ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی
تکنولوژی

بزرگترین شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی هیچ کالایی برای فروش ندارند

بعد از شرایط پر التهابی که بازار موبایل در این روزها طی کرده و باعث شکایات مختلفی از سوی نمایندگان رسمی این حوزه و حتی اعتراض کسبه پاساژ چارسو در عصر دیروز شده، بالاخره وزارت ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۹

بعد از شرایط پر التهابی که بازار موبایل در این روزها طی کرده و باعث شکایات مختلفی از سوی نمایندگان رسمی این حوزه و حتی اعتراض کسبه پاساژ چارسو در عصر دیروز شده، بالاخره وزارت ارتباطات لیست نهایی شرکت‌هایی که توانسته‌اند برای واردات موبایل ارز دولتی بگیرند را منتشر ساخت. انتشار این لیست موضوعات جالبی را مطرح می‌کند که در ادامه باهمدیگر آن را کمی مورد کندوکاو قرار می‌دهیم.

شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی

اولین مورد نام شرکت نودیس پرداز است که در صدر لیست به چشم می‌خورد و مبلغی بیش از 26.5 میلیون یورو ارز دولتی به او تعلق گرفته است. مدیر فعلی این شرکت فردی به نام «احمد پاسدار» است که اطلاعات دقیقی از پیشینه کاری او در دسترس نیست.

این شرکت از سال 87 در زمینه‌های مختلف حوزه ICT فعالیت می‌کند اما نکته قابل توجه در فعالیت این شرکت اینست که تنها یک ماه از زمان صدور مجوز واردات موبایل به آن می‌گذرد. اعطای این مجوز در بحبوحه بازار ارز و بعد دریافت بیشترین مقدار ارز (حدودا روزی 1 میلیون یورو) شبهات زیادی را درباره دستان پشت پرده شرکت مذکور باقی می‌گذارد.

شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی

نکته جالب دیگر نیز بعد از نگاهی به سایت فروشگاه نودیس پرداز به دست می‌آید که با وجود دریافت این مبلغ هنگفت، کماکان هیچ کدام از مدل‌های گوشی در آن موجود نیست و همگی تگ ناموجود خورده‌اند. البته که طبق گفته بسیاری از فعالان این صنف و ادامه لیست منتشر شده، بسیاری از کالاها در گمرک مانده و هنوز همگی ترخیص نشده‌اند؟ ولی بعید به نظر می‌رسد که تمامی دستگاه‌های وارد شده توسط این شرکت پشت در گمرک مانده باشند.

شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی

نام دومی که در این لیست به چشم می‌خورد هم متعلق به شرکت هماهنگ پردازش هوشمند است که بازهم با ورود به سایت این شرکت (فروشگاه اینترنتی متعلق آن) با عدم وجودی تمامی مدل‌ها مواجه می‌شویم.

شرکت مدیاپردازش منطقه آزاد نیز که پیش‌تر در گفتگوی خود با دیجیاتو عنوان کرده بودکه بازار واردات خراب شده نیز در لیست منتشر شده رتبه سوم را دارد که بیش از 20 میلیون یورو ارز دولتی به آنها داده شده است. فروشگاه اینترنتی رسمی که در سایت قانونی این شرکت نیز وجود دارد، بازهم هیچ مدلی از موبایل‌ها برای خرید موجودی ندارد! این شرکت با فروشگاه اینترنتی دیجی کالا مشارکت قوی دارد و با اینکه تا دیروز تمامی موبایل‌های عرضه شده توسط مدیاپردازش در دیجی کالا قابل خرید بود ولی از امروز صبح، بسیاری از مدل‌ها از جمله آیفون‌های مختلف با وجود داشتن قیمت در صفحه اصلی فروشگاه، ناموجود اعلام می‌شوند.

شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی

نگاهی هم به اسامی انتهای لیست اگر داشته باشیم با موارد جالبی مواجه می‌شویم. به عنوان مثال شرکت آخر این لیست به نام شرکت مهندسی بازرگانی طنین انداز شهر پاک که تنها 8000 یورو ارز دولتی به او تعلق گرفته (معادل هشت عدد دستگاه آیفون ایکس) طبق گفته سایت خودش واردکننده رسمی گوشی‌های Gfive هست که سهم درصد بسیار ناچیزی در بازار ایران دارد و اصولا در هیچ سایت و فروشگاهی هم برای فروش پیدا نمی‌شود.

شرکت‌های واردکننده موبایل با ارز دولتی

شرکت تحلیلگران هوشمند امید (تتاتل) نیز که خود را نماینده رسمی واردات محصولات اپل معرفی می‌کند کمی بیش از 100 هزار یورو ارز دولتی گرفته که با این مقدار قاعدتا توانسته در نهایت 100 الی 200 موبایل آیفون (اگر موارد دیگر اپل را در نظر نگیریم) وارد کند که این مقدار واردات برای یک شرکت کمی تا قسمتی غیرمنطقی است.

احتمالا اگر این لیست را تا انتها پیش برویم با موارد مشابه متعددی مواجه می‌شویم و بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی نظیر دیجی‌کالا و مقداد آی‌تی هم بیشتر موبایل‌های خود را با برچسب اتمام موجودی همراه کرده‌اند.

در هر حال شفاف سازی که وزیر ارتباطات، «محمدجواد آذری جهرمی» در ارائه این لیست انجام داده در نوع خود ستودنیست و احتمالا نشر این لیست، تبعات بیشتری را به همراه داشته باشد. باید صبر کرد و دید پیامدهای انتشار این لیست چگونه خواهد بود و این شرکت‌ها و فعالان این حوزه، چه واکنش‌هایی به آن خواهند داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • ??
    ?? | ۵ تیر ۱۳۹۷

    سیرک

  • ramin 20i
    ramin 20i | ۴ تیر ۱۳۹۷

    لعنت به همه این دزدا.....

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۴ تیر ۱۳۹۷

    اگه یبار دیگه اسم ناصرالدین شاه رو تو کتابای تاریخ بعنوان فاسد و عیش و نوش کن چاپ کردین....

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی