ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

نظریه تازه محققان، بشر را به کشف حیات فرازمینی در سیاره مریخ نزدیک‌تر می‌کند

اگرچه سیاره مریخ همچون سیاره ای بی جان و عاری از سکنه به نظر می رسد، اما میلیاردها سال پیش سطح آن آکنده از آب های روان بوده است؛ که می تواند به تشکیل حیات ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۳۰

اگرچه سیاره مریخ همچون سیاره ای بی جان و عاری از سکنه به نظر می رسد، اما میلیاردها سال پیش سطح آن آکنده از آب های روان بوده است؛ که می تواند به تشکیل حیات ابتدایی و میکروسکوپی منجر شود. حالا محققان در پژوهش تازه خود به بررسی این موضوع پرداخته که کدام نوع از سنگ های موجود در سیاره سرخ می توانند حاوی بقایای فسیل شده این میکروب ها باشند.

محققان دانشگاه ادینبرگ اسکاتلند، آزمایشگاه Jet Propulsion ناسا، دانشگاه براون، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا و انستیتوی تکنولوژی ماساچوست (MIT) به صورت مشترک به بررسی ابعاد این موضوع پرداخته اند و به نتایجی رسیده اند که می تواند دانش ما از حیات فرازمینی را بسط دهد.

سیاره مریخ

این محققان دریافته اند که سنگ های رسوبی -که از گِل و رس فشرده شده به وجود می آیند- «بهترین جا برای گشتن به دنبال نشانه های فسیلی از حیات هستند». این موضوع به آن خاطر است که سنگ های موجود در بستر دریاچه های باستانی سیاره مریخ، بین 3 الی 4 میلیارد سال پیش شکل گرفته اند. علاوه بر این، چنین سنگ هایی از نظر فلز و دی اکسید سیلیسیم بسیار غنی هستند که هردو به حفظ فسیل ها در طول زمان کمک می کنند.

دانشمندان عقیده دارند اگر سنگ های رسوبی و فسیلی در مریخ وجود داشته باشند، به احتمال زیاد دست نخورده تر از فسیل های زمینی با طول عمری مشابه باقی مانده اند. این بدان خاطر است که برخلاف سیاره ما، در مریخ خبری از حرکت صفحات تکتونیکی نیست که می توانند سنگ های باستانی را در طولانی مدت شخم بزنند.

در هر صورت امید می رود که این کشف تازه بتواند در نهایت به تشخیص محل فرود و محل جستجو در ماموریت های مریخی آتی کمک کند. یکی از این ماموریت ها، Mars 2020 ناسا است که به صورت خاص به جستجو برای حیات مریخی خواهد پرداخت.


تماشا کنید: تست موفقیت آمیز چتر غول پیکر فضاپیمای ExoMars برای فرود روی سیاره مریخ

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • ali shafiey
    ali shafiey | ۹ خرداد ۱۳۹۷

    نظر اسلام در مورد حیات فرازمینی چیه؟ ایا امکانش هست؟

    • hmasroor
      hmasroor | ۹ خرداد ۱۳۹۷

      با راست و دروغ بودنش کاری ندارم ولی وقتی جن و شیطان و جبرئیل و عزرائیل و جهان آخرت و برزخ و... رو که همشون جزو عوامل ماورالطبیعه حساب میشن رو تایید کرده پس اصولاً حیات فرازمینی خارج از کره زمین هم چه بخواد چه نخواد تایید کرده.

    • آریا
      آریا | ۹ خرداد ۱۳۹۷

      اسلام اصلا نمیدونست فرازمینی چیه. ستاره ها رو هم فکر میکرد میخ آسمان هستن.
      حالا شما در مورد حیات فرازمینی نظرش رو میخوای؟

    • ali shafiey
      ali shafiey | ۱۶ خرداد ۱۳۹۷

      اخه همیشه بعد اینکه چیزی کشف میشه میگن اسلام گفته بود حالا ما قبلش پرسیدیم که زودتر بدونیم ?

مطالب پیشنهادی