورزشی حرفه ای در ایالات متحده آمریکاست و البته زندگی خصوصی خود را تا حد ممکن از رسانه ها مخفی نگه می دارد. گفتنی است آلن در مایکروسافت به «مرد ایده پرداز» مشهور است در حالی که اهالی کارمندان شرکت از بیل گیتس تحت عنوان «مرد عمل» یاد می کنند.

دوران کودکی، تحصیلات و زندگی شخصی

پل گاردنر آلن روز 21 ژانویه 1953 در سیاتل به دنیا آمد. پدرش کنت ساموئل آلن معاون مدیریت کتابخانه های دانشگاه واشنگتن بود و مادرش ادنا فی آلن به شغل کتابداری مشغول بود. والدین پل آلن به آموزش او و خواهرش جودی توجه ویژه ای داشتند و با بردن آنها به موزه، گالری و کنسرت در شکل گیری خلاقیت و طیف وسیع علایق فرزندان خود تاثیر به سزایی داشتند.

آلن و گیتس برنامه نویسی را با کامپیوترهای مدرسه شروع کردند

آلن از دوران کودکی علاقه خود به علم را بروز نشان داد و مادرش زمانی که او تنها 10 سال سن داشت جلساتی تحت عنوان باشگاه علمی را برای پل و همکلاسیهایش ترتیب می داد. پل آلن به مدرسه لیک‌ساید سیاتل می رفت و همینجا با بیل گیتس آشنا شد و این دو به دوستان صمیمی یکدیگر تبدیل شدند. در زمان آشنایی، پل 14 و بیل 12 سال سن داشتند و هردو از علاقه مندان به دنیای کامپیوتر بودند. این دو با استفاده از کامپیوترهای مدرسه برنامه نویسی را آغاز کردند و کم کم مهارت های خود را افزایش دادند.

پس از دوران دبیرستان، پل آلن توانست با کسب امتیاز 1600 در آزمون ورودی دانشگاه های آمریکا موسوم به SAT، به دانشگاه ایالتی واشنگتن وارد شود اما پس از 2 سال، به بهانه کار در کمپانی Honeywell به عنوان برنامه نویس، ترک تحصیل نمود. آلن موفق شد دوست قدیمی خود بیل گیتس را هم متقاعد کند تا برای کار روی یک پروژه نوآورانه، او نیز تحصیل در دانشگاه هاروارد را رها نماید و به آلن بپیوندد.

پل آلن هیچوقت ازدواج نکرده و زندگی عاطفی اش را همواره از رسانه ها مخفی می کند. وی به نواختن گیتار علاقه فراوانی دارد و هر از گاهی میهمانی های پرخرجی برگزار می کند. البته به دلیل حساسیت بیش از حد بر حفظ حریم خصوصی، از تک تک میهمانان کتباً تعهد عدم افشای اطلاعات می گیرد!

دوران حرفه ای و شروع مایکروسافت

آلن و گیتس در سال 1975 و پس از ترک تحصیل، کمپانی مایکروسافت را در شهر البوکرکی ایالت نیومکزیکو مشترکاً تأسیس کردند تا برای نسل جدید کامپیوترهای شخصی نرم افزار تولید کنند. جالب است بدانید بر اساس اطلاعاتی که بعدها توسط نشریه فورچون منتشر شد، نام «مایکروسافت» از سوی پل آلن انتخاب شده اما به دلایل مختلف همه با شنیدن این اسم نخست به یاد بیل گیتس می افتند.

پل آلن به دلیل شرایط حاد سلامتی در سال 2000 از هیئت مدیره مایکروسافت خارج شد

پل در همان سال موفق شد امتیاز سیستم عامل «Q-DOS» را به قیمت 50 هزار دلار برای مایکروسافت خریداری کند و محصولاتش را به شرکت هایی مانند اپل و کومودور بفروشد. گیتس و آلن پس از مدتی با اعمال تغییرات Q-DOS را به MS-DOS تبدیل کردند و روی کامپیوتر شخصی IBM نصب نمودند؛ این محصول پس از عرضه در سال 1981 بازار رایانه های شخصی را تماماً در اختیار گرفت.

در سال 1982 میلادی آلن به بیماری لنفوم هاجکین (نوعی سرطان خون) مبتلا شد و چندین ماه تحت شیمی درمانی و پرتودرمانی بود. پل به دلیل شرایط سلامتی نه چندان مطلوب خود، کم کم از فضای کار و تجارت فاصله گرفت و در سال 2000 از سمت خود در هیئت مدیره مایکروسافت کناره گیری کرد؛ البته او همچنان به عنوان مشاور ارشد راهبردی کمپانی به فعالیت خود ادامه داده است.

