ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب
علمی

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تا سال ۲۰۲۱ به تعویق افتاد

بنا بر اعلام منبعی موثق از درون آژانس فضایی آمریکا ناسا، به دلیل بروز برخی مشکلات فنی و همچنین نیاز به به روز آوری برخی تجهیزات برنامه پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تا اواخر ماه ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۰

بنا بر اعلام منبعی موثق از درون آژانس فضایی آمریکا ناسا، به دلیل بروز برخی مشکلات فنی و همچنین نیاز به به روز آوری برخی تجهیزات برنامه پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تا اواخر ماه مارس ۲۰۲۱ به تعویق افتاد.

این نخستین بار نیست که پروژه ارسال جایگزین تلسکوپ افسانه ای هابل با تاخیر مواجه می شود. برخی منابع در دولت آمریکا و داخل ناسا نیز پیش از این پیش بینی کرده بودند که فضاپیمای مورد بحث به موعد پرتاب قبلی خود در اوایل سال ۲۰۱۹ نخواهد رسید.

ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب

به نظر می رسد که مشکل اصلی از زمانبندی های پیشین کمپانی طرف قرارداد ناسا برای تلسکوپ مذکور است. کارشناسان معتقدند که شرکت نورثروپ گرومن از ابتدا خوش بینی غیر واقع بینانه ای را در خصوص زمان مورد نیاز جهت به پایان رساندن یکی از پیچیده ترین فضاپیماهای تاریخ داشته است.

نباید فراموش کرد که تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است جایگزین هابلی شود که به یک افسانه بی مانند شباهت دارد. تلسکوپی که سالیان سال است بدون مشکل و حتی فراتر از مدت اولیه ماموریت خود به خدمت مشغول بوده و خدمات بسیار بزرگی را به پیشرفت علم بشری کرده است. حساسیت کار از آن جهت بسیار بالاست که تقریباً بروز هر خطای کوچکی در عملکرد سیستم های مختلف تلسکوپ پس از پرتاب قابل رفع نبوده و عملاً منجر به از دست رفتن میلیاردها دلار سرمایه خواهد شد.

ناسا تلسکوپ فضایی جیمز وب پرتاب

گفته می شود عمده درگیری فنی نورثروپ گرومن با سامانه سپر خورشیدی فضاپیمای خود است، چرا که در برخی تست ها مشخص شده که پیچ ها و واشرهای این سامانه به دلایلی نامشخص شل و حتی باز می شوند و متخصصین کمپانی هنوز نتوانسته اند توضیحی برای این مشکل بیابند.

گرچه خبر تاخیر مجدد پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب چندان خوشایند نیست، اما دست کم نشان می دهد که این پروژه همچنان در مسیر پیشرفت قرار داشته و سیاست های انقباضی دولت جدید ایالات متحده سبب تعلیق یا حذف کامل آن نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • hamidic
    hamidic | ۷ تیر ۱۳۹۷

    هر سال این خبر رو میخونم بابا ناسا خیر سرش بیاد یک خبر بزنه بگه پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب تا قیامت به تعویق افتاد که هر وقت پرتاب شد بگیم دمشون گرم

مطالب پیشنهادی