ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بلاکچین در خودروسازی
خودرو

خودروسازان چگونه از تکنولوژی بلاکچین بهره می‌برند؟

بی‌ام‌دبلیو، فورد، جنرال موتورز و رنو قصد دارند، تکنولوژی بلاکچین را وارد صنعت خودروسازی کنند. این چهار خودروساز بزرگ با یکدیگر در یک تیم قرار گرفتند و کنسرسیوم تحرک ابتکار بلوچین باز (MOBI) را تشکیل ...

پگاه طوسی
نوشته شده توسط پگاه طوسی | ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

بی‌ام‌دبلیو، فورد، جنرال موتورز و رنو قصد دارند، تکنولوژی بلاکچین را وارد صنعت خودروسازی کنند. این چهار خودروساز بزرگ با یکدیگر در یک تیم قرار گرفتند و کنسرسیوم تحرک ابتکار بلوچین باز (MOBI) را تشکیل دادند تا با تکنولوژی بلاکچین، بر مسدودسازی، کنترل و مدیریت اطلاعات مربوط به صنعت خودرو تمرکز کنند.

«برایان کلی» مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری BKCM، این موضوع را یک تغییر و تحول ساختاری و بسیار جالب دانست که باعث می‌شود شرکت‌های فناور، میدان جدیدی برای نبرد پیدا کنند و آن خودروی شماست!

به گزارش شبکه خبری  CNBC علاوه بر این چهار خودروساز بزرگ جهان، 30 شرکت عضو نهاد MOBI نیز در این طرح حضور دارند که از جمله آنها می‌توان به بوش و ZF اشاره کرد که هر دو در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت دارند.

* گروه MOBI به دنبال آن است که استفاده از فناوری بلاکچین را در خودروها سرعت ببخشد و به استانداردهای مشترکی در این خصوص دست یابد.

به گفته «کریس بلینگر» رئیس کنسرسیوم MOBI، این کنسرسیوم به دنبال ایجاد استانداردها و API های مشترک برای اطمینان از پرداخت و تبادل تمامی اطلاعات بین اتومیبل‌ها و وسایل نقلیه است. این موضوع تحول بزرگی در صنعت خودرو و نحوه رانندگی ایجاد می‌کند.

 بلاکچین در خودروسازی

او به یاد می‌آورد که نمایندگان صنعت خودرو به سیستم رجیستر توزیع علاقمند شده بودند. برای مثال: آئودی بلاکچین را در جابه‌جایی منابع و کالاهای غیر مجاز تست کرد، تویوتا به پژوهش‌های خود ادامه داد، رنو به کنسرسیوم تحقیق R3 پیوست، دایملر به بخشی از پروژه بلوک Hyperledge تحت نظارت بنیاد لینوکس پیوست و پورشه شروع به تست و بررسی این تکنولوژی کرد.

 *Hyperledger یک پروژه چتری است. مشتکل از بلاکچین‌های منبع باز و ابزارهای مرتبط با آن است که در دسامبر 2015 توسط بنیاد لینوکس آغاز شده است تا از توسعه مشتارکتی مبتنی بر بلاکچین استفاده کند.

بلینگر ادامه می‌دهد:

«با این حال، برای حرکت به جلو، لازم است، استانداردهای مشترک بکار گرفت و از یک شبکه کسب و کار غیرمتمرکز استفاده شود. در غیر اینصورت به سرنوشت برج بابل دچار خواهیم شد یعنی پس از مدتی از یکدگیر متفرق شده و زبان مشترکی نخواهیم داشت. این کار با تشکیل گروه‌ها و پروژه‌هایی آغاز می‎‌شود که به دنبال راه‌هایی بر پایه پلتفرم است تا مشکلات حوزه خودرو، حمل و نقل، پرداخت مشتریان و بیمه را کند.»

بلینگر معتقد است با ترکیب خودروسازان، تامین کنندگان، مجریان و آژانس‌های دولتی می‌توان، تکنولوژی را گسترش داد و برای مصرف کنندگان کسب و کار مدرن، ایمنی، الزامات کیفی پدید آورد.

پورشه تاکنون بررسی‌ها و تست‌های گوناگونی از تطبیق تکنولوژی بلاکچین بر خودروسازی انجام داده است. براساس بیانیه مطبوعاتی پورشه، او بسیار تلاش کرده تا تکنولوژی بلاکچین را با خودروهای خود تطبیق دهد.