فعالیت های پس از مایکروسافت

در سال 1986 آلن بنیاد خانوادگی «Paul G. Allen» را برای پیشبرد اهداف سلامتی و انسانی با کمک به علم و فناوری بنا نهاد. بنیاد مذکور سالانه 30 میلیون دلار بودجه را به پروژه های علمی-پژوهشی مختلف اختصاص می دهد.

پل آلن و دیوید لیدل در سال 1992 شرکت تحقیقاتی «Interval» را در سیلیکون ولی تأسیس کردند که وظیفه آن نوآوری و ثبت اختراعات جدید بود. حاصل کار شرکت مورد بحث بالغ بر 300 پتنت تکنولوژی است که در پرونده های حقوقی مختلفی علیه شرکت هایی مانند اپل، یاهو، گوگل، فیسبوک، AOL، نتفلیکس، eBay و چندیدن کمپانی دیگر استفاده شده اند.

آلن در سال 1993 میلادی 80 درصد از سهام شرکت بلیت فروشی «Ticketmaster» را به ارزش 243 میلیون دلار خریداری کرد و در سال 1995 خدمات آن را روی بستر اینترنت ارائه نمود. نخستین تراکنش اینترنتی وبسایت تیکت مستر یک سال بعد انجام گرفت و سهام آن بلافاصله عرضه عمومی شد.

آلن صاحب دو تیم ورزشی در NBA و NFL است

هم مؤسس مایکروسافت سال 1996 وارد دنیای ورزش شد و تیم «Seattle Seahawks» را در لیگ حرفه ای فوتبال آمریکا (NFL) خریداری کرد. وی دو سال بعد تیم بسکتبال «Portland Trail Blazers» را به قیمت 70 میلیون دلار خرید و به لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا (NBA) هم ورود کرد. بد نیست بدانید که ارزش تیم پورتلند تریل بلیزرز در سال 2010 به 356 میلیون دلار رسیده بود.

در سال 2003 پل به همراه خواهرش مؤسسه غیر انتفاعی علوم مغز آلن را با بودجه 100 میلیون دلار تأسیس کردند که نتایج پژوهش آن به رایگان در اختیار تمام پزشکان و دانشمندان دنیا قرار می گیرد. او 5 سال بعد یک اطلس آنلاین نقشه نخاع را نیز راه اندازی کرد که با بودجه 41 میلیون دلار، به پژوهشگران اجازه می دهد تحقیقات موجود در زمینه نخاع را به رایگان در اختیار داشته باشند و تأثیرات بیماری و جراحت ها را روی این بخش حساس از بدن مطالعه کنند.

پل آلن در سال 2011 نخستین سیستم حمل و نقل فضایی خصوصی دنیا را تأسیس کرده است

آلن در سال 2011 نخستین سیستم حمل و نقل فضایی خصوصی دنیا را با نام «Stratolaunch Systems» راه اندازی کرد که به منظور سفر به مدار زمین طراحی شده است. در همین سال کشتی تفریحی خصوصی او «Octopus» به آب انداخته شد که در آن زمان بزرگترین یات (Yacht) دنیا بود و امکاناتی نظیر 2 هلیکوپتر، 2 زیر دریایی، زمین بسکتبال و استخر شنا را در خود داشت.

گفتنی است زندگی نامه پل آلن در سال 2011 با عنوان «مرد ایده پرداز: زندگی نامه ای از هم مؤسس مایکروسافت» منتشر شده. در این کتاب آلن چگونگی تأسیس مایکروسافت به همراه بیل گیتس را شرح می دهد و اشاره می کند که ایده چنین شرکتی در ابتدا بسیار پرخرج و دور از ذهن به نظر می رسید.

جوایز و افتخارات

دریافت نشان افتخار از انجمن کینگ کانتی سیاتل به خاطر بیش از یک میلیون دلار کمک خیرخواهانه در طول عمر

کسب جایزه «Herbie Hancock» به دلیل خدمات آلن به دنیای کسب و کار و فعالیت های بشردئستانه بین المللی

دکترای افتخاری فلسفه از دانشگاه نلسون ماندلا

دکترای افتخاری علوم از دانشکده علوم زیستی مؤسسه کلد اسپرینگ

بالاترین درجه افتخاری دانشگاه واشنگتن

درجه افتخاری مؤسسه پلی تکنینک فدرال لوزان

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی