ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جنید حسین
تکنولوژی

نگاهی به زندگی کوتاه جنید حسین؛ مغز سایبری داعش

«جُنید حسین» ۲۰ ساله سومین فرد خطرناک داعش در لیست وزارت دفاع آمریکا و شناخته شده ترین مبلغ آنها در وب بود که مسئولیت سازماندهی حملات سایبری و هدایت هواداران داعش در آمریکا، انگلیس و ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

«جُنید حسین» ۲۰ ساله سومین فرد خطرناک داعش در لیست وزارت دفاع آمریکا و شناخته شده ترین مبلغ آنها در وب بود که مسئولیت سازماندهی حملات سایبری و هدایت هواداران داعش در آمریکا، انگلیس و کشورهای دیگر برای انجام حملات تروریستی را بر عهد داشت.

حسین پیش از پیوستن به نیروهای تکفیری سوریه در «بیرمنگام» انگلیس همراه با خانواده اش زندگی معمولی را داشت و از تفکرات افراطی به دور بود. با این حال وی از کودکی به برنامه نویسی و هک علاقه داشت و عضوی از یک گروه هک شناخته شده به حساب می آید.

اما چگونه نوجوانی علاقمند به تکنولوژی که در قلب تمدن غربی بزرگ شده، به یکی از اعضای بلندپایه داعش تبدیل شد و زندگی خود و صدها نفر دیگر را به باد داد؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ما همراه باشید.

کودکی از محله ای سرسبز

جنید حسین در سال ۱۹۹۴ میلادی از پدر و مادری پاکستانی به دنیا آمد که از کشمیر به انگلیس مهاجرت کرده بودند. خانواده او که در سال های نخست مهاجرت در یکی از محلات جرم خیز ساکن بودند، با هدف تامین آینده بهتر فرزندان به منطقه سرسبز «کینگز هال» نقل مکان کردند ، غافل از اینکه جنید نوجوان در همین منطقه به تفکرات افراطی دچار می شود.

دوستان و نزدیکان این خانواده در مصاحبه های مختلف پدر جنید را به عنوان عضوی محترم و خوش برخورد از انجمن پاکستانی های بریتانیا نام می برند، در مقابل هنگام توصیف شخصیت پسرش حرف زیادی برای گفتن ندارند.

دوستان حسین از او به عنوان فردی یاد می کردند که چندان اهل معاشرت و بیرون آمدن نبوده است. ظاهرا وی همیشه غرق تفکرات خود بوده و چندان به حرف زدن درباره مسائل مختلف علاقه نداشته مگر اینکه موضوع بحث تکنولوژی می بود که در این صورت علاقه فراوانی از خود نشان می داد.

فراگیری هک برای انتقامجنید حسین

حسین چنان شیفته تکنولوژی بود که در همان سال های نوجوانی فعالیت خود به عنوان یک هکر را شروع کرد. یکی از دوستانش که از ۱۵ سالگی تا زمان پیوستن به داعش با او ارتباط داشته، شخصیت وی را اینگونه توضیح می دهد:

او تنها زمانی که آنلاین بود احساسات واقعی را بروز می داد، از نظر من در این فواصل به زندگی واقعی برمی گشت.

هکرهای دیگری که تنها از کانال مجازی با او ارتباط داشته اند، نظری متفاوت از دوستان نزدیکش دارند:

جنید حسین صد در صد اجتماعی، برونگرا، شوخ طبع، دلسوز و همدل بود.

علاقه او به دنیای هکرها به خطر حس انتقام دو چندان شده بود. جنید در سال ۲۰۱۲ طی مصاحبه ای با وب سایت «سافت پدیا» مدعی شد که در ۱۱ سالگی حین بازی آنلاین یک هکر به اکانتش نفوذ کرده و او هم برای انتقام گرفتن به سراغ یادگیری روش های هک رفته است. اگرچه او نتوانست انتقام بگیرد اما در مسیر تبدیل شدن یه یک هکر زبده قرار گرفت:

با عضویت در انجمن های مختلف هک، مطالعه خودآموز و روش های پایه ای مهندسی اجتماعی، ملاقات با افراد مختلف و سوال پرسیدن از این و آن به هکری با توانایی نفوذ به سایت ها و سرورهای مختلف تبدیل شدم.

مدتی پس از آن معضلات اجتماعی و سیاسی کشورهایی هزاران کیلومتر آن طرف تر نظر او را به خود جلب کرد:

وقتی ۱۵ سالم بود ویدیوهایی از قتل عام کودکان در مناطقی مثل کشمیر و فلسطین نظم را جلب کرد. هزاران سوال در ذهنم شکل گرفته بود و می خواستم از دلیل این فجایع سر در بیاورم.

این مسائل جنید را به فعالی اجتماعی تبدیل کرد که در راهپیمایی های دفاع از حقوق مسلمانان شرکت می کرد. با این حال نزدیکانش از او به عنوان فردی مقید به اسلام نام نمی برند و ظاهرا او به نماز خواندن یا دعا کردن پایبندی چندانی نداشته است.

از هم پاشیدن گروه های هکی که در آنها عضو بود باعث شد در ۱۵ سالگی سایت p0ison.org و گروه TeaMp0isoN را پایه ریزی کند. جنید حالا لقب «تریک» را برای خود انتخاب کرده بود و با کمک هم تیمی هایش و گروه های دیگر فعالیت هایی را علیه صهیونیست ها، گروه های ضد مسلمانان و دست راستی های بریتانیایی شروع کرده بودند.

TeaMp0isoN در شب سال نو ۲۰۱۰ صدها گروه فیسبوکی از قبیل حزب راست افراطی ای دی ال (EDL) را هک کرد و پس آن نیز مدعی هک کردن صفحه مارک زاکربرگ و «نیکولا سارکوزی» رییس جمهور وقت فرانسه شدند.

این گروه سپس مقیاس فعالیت های سایبری خود را گسترش داده و این بار به سراغ هک سایت افراطی های انگلیس و منتشر کردن لیست مخاطبین «تونی بلر»، نخست وزیر وقت انگلیس رفتند.

گروه TeaMp0ison مدعی حملات سایبری دیگری شدند که بخشی از آنها عبارتند از: هک سایت بلک بری به بهانه همکاری با مقامات انگلیسی طی شورش های سال ۲۰۱۱، تغییر صفحه اصلی سایت سازمان «ناتو»، نفوذ به سرور «برنامه توسعه سازمان ملل متحد»، نفوذ به ایمیل وزارت دفاع انگلیس و انتشار جزئیات ۲۶ هزار کارت اعتباری از یک سایت صهیونیستی

این گروه شهرت خود را مدیون حمله DDoS به شماره اختصاصی «دفتر ضد ترور بریتانیا» است که طی آنها صدها تماس با این خط برقرار شده و تنها عبارت Team Poison را تکرار می کرد.

او در سال ۲۰۱۲ با غرور از پنهان بودن هویتش در دنیای واقعی حرف می زد:

کاملا مطمئنم که ماموران هیچ ردی از من ندارند. من در دنیای واقعی وجود ندارم و از دستگیر شدن یا زندان رفتن ترسی ندارم.

تنها چند ساعت پس از انتشار این سخنان، او دستگیر شد.

زندان و افراط گراییجنید حسین

زمانی که جنید حسین وکیلش را برای نخستین بار ملاقات کرد شرایط روحیش با قبل از دستگیری زمان تا آسمان تفاوت داشت. به گفته وکیلش «بن کوپر»، او از حضور در دادگاه برای نخستین بار کاملا شوکه و ترسیده بود.

جنید اتهاماتش را در دادگاه پذیرفت و در ۲۷ جولای ۲۰۱۲ به جرم انتشار اطلاعات تونی بلر و حمله سایبری به دفتر ضد ترور به شش ماه زندان محکوم شد. او تا قبل از زندان خود را به عنوان مدافع مسلمانان و فعال توصیف می کرد اما دیدگاه وی از تکفیری ها کیلومترها فاصله داشت، با این حال این حبس کوتاه به قیمت تغییر اساسی تفکرات وی تمام شد.

پیوستن به تروریست ها در سوریه

 

جنید حسین اواخر سال ۲۰۱۳ بریتانیا را به قصد پیوستن به نیروهای جهادی ترک کرد و پس از دو روز با عبور از مرز ترکیه وارد سوریه شد. او بلافاصله بعد از پیوستن به تکفیری ها اکانت های اجتماعی خود را حذف کرد اما مدتی بعد دوباره صفحات جدیدی را ایجاد کرد و با هدف جذب نیروهای جدید با دوستان سابقش ارتباط برقرار کرد.

مدتی بعد نامزدش «سالی جونز» که بیست سال از او بزرگتر بود نیز به سوریه رفت. سالی جونز زندگی بسیار سختی را پشت سر گذاشته بود. پدر و مادر او در کودکی از هم جدا شدند و زمانی که ده سال بیشتر نداشت پدرش دست به خودکشی زده بود. جنید حسین

او در ۱۶ سالگی از مدرسه اخراج شد و پس از تجربه شغل های مختلف به خواننده و گیتاریست گروه Krunch تبدیل شد. جونز در سال ۱۹۹۶ نخستین پسرش را به دنیا آورد و سه سال بعد شوهرش را از دست داد. او بعدا با فرد دیگری به ازدواج کرد و در سال ۲۰۰۴ پسر دومش «جوجو» را به دنیا آورد. جنید حسین و سالی جونز پس از ورود به سوریه نام خود را به «ابوحسین البریطانی» و «ام الحسین البریطانی» تغییر دادند.

دو سال قبل داعش ویدئویی جنجالی را از ترور اسرا به دست چند کودک منتشر کرد. بسیاری عقیده دارند که کودک چشم آبی این کلیپ «جوجو» پسر نانتی جنید حسین و سالی جونز است که به زبان عربی نیز تسلط پیدا کرده، داعش هم از او به عنوان «ابوعبدالله البریطانی» یاد می کرد که این شک را تقویت می کند.

جنید حسین

رهبر سایبری داعش

در زمان سکونت این دو انگلیسی در سوریه روزنامه «ساندی تایمز» هویت واقعی آنها را افشا کرد و این ماجرا با توجه به سابقه هکری و خوانندگی آنها، اختلاف سنی فاحش، مطالب رمانتیکی که پیش از پیوستن به داعش منتشر کرده بودند، به ماجرایی جالب تبدیل شده بود.

حسین پیش از تمرکز بر هک، نقش مبلغ و جذب کننده نیروهای جدید در کشورهای غربی را برعهده گرفته و بدین منظور از سایت ها و اپ های اجتماعی مختلف بهره می برد.

با این حال یکی از اشتباهات او استفاده از پیام رسان های Kik و اسکایپ بود که توسط سازمان های مختلف به عنوان اپ هایی با کمترین میزان امنیت از آنها یاد می شود. جنید بعدها با پی بردن به عدم امنیت این اپ ها از دوستانش می خواست از Surespot استفاده کننده که از رمزنگاری سراسری بهره می برد.

سازمان های امنیتی انگلیس و آمریکا به نقش جنید در عملیات های تروریستی بسیاری اشاره کرده اند که از این می توان به تحریک «منیر عبدالقادر» برای انجام حملات تروریستی اشاره کرد که پیش از عملی شدن منجر به دستگیری وی شد. وی در تحریک دو مرد مسلح برای حمله به نمایشگاه اهانت آمیز پیامبر نیز دست داشته است. پیش از حمله یکی از این دو نفر در توییتر از دنبال کنندگانش خواسته بود ابو الحسین را دنبال کنند.

او در جریان تبلیغات خود افراد مسلط به هک را برای ماموریت های مختلف به کار می گرفت. جنید حسین یکی از بنیانگذاران و رهبر گروه مشهور حملات سایبری Cyber Caliphate یا «خلافت سایبری» بود و در هک وب سایت های فرانسوی و فیدهای تویتتر «ستاد مرکزی فرماندهی نیروهای آمریکا»، نشریه «نیوزویک» و «بیزینس تایمز» دست داشته است.جنید حسین

او در سال ۲۰۱۵ مدعی هک سرورهای «وزارت دفاع آمریکا» شد و پس از آن با انتشار لیستی از اطلاعات شخصی ۱۴۰۰ نیروی نظامی آمریکا از هواداران داعش خواست آنها را به قتل برسانند.

عملیات های سایبری موفق و نقش پررنگ در اجرای حملات مسلحانه باعث شد جنید حسین به دومین عضو بریتانیایی مهم و سومین فرد خطرناک داعش در لیست وزارت دفاع آمریکا بدل شود. از نظر بسیاری از سازمان های امنیتی آمریکا او علی رغم سن پایین، مغز متفکر سایبری داعش به حساب می آمد.

پایان مرگبار

نیروهای آمریکایی که تصور می کردند مهارت های سایبری جنید حسین ضربات جبران ناپذیری را به آنها وارد خواهد کرد، حذف او را در اولویت برنامه حملات هواپیماهای بی سرنشین خود قرار داده بودند. این نیروها پس از دریافت گزارشاتی از محل اقامت وی در شهر «رقه» سوریه مختصات اعلام شده را بمباران کردند که بر اثر آن سه شهروند کشته شده و پنج نفر دیگر زخمی شدند اما جنید جان سالم به در برد.

در حمله دوم که ۲۴ آگوست ۲۰۱۵ توسط پهپادها صوت گرفت جنید ۲۱ ساله به همراه دو بادیگاردش در یک پمپ بنزین از پای درآمدند. بعدها نیروهای امنیتی مدعی شدند که مکان این هکر زبردست را به لطف کلیک کردن او روی لینکی آلوده شناسایی کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (18 مورد)
  • Haa Med
    Haa Med | ۲۰ بهمن ۱۳۹۷

    از اسم و از کشوری که پناهنده انگلیس شدن معلومه که مسلمان بودن.مسلمان هر جا بره،صد سال هم در بهترین و آزادترین کشور دنیا باشه آخرش تروریست میشه.

  • kk
    kk | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ولی آخرش مشخص نشد چرا یک دفعه تصمیم گرفت به داعش بپیونده مگر در زندان چه اتفاقی افتاد شاید اینم مثه ابوبکر اونجا شسشته شوی مغزی شد و منحرف شد !!!!؟؟؟؟

    • ABCD EFGH
      ABCD EFGH | ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

      اره داش شستشوی مغزیش دادن مثل بغدادی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی