ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

اولین عکس تلسکوپ فضایی TESS به زمین مخابره شد

به تازگی ماهواره‌ی عکسبرداری جدید ناسا یا تلسکوپ فضایی TESS موفق شده اولین عکس خود را از فضا بگیرد و نشان دهد که از این پس تصاویر بسیار زیبایی توسط آن گرفته خواهد شد. تیم ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۰

به تازگی ماهواره‌ی عکسبرداری جدید ناسا یا تلسکوپ فضایی TESS موفق شده اولین عکس خود را از فضا بگیرد و نشان دهد که از این پس تصاویر بسیار زیبایی توسط آن گرفته خواهد شد.

تیم علمی این تلسکوپ فضایی، از یکی از چهار دوربین تعبیه شده در آن استفاده کرد و موفق شد در راستای آماده سازی این تلسکوپ فضایی تصویری آزمایشی را ثبت کند. این عکس که قسمت جنوبی صورت فلکی قنطورس یا سانتور را به نمایش می‌گذارد توانسته ۲۰۰ هزار ستاره را در خود جای دهد. در میان این ۲۰۰ هزار ستاره، یکی از روشن‌ترین ستاره‌های آسمان شب یعنی بتا قنطورس یا حَضار هم به چشم می‌خورد که در قسمت چپِ پایین عکس قرار گرفته است.

البته نام این تلسکوپ فضایی یعنی TESS از سرواژه های عبارت Transiting Exoplanet Survey Satellite به معنی ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران گرفته شده و قرار است فراخورشیدی‌های موجود را یافته و آنها را بررسی کند. البته ماموریت اصلی این تلسکوپ فضایی از ماه آینده شروع خواهد شد و عکس گرفته شده قسمتی از پروسه‌ی امتحان و آزمایش این ماهواره بوده است.

علیرغم تعداد زیاد ستاره‌ی به نمایش گذاشته شده در این تصویر، عکس مورد‌نظر تنها بخش کوچکی از توانایی‌های این ماهواره را نشان می‌دهد چرا که این تلسکوپ فضایی قادر است ۴۰۰ برابر فضای به نمایش گذاشته شده در این عکس را پوشش داده و از آن عکس برداری کند.

محققان امیدوارند که قدرت بالای این ماهواره در پوشش فضا به پیدا شدن سیاره‌های فراخورشیدی بسیار زیادی منجر شود تا آنها بتوانند دیتای مورد نیاز خود را کسب کرده و آنها را بررسی کنند. پس از آن تسلکوپ قدرتمند جیمز وب وارد پروسه شده و سعی می‌کند نگاه تازه‌ای به یافته‌های TESS بیاندازد تا بتواند تمامی جو آنها را مورد بررسی قرار دهد.

تلسکوپ فضایی TESS در زمان عکس‌برداری تصویر یاد شده در فاصله‌ی ۸۰۵۰ کیلومتری از سطح ماه قرار گرفته بود و قرار است تا نهم خرداد به مدار اصلی و تایین شده‌ی خود وارد شود تا ماموریت اصلی‌اش یعنی یافتن سیاره‌های فراخورشیدی را آغاز کند.

 

تماشا کنید: فضانورد ناسا کارت حافظه دوربین گو پروی خود را فراموش کرد

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی