ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

چرا برای بتلفیلد 5 هیجان زده نیستم؟

از سال 2011 میلادی و زمان انتشار بتلفیلد 3 بود که الکترونیک آرتز تصمیم گرفت کمپانی اکتیویژن را در فتح ژانر شوترهای نظامی تنها نگذارد و تقریبا هر سال نسخه ای از سری بتلفیلد را ...

پدرام بهادری
نوشته شده توسط پدرام بهادری | ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

از سال 2011 میلادی و زمان انتشار بتلفیلد 3 بود که الکترونیک آرتز تصمیم گرفت کمپانی اکتیویژن را در فتح ژانر شوترهای نظامی تنها نگذارد و تقریبا هر سال نسخه ای از سری بتلفیلد را به مصاف با فرانچایز قدیمی کال آو دیوتی فرستاد. بنابراین چند سالی است که طرفداران هر دو سری چند ماهی قبل از معرفی نسخه جدید شروع به گمانه‌زنی در مورد ستینگ بازی و زمان وقوع آن می‌کنند.

اما گاهی این گمانه‌زنی‌ها تنها به خواسته‌هایی نوشته شده روی دیوار آرزوهای طرفداران تبدیل می‌شود. سال 2016 یکی از همان زمان‌ها بود که سری کال آو دیوتی با انتخاب ستینگی در آینده نزدیک و رفتن به فضا در همان نگاه اول بسیاری را ناامید کرد و جالب تر از آن شرکت الکترونیک آرتز با یک تصمیم درست دقیقا بر خلاف جهت حرکت کرده و به دنیای کمتر دیده شده جنگ جهانی اول رفت.

این دو سری پاییز امسال نیز همچنان قرار است رو در رو یکدیگر قرار بگیرند و طرفداران هر دو امسال هم به پیش‌بینی در مورد نسخه جدید سری محبوبشان پرداختند با این تفاوت که الکترونیک آرتز امسال تنها به پخش یک تیزر کوتاه بسنده نکرد.

نزدیک به یک الی دو ماه پیش شایعات زیادی پیرامون نسخه جدید سری بتلفیلد منتشر شدند که البته تقریبا تمامی آن‌ها به واقعیت پیوستند اما الکترونیک آرتز با قرار دادن ایستر اگی در یکی از نقشه‌های بخش چند نفره بتلفیلد 1 که کشف آن به پیدا کردن زمان مع'رفی نسخه جدید منتهی می‌شد، شور و هیجان بیشتری به فرآیند معرفی امسال تزریق کرد.

در نهایت انتظارات به پایان رسید و هفته گذشته نسخه جدید با نام Battlefield V با تریلری دو دقیقه ای معرفی شد. اما راستش را بخواهید نتیجه، بازخوردی بود که احتمالا الکترونیک آرتز و استودیو دایس آن را حتی در بدترین کابوس‌هایشان نیز نمی‌دیدند. پس از گذشت یک هفته تریلر معرفی بازی در یوتیوب حدود 376 هزار دیسلایک دارد که بتلفیلد 5 را به بد قدم ترین نسخه سری تبدیل می‌کند.

اما این علت این حجم از نفرت و ترند شدن هشتگ‌هایی چون #NotMyBattlefield چیست؟ در این مقاله می‌خواهیم از دو جنبه به بررسی این موضوع بپردازیم، در ادامه مطلب همراه باشید.


طرفداران از چه گلایه دارند؟

با خواندن کامنت‌های زیر ویدیو تریلر بازی و رفتن به سایت‌هایی چون ردیت (Reddit) با مجموعه ای از دلایل مختلف از مدرن نبودن ستینگ بازی گرفته تا بیش از حد کارتونی بودن تریلر مواجه می‌شوید. اما اگر بخواهیم نگاه ریزتری داشته باشیم، نارضایتی اصلی اکثر طرفداران به موارد مشخصی محدود می‌شود.

در همان چند ثانیه ابتدایی تریلر لحظه ای وجود دارد که گروهی از سربازان بریتانیایی به خانه ای هجوم آورده و یکی از آن‌ها با اصابت گلوله ای به دیوار کوبیده می‌شود. این سرباز زن که دستی مصنوعی و مکانیکی هم دارد، بیش از هر موضوع دیگری خشم طرفداران را بر افروخته است.

نظرات برخی از طرفداران و کاربران عصبانی؛ یکی از کاربران می نویسد: «اگر دایس انقدر علاقه به قرار دادن زنان در بازی دارد، یا بتلفیلد 5 را به جنگ جهانی دوم نمی برد یا تنها از تک تیراندازهای زن شوروی استفاده می کرد.»

شاید برایتان سوال پیش آید که چطور حضور یک زن این گونه باعث آزار طرفداران شده؟ در حالی که سایت‌های گیم بسیاری این موضوع را به دیدگاه منفی اکثر گیمرها نسبت به زنان و و تبعیض جنسیتی ربط می‌دهند و البته کامنت‌های تند زیادی از سمت کاربران به اثبات این ادعا کمک می‌کند اما به نظر می‌رسد که بیشتر افراد از درست نبودن تاریخی این قضیه شکایت دارند.

به بیان بهتر آن‌ها از این گلایه دارند که استودیو سازنده پیش تر وعده عمیق ترین و واقعی ترین تجربه ممکن از جنگ جهانی دوم را می‌دهد اما در نهایت شاهد سرباز زنی آن هم با وجود معلولیت و دستی مصنوعی درست در خط مقدم هستیم که به عقیده آن‌ها هیچ سازگاری و سنخیتی با تاریخ و جنگ جهانی دوم ندارد.

طرفداران بتلفیلد سازندگان بازی را به SJW بودن اتهام می‌کنند.این سه حرف که کوتاه شده عبارت Social Justice Warrior بوده، لفظی با بار منفی است و به کسانی تعلق می‌گیرد که تنها برای کسب شهرت می‌خواهند دیدگاه‌هایی چون فمینیسم، حقوق مدنی و چندگانگی فرهنگی را ترویج دهند. اتفاقی که این روزها بارها در دنیای سینما رخ می‌دهد.

بسیاری از طرفداران نیز می‌گویند با حضور زنان در بازی‌های ویدیویی و گسترش چنین دیدگاه‌هایی مشکلی ندارند، آن‌ها برای اثبات ادعایشان از بازی‌هایی چون فورتنایت و اورواچ می‌گویند که کاراکترهای زن زیادی را شامل می‌شود. مشکل آن‌ها با استفاده تجاری و نادرست از چنین موضوعاتی است، همان طور که برای مثال سازندگان فیلم دفترچه مرگ (Death Note) تصمیم گرفتند هنرپیشه ای سیاه پوست را جایگزین کاراگاه اِل کنند، کاراکتری که در انیمه ژاپنی اصلی آن کاملا سفید پوست است.

طرفداران دیگری از فضای رنگارنگ بازی و قابلیت شخصی سازی زیاد آن انتقاد کرده و بازی را فورتنایت مقایسه می کنند، کاربر دیگری نیز می پرسد: «باحال به نظر می آید اما این کدام خط زمانی متفاوتی است؟»

راستش را بخواهید نارضایتی طرفداران از تحریف تاریخی بتلفیلد 5 نیز تنها به آن صحنه و حضور زنی با اندامی مصنوعی ختم نمی‌شود، بسیاری از لحظات دیگری از تریلر گلایه می‌کنند که سربازی بریتانیایی شمشیر کاتانایی در پشت خود دارد، تانک پانزر آلمانی با سرعتی غیر واقعی به جلو می‌تازد و اکثر سربازان ماسک‌ها و استتارهایی به صورت خود دارند که به هیچ وجه در جنگ جهانی دوم مرسوم نبوده است.

آن‌ها هراس دارند از آن که بتلفیلد 5 بخواهد روایتی متفاوت و غیر واقعی از جنگ جهانی دوم روایت کند و بسیاری این تغییر فضا و حتی تم کمی رنگارنگ و کارتونی تریلر را با بازی‌هایی چون فورتنایت مقایسه می‌کنند. بسیاری در نظرهایشان توضیح می‌دهند که آن‌ها انتظار واقع گرایی از گیم پلی بازی ندارند و کاملا درک می‌کنند که این تنها یک بازی است اما رعایت واقع گرایی در ستینگ زمانی بازی و شبیه سازی درست اتمسفر جنگ جهانی دوم موضوعی کاملا متفاوت است.

اما این ادعاها تا چه اندازه درست است؟ آیا زنان هیچ حضوری در جنگ جهانی دوم نداشتند؟ برای پاسخ دادن به این سوال تصمیم گرفتیم کتاب‌های تاریخ را کمی ورق بزنیم.

زنان حضور پر رنگی در جنگ جهانی دوم داشتند و بسیاری از آن‌ها جان خود را نیز در راه خدمت به کشورشان از دست دادند. نقش آن‌ها در جنگ از کشوری به کشور دیگر فرق می‌کرد. برای مثال کشورهایی چون آمریکا و بریتانیا در زمان جنگ با کمبود نیروی انسانی مواجه شدند و از این رو فرصت‌های شغلی جدیدی برای زنان ایجاد شد. بسیاری از این زنان در کشور خودشان در کارخانه‌های سلاح سازی، مزارع و بیمارستان‌ها مشغول به کار شدند و آن‌هایی که به خط مقدم جنگ رفتند، بیشتر در نقش تعمیرکار، پرستار و رانندگان کامیون قرار گرفتند. نقش نظامی زنان در این کشور تنها به واحدهای ضد هوایی داوطلبانه محدود می‌شد.

زنان در جنگ نقش مهم و بسزایی داشتند اما در بیشتر کشورها نقش آنان غیر نظامی بوده و به کار در کارخانه ها محدود می شد.

در آن سوی نبرد و در گروه متحدین، آلمان نازی به حضور زنان در جنگ اعتقادی نداشت و هیتلر کشورهایی متفقین چون آمریکا را به خاطر استفاده از زنان تحقیر می‌کرد. او باور داشت که نقش زنان تنها به ماندن در خانه، همسرداری و مراقبت از فرزندان محدود می‌شود و آنان باید خودشان را برای زاد و ولد برای رایش سوم آماده کنند.

در بین تمامی کشورهای درگیر در جنگ، می‌توان گفت تنها شوروی بود که زنان در قالب نیروهای نظامی و درست در خط مقدم جنگ حضور داشتند. بیش از 800 هزار زن از شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند که برخی از آنان چون لیودمیلا پاولچنکو با از پا در آوردن 309 نفر از نیروهای دشمن به افتخاری بزرگ برای کشورشان تبدیل شدند.

بنابراین باید اعتراف کرد که تا حدی حق با طرفداران است و در جنگ جهانی دوم زنان بیشتر کشورها به جز شوروی، در خارج از خط مقدم مشغول به خدمت بوده و یا در خدمت نیروهای ضدهوایی بودند. اما آیا اگر سرباز به تصویر کشیده شده در تریلر از نیروهای شوروی بود، دیگر هیچ کدام از این مشکلات به وجود نمی‌آمد؟ یا ترکیب آن با آن دست مصنوعی و انحرافات تاریخی دیگری چون کاتانا به همراه داشتن سرباز بریتانیایی است که این چنین باعث نارضایتی آن‌ها شده است؟

شوروی تنها کشوری بود که در جنگ جهانی دوم از زنان در نیروهای نظامی خود بهره برد.

در کنار این موارد اصلی، بسیاری نیز به کارگردانی ضعیف تریلر اعتراض دارند. از انتخاب بد موسیقی می گویند و آن را با تریلر اول بتلفیلد 1 که از ترانه زیبای Seven Nation Army استفاده کرده بود، مقایسه می‌کنند. برخی از افراد نیز از انتخاب جنگ جهانی دوم به عنوان قالب زمانی این نسخه نا امید شده چرا که انتظار بازگشت این سری به دنیای مدرن را داشتند و یا امیدوار بودند V اول کلمه ویتنام باشد.

واکنش سازندگان و الکترونیک آرتز به این اعتراضات چه بوده است؟

چند روز پس از پخش تریلر، چندین تن از استودیو دایس نسبت به این موج منفی از نظرات طرفداران واکنش نشان دادند. الکساندر گراندال (Aleksander Grøndal)، تهیه کننده بازی، در توییتر خود گفت: «ما همیشه لذت بخش بودن و جنبه سرگرمی بازی را به واقعی بودن آن ترجیح می‌دهیم.» او در ادامه به طرفداران اطمینان داد که دایس تعادلی میان سرگرم کننده بودن بتلفیلد 5 و واقع گرایانه بودن آن پیدا کرده است.

اسکار گابریلسون (Oskar Gabrielson)، مدیر کل استودیو دایس نیز در یک رشته توییت در جواب به ترند شدن هشتگ #NotMyBattlefield گفت: «دو روز از معرفی بتلفیلد 5 می‌گذرد و من می‌خواهم برخی از نظراتم در مورد واکنش‌های طرفداران را به اشتراک بگذارم. به نظر می‌رسد که ما هیجان زیادی ایجاد کرده ایم و همچنین سوالات زیادی در مورد مباحث مختلف. ابتدا اجازه بدهید در یک مورد با شما رو راست باشم، کاراکترهای زن قابل بازی و انتخاب بازیکنان قرار نیست از بازی حذف شوند. ما می‌خواهیم بتلفیلد 5 نماینده ای از تمام کسانی باشد که نقشی بزرگ در تاریخ بشر داشتند و می‌خواهیم این قابلیت را به گیمرها بدهیم تا کاراکترهای مورد نظرشان را انتخاب کرده و آن را شخصی سازی کنند.

سری بتلفیلد همیشه در مورد آن بوده که شما چطور می‌خواهید بازی کنید. مانند تلاش برای جا دادن سه سرباز روی یک اسب با سلاح‌های آتش افروز در دست. حالا با بتلفیلد 5 شما این شانس را پیدا می‌کنید که با کاراکتری که دوست دارید بازی کنید. این بتلفیلد همه (#EveryoneBattlefiled) است.»

پاسخی که توییتر رسمی بازی به اعتراضات طرفداران داد. یکی دیگر از کاربران در جواب گفته است: باز هم می گویم این قضیه مربوط به جنسیت نمی شود، زنان با شجاعت زیادی در جنگ جهانی دوم جنگیدند. لطفا بهم اطلاع بدید اگر عکسی از دزد دریایی زنی با بازوی مصنوعی پیدا کردید که مردم را با چوب کریکت می کشد. من منتظرم.»

اکانت رسمی بازی در توییتر نیز در پاسخ به توییت برخی از طرفداران ناراضی گفت: «ما می‌خواستیم قدرت انتخاب بازیکنان، تنوع و ظرفیت بازی را بهبود ببخشیم تا بازیکنان ما بتوانند سربازان خود را کاملا آن طور که می‌خواهند، شخصی سازی کنند. بنابراین گزینه‌های شخصی سازی زیادی چون انتخاب نوع بدن، جنسیت، استتارهای جنگی و ... در بازی وجود دارد.»

در کنار واکنش‌های رسمی و مستقیم برخی از اعضای تیم سازنده بازی، به نظر می‌رسد الکترونیک آرتز برای مقابله با این موج منفی اقدامات دیگری نیز انجام داده است. یکی از اتفافات عجیبی که شاید بسیاری متوجه آن نشده باشند آن است که با رفتن به شبکه یوتیوب و جستجوی عبارت «تریلر بتلفیلد 5»، ویدیو اصلی تریلر بازی که توسط اکانت رسمی بازی بارگذاری شده، در لیست نتایج جستجو دیده نمی‌شود. این همان ویدیویی است که در حال حاضر 357 هزار دیسلایک دارد و مشخص نیست الکترونیک آرتز چگونه توانسته آن را از لیست نتایج پنهان کند تا نرخ افزایش دیسلایک‌ها کاهش یابد.

من چه فکر می‌کنم؟

از زمان پخش شدن شایعات در مورد بتلفیلد 5 در سراسر اینترنت، بحث و گفتگو پیرامون این نسخه یکی از بحث‌های جنجالی بین بسیاری از نویسنده‌های تیم بازی دیجیاتو بوده است.

از نظر نگارنده مطلب، انتخاب جنگ جهانی دوم به عنوان قالب داستانی این نسخه از بتلفیلد اولین اشتباهی است که سازندگان بازی مرتکب شده‌اند. انتخاب جنگ جهانی دوم به عنوان تم زمانی بتلیفلد 5، روی کاغذ نقاط مثبت زیادی دارد، از جبهه‌های جنگ متنوع گرفته تا نبردهایی حماسی و بی نظیری چون D-Day که می‌توانند راه خودشان را به بخش جذاب Grand Operations این نسخه باز کنند. از طرفی دیگر، بتلفیلد 1 با رفتن به جنگ جهانی اول پتانسیل‌های نفهته زیادی را بر ملا کرد و حالا رفتن به جنگ جهانی دوم انتخاب دور از ذهنی به نظر نمی‌رسد.

تانک FT-17 که در جنگ جهانی اول استفاده شد، نهایت سرعتی برابر با 7.5 کیلومتر بر ساعت دارد که چندان مناسب یک بازی ویدیویی سریع نیست.

اما مشکل آن تغییراتی است که سازندگان روی بتلفیلد 1 اعمال کرده‌اند. حقیقت آن است که جنگ جهانی اول با تانک‌هایی چون FT-17 که نهایت سرعت 7.5 کیلومتر بر ساعت داشتند و سلاح‌های آهسته و محدودی چون Mondragon دوران چندان ایده آلی برای ساخت یک بازی مولتی پلیر چند نفره نسبتا سریع نیست. در نتیجه سازندگان مجبور شدند سرعت شلیک و حرکت سلاح‌ها و ادوات نظامی بازی را بسیار بالاتر ببرند و همچنین سلاح‌هایی را به خصوص در بسته‌های الحاقی بازی قرار دهند که هیچکدام از آن‌ها در جنگ جهانی اول استفاده نشده بوده و یا بیشترشان نمونه‌های آزمایشی بوده‌اند.

تمامی این تغییرات باعث شد تا اتمسفر کلی بتلفیلد 1 بیشتر از آن که به جنگ جهانی اول شبیه باشد، به جنگ جهانی دوم نزدیک شود. احتمالا به همین دلیل هم است که الکترونیک آرتز و دایس در نسخه پنجم سری بتلفیلد به سراغ ویژگی‌های جدید و غیر واقعی زیادی چون امکان شخصی سازی سربازها و استفاده از سلاح‌های سرد زیادی چون شمشیر کاتانا رفتند تا از تکراری شدن اتمسفر بازی با نسخه قبلی جلوگیری کنند.

اما انتخاب زمان مدرن و به تصویر کشیدن جنگی خیالی می‌توانست بسیاری از این مشکلات امروز را برطرف کند. هیچکس نمی‌توانست به حضور زنان در جنگی در دوران مدرن ایراد بگیرد و یا از انحراف تاریخی و درست نبودن جنگی خیالی گلایه کند. همچنین تضاد نسخه جدید نسبت به بتلفیلد 1 می‌توانست به محبوبیت هر دو نسخه کمک کند. کسانی که از جنگ جهانی و دوران قدیم خسته شده‌اند، بتلفیلد 5 مدرن را به آغوش می‌کشیدند و هر کسی که هوس جنگ جهانی داشت، به بتلفیلد 1 بر می‌گشت. اتفاقی که دقیقا برای بتلفیلد 4 افتاد و سرورهای آن حتی تا همین امروز نیز خالی نماند. اما حالا شباهت میان این دو نسخه می‌تواند به سرورهای شلوغ بتلفیلد 1 ضربه ای محکم وارد کند.

با جستجوی عبارت «تریلر بتلفیلد 5» در یوتیوب، ویدیوی اکانت رسمی بازی در نتایج دیده نمی شود.

اما فارغ از نرفتن به دنیای مدرن، الکترونیک آرتز و دایس حتی در پیاده کردن و نمایش دادن آنچه که از جنگ جهانی دوم در ذهن خودشان دارند، کاملا شکست خورده‌اند. این همان بحث کارگردانی ضعیف تریلر است که برخی از کاربران و طرفداران سری بتلفیلد نیز به آن اشاره کردند. تریلر پخش شده هیچ تصور درستی از گیم پلی بازی به مخاطب نمی‌دهد، شروع و پایان هدفمندی ندارد و تنها میدان نبردی به غایت شلوغ را به نمایش می‌گذارد که بیشتر از آن که جذاب باشد، گیج کننده به نظر می‌رسد.

اما در نهایت باید توجه داشته باشیم که این تنها یک تریلر دو دقیقه و 30 ثانیه ای از کلیت بازی بود که بیشتر آن را صحنه‌های CGI تشکیل می‌دادند. سازندگان بازی شاید در جذب اولیه مخاطبانشان کاملا شکست خورده باشند اما آن‌ها همچنان می‌توانند با نمایش‌های بعدی بازی و گیم پلی نهایی بتلفیلد 5 ورق را کاملا به نفع خودشان برگردانند و همگی برای تجربه بازی سر از پا نشناسیم.

اگر گیم پلی بازی کم نقص باشد، ویژگی‌هایی جدیدی چون سیستم Fortification به تاکتیکی تر شدن بازی کمک کنند و طراحی نقشه‌ها به خوبی نسخه‌های قدیمی چون بتلفیلد 3 باشد، امکانات شخصی سازی بالای بازی شاید حتی به لذت بخش تر شدن بازی کمک کند و انحرافات تاریخی دیگر به چشم نیاید.

شما چه فکر می‌کنید؟

نظر شما در مورد بتلفیلد 5 و تمامی هیاهو ایجاد شده چیست؟ آیا شما هم اعتراضات مشابهی دارید و یا از مشکلات دیگری آزرده خاطر شدید؟ یا شاید هم بالعکس از دیدن تریلر هیجان زده شده و بی صبرانه منتظر انتشار بازی هستید؟ دیدگاه‌های خودتان را حتما با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (45 مورد)
  • hasan sedigh
    hasan sedigh | ۲۳ فروردین ۱۳۹۸

    دوستانی که آنلاین بازی میکنن روی پلتفرم پلی استیشن اد کنید با هم آنلاین بزنیم
    Persianheroo آیدی منه تو پی اس ان

  • herogame
    herogame | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    اگه اونا با یه بازی و یه کارکتر زن میگن تاریخ داره تحریف میشه پس ما ایرانیا دیگه تاریخ و شخم زدیم با این وضعیتمون

  • nima
    nima | ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

    اخه چند درصد گیمرای دنیا زن هستن ک میخوان این کارو کنن،یبار ی سالی گفتن حقوق زن و مرد یکیه یکی شد رفت حالا هم همه جا ک دارن راس راس هرجور دلشون میخواد میگردن اینا هم لیلی ب لالاشون میزارن فردا الله اعلم چ شودددد

    • Parsa.R
      Parsa.R | ۱۵ خرداد ۱۳۹۷

      دوست عزیز طبق اخرین امار ها ۴۵ درصد از گیمر ها رو زنان تشکیل میدن خواهشا بدون اطلاع اظهار نظر نکنید در ضمن من به عنوان یه مرد از کاراکترای زن بیشتر از کاراکتر های مرد خوشم میاد

  • nima
    nima | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

    چرتتتت وقتی کالاف‌جنگ جهانی دومو ساخته و بازی کردیم‌دیگ کی میره سراغ بتلفیلد وی اونم نقش زن

  • Shahriar
    Shahriar | ۱۳ خرداد ۱۳۹۷

    چرا یه بازی نمیسازن که تو نقش سربازای آلمان و هیتلر باشیم؟ یه نظرم جالب میشه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی