ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

بسترن B50f؛ نکات مثبت و نقاط ضعف به استناد نظر مالکان

کمپانی فاو یکی از معدود خودروسازان چینی است که اگرچه نسبت به برخی دیگر از خودروسازان چینی حاضر در بازار کشورمان، سابقه کمتری دارد اما با این وجود، محصولات باکیفیت‌تری را روانه بازار ایران نموده ...

حسین باباپور
نوشته شده توسط حسین باباپور | ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

کمپانی فاو یکی از معدود خودروسازان چینی است که اگرچه نسبت به برخی دیگر از خودروسازان چینی حاضر در بازار کشورمان، سابقه کمتری دارد اما با این وجود، محصولات باکیفیت‌تری را روانه بازار ایران نموده است.

گذشته از خودرو های سنگینی که تحت نام این برند مشغول انجام وظیفه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا در جاده‌ های کشورمان هستند، یک خودروی سدان توانست بیش از دیگر محصولات فاو نظرات را به خود جلب نماید و آن چیزی نبود جز مدل B50f که موفق شد با برخورداری از ظاهری زیبا که در بین خودرو های چینی حاضر در محدوده قیمتی 70-80 میلیونی بازار، کمتر وجود داشت و البته مشخصات فنی مناسب، کابین جادار و طراحی داخلی بسیار زیبا به ویژه در قسمت داشبورد، اصطلاحا سری در میان سر ها برای خود برافرازد.

بسترن b50fهمانطور که احتمالا اطلاع دارید، قبل از این نسخه، مدل B50 با موتور 1600 سی سی و گیربکس دستی و ظاهری ساده تر، توسط گروه بهمن برای مدت نسبتا کوتاهی عرضه شد که چندان مورد استقبال واقع نشد و این خودروساز را بر آن داشت تا با یک حرکت هوشمندانه به سراغ نسخه فیس لیفت آن یعنی B50f برود، زیرا که هم از پیشرانه‌ای توانمند با حجم 1.8 لیتر بهره می‌ برد و هم به گیربکس اتوماتیک ساخت شرکت معتبر آیسین ژاپن مجهز شده بود.

بسترن بی 50 اف
نسخه قبل از فیس لیفت

این خودرو که در همکاری با شریک ژاپنی و خوشنام فاو، یعنی مزدا ساخته شده است و بر پلتفرم نسل قبل مزدا 6 که در اوایل قرن بیست و یک میلادی به مرحله تولید رسیده بود، استوار شده است.

شاید یکی از دلایل کیفیت برتر این خودرو همین شراکت با مزدا در ساخت B50f باشد. در این مطلب سعی داریم تا علل و عوامل لذت بخش بودن این خودرو را از منظر دید بسترن سواران به اطلاع شما عزیزان برسانیم.

از سوی دیگر قطعا گلایه ها و مشکلاتی نیز مانند همه خودرو های دیگر وجود دارد که ممکن است موجب ناراحتی مالکان محترم شده باشد؛ بنابراین به ذکر این نکات نیز خواهیم پرداخت تا اگر شما مخاطب گرامی قصد دارید تا در آینده به جمع بسترنی ها بپیوندید، نسبت به نقاط قوت و ضعف این خودرو آگاهی تقریبا مناسبی داشته باشید.

اگر افتخار همراهی را به ما می‌ دهید، پس در ابتدای امر به سراغ نکات مثبت این خودرو برویم که مایه رضایت خریداران را فراهم آورده است.

بسترن b50fبه جرات می‌ توان بخش فنی را بزرگترین نقطه قوت بسترن دانست. نظرات اکثر قریب به اتفاق افرادی که در اینجا مورد بررسی واقع شدند، نسبت به توان پیشرانه و عملکرد گیربکس ژاپنی این خودرو کاملا مثبت و بدون گلایه بود.

شتاب‌گیری مناسب و هماهنگی خوب جعبه دنده با موتور، نکته‌ای است که بیشتر افراد به آن اذعان داشتند.

دور موتور به راحتی تا حدود هفت هزار بالا می‌ رود که به پاسخگویی مناسب دریچه گاز اشاره داشته و حداکثر سرعت تقریبی 215 کیلومتر بر ساعت را رقم خواهد زد.

از نظر نقص و خرابی خاص در این بخش نیز نکته قابل ذکری وجود ندارد. البته قطعا با کارکرد بیشتر، مانند هر خودروی دیگری، موتور و گیربکس بسترن نیز به دلیل استهلاک قطعات، دچار خرابی خواهد شد اما به نظر می‌ رسد کیفیت اجزا به کار رفته در قسمت پیشرانه و جعبه دنده این خودرو نسبت به سایر خودرو های همرده، کمی برتری داشته باشد تا جایی که برخی از عزیزان با طی مسافتی در حدود یکصد هزار کیلومتر نیز معتقد بودند که خودرویشان مانند روز اول سرحال و بانشاط است.

مواد به کار گرفته شده در داخل کابین نیز کیفیت بهتری نسبت به سایر خودرو های چینی مشابه حاضر در بازار کشور داشته و از این جهت هم می‌ تواند رضایت سرنشینان را فراهم آورد.

همچنین از سر و صدای اضافی در داخل کابین نیز آنچنان خبری نیست و برخی از افراد اظهار داشتند که با وجود بیش از دو سال استفاده مداوم از این خودرو، کابین آن دچار سر و صدا های متداول در دیگر مدل‌ های همکلاس نشده، که این مورد نیز می‌ تواند به کیفیت مناسب اجزا و مونتاژ خوب آن بازگردد.

از نظر ایمنی در تصادفات نیز نمره خوبی نصیب بسترن شده است. چرا که با توجه به امکاناتی نظیر: چهار ایربگ، سیستم کنترل هرزگردی، سامانه کنترل پایداری، ترمز های ABS، EBD و BA و همچین شاسی با سه اتصال H گونه، خوشبختانه در برخی تصادفات نسبتا شدید هم سرنشینان این خودرو دچار آسیب سنگین نشده‌اند.

به عنوان مثال، در یک مورد از این گونه برخورد ها که بسترن با سرعت نسبتا بالا به پشت خودرویی دیگر اصابت نموده بود، تنها سپر کمی جابجا شده و کاپوت دچار فرورفتگی گردیده بود.

سواری نرم این خودرو، یکی دیگر از نکاتی‌ست که مایه خوشحالی مالکان شده است. با بهره‌گیری از سیستم تعلیق در جلو از نوع جناغی دوبل به همراه فنر لول و میل موجگیر و برای چرخ های عقب هم سیستم چند اتصالی (مولتی لینک) با آرایش E شکل به همراه میل تعادل و فنر لول، هم ثبات در سر پیچ‌ ها و هم کیفیت سواری افزایش داده شده است.

نقاط ضعف بسترن B50 f

با توجه به آن سخن ارزشمند که می‌ فرماید: «دوست خوب کسی است که عیب‌ هایتان را نیز به شما گوشزد نماید»، بهتر است تا کمی هم درباره نکات منفی این خودرو صحبت نماییم.

مهمترین نارضایتی که بعضی از مالکان نسبت به وسیله نقلیه خود داشتند، ناشی از قدرت خنک کنندگی نسبتا ضعیف کولر آن بوده است که حتی با تعویض مجموعه کمپرسور کولر نیز نتیجه مناسبی حاصل نشده است.

این مسئله به ویژه در مناطق گرمسیری که شدت گرما و رطوبت هوا بیشتر است، نمود افزونتری می یابد.

نحوه خدمات دهی به این خودرو در بسیاری از نمایندگی‌ ها نیز نارضایتی‌ هایی به دنبال داشته که جا دارد شرکت سازنده نسبت به ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش بسترن b50f عزم خود را بهتر و بیشتر جزم نماید.

صدای اضافه از ناحیه دست موتور سمت شاگرد که با لرزش درجا همراه بوده، مورد دیگریست که خاطر بعضی از دوستان را مکدر نموده است. این مورد با مراجعه به نمایندگی و تعویض دسته موتور به طور کامل رفع شده است.

وجود فشار بخار زیاد در داخل باک خودرو که می‌ تواند حتی منجر به فلوت گازی و خاموش شدن خودرو شود، توسط برخی از مالکان گزارش شده است.

طبق گفته یکی دو تن از مالکان، این مشکل پس از شل کردن درب باک به اندازه یکی دو رزوه کاملا برطرف شده و در صورت تایید این روش، بهتر است تا خودروساز مربوطه نسبت به رفع ایراد این قسمت به طرز استاندارد اقدام نماید.

همچنین گرمایی نسبتا اذیت کننده از ناحیه کاور زیر غربیلک فرمان احساس می‌ شود که بر پایه اطلاعات حاصل از منابع غیر رسمی، منبع آن به نوعی سلونوئید بکار رفته در مجموعه سوییچ باز می‌ گردد.

در این بین، یکی دو مورد خاموشی، خرابی باتری، عیب جزیی در گیربکس و نفوذ باد به داخل کابین در سرعت‌ های بالا هم توسط مالکان بسترن b50f گزارش شده است.

در پایان، همانطور که ذکر نمودیم هیچ خودرویی بی عیب نیست و بسترن هم از این قاعده مستثنی نخواهد بود، اما به نظر می‌ رسد که کیفیت این خودرو نسبت به خودرو های چینی همرده بیشتر باشد و در کل امتیاز مناسبی را بتواند از مالک خود بستاند.

اما شاید نکته‌ مهم آنکه تولید بسترن B50 f طی ماه های اخیر در بهمن موتور متوقف شده است، هرچند این شرکت موظف است تا ده سال قطعات و خدمات لازم برای این خودرو را تامین نماید اما به هرحال از حالا به بعد بسترن بی 50 تنها به صورت دست دوم در بازار یافت میشود و محدوده قیمتی در حدود 60 تا 75 میلیون تومان دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • Safa313
    Safa313 | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    مقیاس و شاغول ایمنی یک خودرو، تست تصادف اون در موسسه ای معتبره (در این مورد موسسۀ چاینا انکپ یا c-ncap) نه چیزی که در این مطلب بعنوان معیار ایمنیش به این صورت در نظر گرفته شده!! :

    [در یک مورد از این گونه برخورد ها که بسترن با سرعت نسبتا بالا به پشت خودرویی دیگر اصابت نموده بود، تنها سپر کمی جابجا شده و کاپوت دچار فرورفتگی گردیده بود.]

    مگه جمعه بازار فروش خودروست؟! ?

  • Gol pesar
    Gol pesar | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    توقف توليده كه، ارزششو خيلي مياره پايين، اگر مداومت داشت ميشد روش سرمايه گذاري كرد

  • آریا
    آریا | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    خاک بر سر ما و پول ملی ما که اشغالهای چینی که اروپا و امریکا بهشون اجازه واردات نمیدن از بس غیر استانداردن تو مملکت ما 80 میلیون قیمتشه.
    خلایق هرچه لایق

    • Safa313
      Safa313 | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

      دیجیاتو دو ساعت از اراجیف گفتن این بیشعور گذشته و پاکش نکردی. خوبه ما هم بیایم یه چارتا لیچار بار این و خونواده ای که اینو تربیت کرده بکنیم؟ ذره ای هم سواد نداره خدا رو شکر ...

      • آریا
        آریا | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

        به کجات برخورد؟

      • آریا
        آریا | ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷

        بیشعور هم خوتی

    • 7.62mm
      7.62mm | ۲۳ فروردین ۱۳۹۸

      آریا جان آروم باش، برند بی‌وای‌دی در اروپا سواری و اتوبوس برقی میفروشه و در آمریکا کارخانه تولید اتوبوس برقی داره، جیلی هم به اروپا و استرالیا صادرات داره، هاوال هم به همین منوال...
      پاشو از خواب خرگوشی برادر :)

  • eimanarenji
    eimanarenji | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    دلم میسوزه که یه سایت ایرانی، میاد در باره یه بی خاصیت چینی تحلیل میزاره....

  • Hadi.TJ
    Hadi.TJ | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    به نظرم با توجه به توقف تولید این خودرو، تو این رنج قیمت، ام جی 360 که قراره توسط خودروسازی تبریز تولید بشه به راحتی میتونه جاش رو بگیره...البته به شرطی که واقعا در این شرکت شاهد یک اسمبل حرفه ای از این خودرو باشیم و مثل ایران خودرو و سایپا خیال کم کردن روز به روز هزینه ها در تولید خودرو نباشن...

    • irvani mohsen
      irvani mohsen | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

      یه چیزه جالب اینه که موقعی که قیمتهارو بالا میبرن سایپا اعلام میکنه داریم به %ضرر میدیم پراید رو و تو همین دو روز پیش که قرار بو تولیدش به کل قطع بشه اعلام کرد که نمیتونیم از چنین ماشین پر سودی بگذریم و تولید در کشور های همسایرو انجام میدیم. دلم براشون سوخن.

مطالب پیشنهادی