مانیومنت ولی 2 نشان داد که بازیهای پولی موبایل همچنان زنده هستند
بازیهای رایگان گوشی کاربران را بد عادت کردهاند. پرداختهای درون برنامهای حالا به بخشی جدا نشدنی از عناوین موبایل تبدیل شده و عملکرد بازیهای پولی را هم تحت الشعاع قرار داده است. همین مسئله نیز ...
بازیهای رایگان گوشی کاربران را بد عادت کردهاند. پرداختهای درون برنامهای حالا به بخشی جدا نشدنی از عناوین موبایل تبدیل شده و عملکرد بازیهای پولی را هم تحت الشعاع قرار داده است. همین مسئله نیز سازندگانی همانند اسکوئرانیکس مونترال، سازنده Hitman Go و LaraCraft Go، را مجاب کرده تا کمتر به عناوین پولی گوشی توجه کنند.
با این حال «مانتیونت ولی 2» (Monument Valley) نشان داده که بازار بازیهای پرمیوم موبایل آنقدرها هم که فکر میکنیم بیجان نیست و همچنان نفس میکشد. استودیوی ustwo در گزارشی اعلام کرد که قسمت دوم مانیومنت ولی در سال اول انتشار خود توانست بیش از 10 میلیون دلار فروش کند. رقمی که حدود دو برابر مانیومنت ولی 1 در مدت زمان مشابه است.
همانطور که انتظار میرفت iOS با 60 درصد پیشتاز فروش مانیومنت ولی 2 به حساب میآید. با این حال بخش عجیب آمار به میزان درآمد بازی از فروشگاه گوگل پلی باز میگردد؛ تنها 7 درصد از فروش مانیومنت ولی 2 مختص کاربران گوگل پلی است. البته ساخته ustwo با چند ماه تاخیر به اندروید آمد.
حدود 67 درصد از درآمد بازی از گوگل پلی و اپ استور بوده و 33 درصد باقی مانده نیز به فروش این عنوان در بقیه فروشگاهها مربوط میشود. جدا از اپ استور و گوگل پلی، بازی در آمازون و فروشگاههای اندرویدی کشور چین نیز منتشر شد و با توجه به گزارش توسعهدهنده مانیومنت ولی 2 عملکرد خیلی خوبی در شرق آسیا از خودش به جا گذاشته است.
از دیگر ارقام جالب گزارش ustwo به هزینههای ساخت بازی برمیگردد؛ بودجه ساخت مانیومنت ولی 2 حدود 2.26 میلیون دلار بود و یک تیم شانزده نفره نزدیک به 70 هفته برای بازی وقت گذاشتند. برای مقایسه بد نیست بدانید توسعه قسمت اول حدود 852 هزار دلار هزینه برد و در آن زمان تیم ustwo تنها هشت نفر داشت. ساخت خود بازی هم پنجاه و پنج هفته طول کشید.
در نهایت هم اعلام شده که بازی 2.3 میلیون نسخه در سال اول انتشارش فروخته و 30 میلیون نفر هم آن را روی موبایلهایشان نصب کردند. مانیومنت ولی 2 در چین به صورت رایگان با پرداخت درون برنامهای منتشر شد (تنها چند مرحله اول رایگان بودند) و همچنین با قابلیت اشتراک گذاری، کاربران میتوانستند بازی را روی دستگاههای خانوادهشان هم نصب کنند.
دلیل تفاوت زیاد دو رقم بالا همین است. البته نباید دانلودهای غیر مجاز را نیز نادیده بگیریم که همیشه بلای جان عناوین پولی محبوب بوده و مانیومنت ولی 2 هم از این قاعده مستثنی نیست. جالب اینجاست بدانید چند سال پیش ustwo گزارشی منتشر کرد که براساس آن تنها 5 درصد از کاربران اندروید مانیومنت ولی 1 بازی را خریداری کرده بودند.
در بخش اپلیکیشن های دیجیاتو بخوانید:
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
کلا بازیای موبایل اکثرا با استاندارد های پایینند
خودشم زیاد بازی خوبی نبود معماهاش خیلی بچگونه بود یه بازی شبیه به این داشتیم شخصیت اصلیش یه ربات بود نمیدونم اسمش چی بود دقیق ولی اون واقعا معماهای چالش برانگیزی داشت ولی این بازی فقط رو گرافیک بصریش کار کردن و از بقیه بخش ها غافل شدن
ماشیناریوم نبوده؟
فک کنم مکوراما (Mekorama) رو میگن. در ارتباط با معماهای قسمت دوم هم کاملا موافقم، از لحاظ بصری و شنیداری بازی یک قدم رو به جلو نسبت به قسمت قبل بود ولی معماها به اندازه گذشته چالش برانگیز نبودند
بازی های انلاین پرداخت های درون برنامه ای بدی دارند ..