پورشه در حال حاضر برای این کار با شرکت برلینی XAIN همکاری دارد و در حال حاضر برنامه‌های کاربردی بلاکچین را به طور مستقیم روی وسایل نقلیه تست می‌کند. همین امر موجب شده تا پورشه زوفن هاوزن به عنوان اولین خودروسازی شناخته شود که تکنولوژی پلاکچین را بر خودرو پیاده سازی و آزمایش می‌کند.

*XAIN یک شرکت تحقیقاتی‌ست که راهکارهای جدیدی برای حفظ حریم خصوصی و خودکارسازی فرایندهای انسان محور ارائه می‌کند.

 بلاکچین در خودروسازی

در این بررسی‌ها سرعت پردازش معاملات افزایش یافت، همچنین تست برنامه‌های کاربردی مانند قفل کردن و باز کردن وسیله نقلیه از طریق برنامه، مجوز دسترسی موقت و ثبت داده‌های رمزنگاری شده نشان داد که همه این موارد می‌تواند در بهبود عملکرد اتومبیل‌های خودران تاثیرگذار باشد و بنابراین باید توسعه پیدا کنند.

بلاکچین یک پروتوکل غیر متمرکز برای انتقال اطلاعات بین شرکای تجاری است که بر پایه بیت کوین، کریپتو کارنسی و ادروم است. به گفته «الیور دورینگ» مدیر استراتژی مالی پورشه:

«ما می‌توانیم از بلاکچین برای انتقال سریع و ایمن‌تر اطلاعات استفاده کنیم که این امر به مشتریان ما در آینده آرامش بیشتری خواهد داد. مثلا زمانی‌که آنها می‌خواهند خودروشان را شارژ یا پارک کنند و حتی زمانیکه می‌خواهند بدانند خودروشان کجاست. در واقع ما فناوری روز را به طور مستقیم به نفع مشتریان ترجمه می‌کنیم.»

خدماتی که بر پایه بلاکچین ایجاد شده سریع و بسیار امن هستند. خودرو بخشی از یک بلوک زنجیره‌ای رمزنگاری شده می‎شود، که امکان اتصال آنلاین مستقیم از طریق یک سرور به آن فراهم است.

روند باز و بسته شدن خودرو از طریق برنامه نسبت به قبل شش برابر سریعتر خواهد بود و به 1.6 ثانیه خواهد رسید. علاوه بر این، رمزنگاری کارآمد نیز صورت می گیرد. این فرایند تضمین می‌کند که تمام فعالیت‌ها در بلاکچین مستند شده‌اند تا از تغییر آنها جلوگیری شود و با استفاده از یک برنامه مشاهده می‌شوند. به عنوان مثال، مجوزهای دسترسی را می‌توان به صورت دیجیتالی و ایمن توزیع کرد که می‌تواند در هر زمان توسط صاحب وسیله نقلیه از راه دور نظارت شود.

علاوه بر این، تکنولوژی بلاکچین اجازه می‌دهد تا مجوز دسترسی موقت برای وسیله نقلیه، به شیوه‌ای امن و کارآمد انجام شود. یک اتصال محافظت شده به داده‌ها و قابلیت‌های وسیله نقلیه می‎تواند با استفاده از بلاکچین ایجاد شود.

پورشه همچنین روی مدل‌های تجاری جدید مبتنی بر بلاکچین کار می‌کند: «از طریق ثبت اطلاعات پردازش شده که بصورت محلی در یک بلوک توزیع شده و رمزگذاری می‌شوند، کاربر در کنترل داده‌هاست. کاربر با درنظرگیری شرایط تصمیم می‌گیرد که چگونه از آنها استفاده کند. تمام فعالیت‌ها در بلاکچین مستند هستند و حذف اطلاعات در آن شفاف است.

با استفاده از این مبانی، آینده خودروهای خودران، موضوعات بیشتری را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. مثلا داده‌های محلی می‌توانند با وسایل نقلیه دیگر به طور ایمن به اشتراک گذاشته شود و کاربر می‌تواند از داده‌های روتین محافظت شده، استفاده کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • shayaniraj
    shayaniraj | ۱۹ خرداد ۱۳۹۷

    واقعا ما خیلی از تکنولوژی های نو عقبیم از بلاک چین فقط فیلترش یاد گرفتیم

مطالب پیشنهادی