ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

گیمر ایرانی
ویجیاتو - بازی

گزارش نمای باز ۹۶: حالا ۲۸ میلیون ایرانی گیمر هستند

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد که ایران حالا ۲۸ میلیون گیمر با میانگین سنی ۱۹ سال دارد که نزدیک به نیمی از این تعداد به صورت روزانه ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۰ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۴۲

در آخرین گزارش منتشر شده از سوی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد که ایران حالا ۲۸ میلیون گیمر با میانگین سنی ۱۹ سال دارد که نزدیک به نیمی از این تعداد به صورت روزانه بازی‌های ویدیویی را در اشکال مختلف تجربه می‌کنند.

گزارش پیشین بنیاد از تعداد گیمرهای ایرانی که مرتبط به سال ۹۴ بود نشان می‌داد از جمعیت تقریبا ۸۰ میلیونی ایرانی‌ها، ۲۳ میلیون نفر گیمر هستند. رسیدن این رقم به ۲۸ میلیون نفر نمایانگر رشدی قابل توجه بوده که البته بازی‌های موبایلی در این میان بی تاثیر نبوده‌اند.

از این تعداد گیمر ایرانی، ۸۸ درصد روی موبایل، ۲۵ درصد روی پی سی و ۱۸ درصد روی کنسول‌هایی نظیر پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان بازی می‌کنند. گیمرها ممکن است روی چندین پلتفرم به انجام بازی بپردازند بنابراین جمع درصدهای فوق فراتر از عدد ۱۰۰ می‌رود.

سرانه مصرف بازی‌های دیجیتال، ۳۱ دقیقه در روز به ازای هر ایرانی است.

با وجود سهم قابل توجه ۲۵ درصدی پی سی از بازار گیم ایران، طبق آمار بنیاد این پلتفرم شاهد افت سالانه ۲۲ درصدی بوده. از آمار ۱۸ درصدی کنسول‌ها نیز می‌توان به این نکته پی برد که علاقه زنان نسبت به این پلتفرم بسیار پایین‌تر از مردان است. ۹۰ درصد کاربران کنسول‌ها مردها هستند که چنین شرایطی نشان از محبوبیت اندک بازی‌های بزرگ و کلان بودجه میان زنان ایرانی دارد.

گیمرهای ایرانی

اما در مجموع کل، ۳۵ درصد از ۲۸ میلیون گیمر ایرانی را حالا دختران تشکیل می‌دهند و با سهم ۶۵ درصدی مردان، نمی‌توان گفت بازی صرفا یک تفریح پسرانه است. ولی با اشاره به میانگین سنی ۱۹ سال گیمرهای ایرانی می‌شود با قاطعیت از محبوبیت صنعت بازی‌های ویدیویی میان نوجوانان و کودکان صحبت کرد.

۳۱ درصد گیمرها کمتر از ۱۲ سال سن دارند در حالی که بزرگ‌ترین قشر گیمرها را با در اختیار داشتن ۳۶ درصد، ۱۲ تا ۱۹ ساله‌ها تشکیل می‌دهند. ۳۳ درصد باقی مانده نیز که دیگر سهم بزرگ این جامعه به حساب می‌آید به ترتیب با نسبت‌های ۲۶ درصد، ۶ درصد و ۱ درصد میان جوانان (۲۰ تا ۳۴ سال)، میان‌سالان (۳۵ تا ۵۹) و کهنسالان (بالای ۶۰ سال) توزیع شده است. پراکندگی گیمرها نیز در ۴ شهر تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس بیشتر از دیگر استان‌ها بوده.

۶۵ درصد گیمرهای ایرانی مردان و ۳۵ درصد زنان هستند.

آمار و ارقام مرتبط با گردش مالی این صنعت در ایران نیز قابل توجه است. طبق اطلاعات رسمی بنیاد، فقط در سال گذشته بیش از ۲۰۰ هزار پلی استیشن ۴ در ایران فروخته شده. کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اما می‌گوید که بیشتر واردات کنسول‌های بازی به صورت قاچاق است و واردات رسمی کمتر صورت می‌گیرد.

حجم بازار بازی‌های ویدیویی در سال ۹۴ برابر با ۴۶۰ میلیارد تومان بود که در گزارش سال ۹۶ به ۹۲۰ میلیارد تومان رسیده. یعنی رشد دو برابری در طی دو سال. عمده فروش بازار گیم ایران با سهم ۵۷ درصدی در اختیار کنسول‌های بازی و سخت‌افزار مرتبط با بازی بوده که حالا بنا به آخرین دستور وزارت صنعت، معدن و تجارت، واردات آن‌ها ممنوع شده است.

گیمرهای ایرانی

کریمی قدوسی در ارتباط با ماجرای منع واردات کنسول‌های بازی در این کنفرانس خبری گفت: «در تلاش هستیم تا با نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت صحبت کنیم اما تاکنون موفق نشده‌ایم. در تلاش هستیم تا این منع قانونی برداشته شود اما تا به امروز هم واردات به صورت رسمی انجام نمی‌شد و اکثر کنسول‌ها به صورت قاچاق وارد بازار می‌شد.»

در محدوده سنی کمتر از ۱۲ سال، تبلت محبوب‌ترین پلتفرم برای انجام بازی‌های ویدیویی است.

در سال ۹۴ سهم بازی‌های ایرانی از بازار گیم کشور ۱۱ درصد بود که در سال ۹۶ این رقم با رشد قابل توجه ۳ درصدی همراه بوده و به ۱۴ درصد رسیده. درآمد بازی‌سازان ایرانی که ۲۳ میلیارد تومان بود حالا به ۵۵ میلیارد تومان رسیده. چنین پیشرفتی به وضوح نمایانگر علاقه‌مندی گیمرهای ایرانی به تولیدات با کیفیت داخلی است.

گیمرهای ایرانی
سامسونگ محبوب‌ترین برند موبایل میان گیمرهای ایرانی است.

سامسونگ با حفظ جایگاه همچنان محبوب‌ترین برند موبایل میان گیمرهای ایرانی است در حالی که سونی و هواوی با تعویض مقام در سال ۹۶ به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم هستند. لنوو و مایکروسافت نیز مقام‌های چهارم و پنجم را در اختیار دارند.

به طور متوسط گیمرهای ایرانی در طول روز ۹۰ دقیقه بازی می‌کنند.

نرخ دسترسی به اینترنت در ایران ۷۰ درصد است اما ۸۴ درصد گیمرهای ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و ۴۸ درصد از آن‌ها به انجام بازی آنلاین می‌پردازند. برای تامین اینترنت مورد نیاز برای بازی‌ها، ۵۹ درصد کاربران از اینترنت سیم‌کارت و ۲۱ درصد از اینترنت خانگی ADSL بهره می‌برند.

بخش جالب دیگر گزارش به بازی‌های محبوب میان گیمرهای ایرانی اختصاص داشت. بازی Clash of Clans در حالی رتبه اول را تسخیر کرده که ۶ سال از انتشار آن می‌گذرد. سری بازی PES به عنوان محبوب‌ترین بازی فوتبالی نیز جایگاه دوم را به خود اختصاص داده در حالی که فیفا در مقام پنجم قرار گرفته است.

نکته قابل تامل این لیست حضور سری بازی GTA در جایگاه سوم است. با وجود ممنوعیت این بازی در داخل کشور اما گویا مانعی بر سر راه گیمرهای ایرانی برای تجربه این بازی وجود نداشته. همچنین در حالی که در اکثر بازی‌ها، مردان جمعیت غالب را تشکیل می‌دهند اما بازی Pou با اختلافی بسیار زیاد میان زنان محبوبیت بالایی دارد.

سرانه مصرف بازی‌های ویدیویی دوبرابر سرانه مطالعه ایرانیان است.

محبوب‌ترین بازی ایرانی سال ۹۶ هم بازی باقلوا بوده که سازندگان آن‌ها هم‌اکنون با بازی آمیرزا در حال تجربه موفقیت عظیم دیگری هستند. در جایگاه دهم نیز دومین بازی ایرانی یعنی کوییز آو کینگز دیده می‌شود. لیست ۱۰ بازی محبوب میان گیمرهای ایرانی به این شرح است:

  1. Clash of Clans
  2. سری Pro Evolution Soccer یا PES
  3. سری Grand Theft Auto یا GTA
  4. سری Counter-Strike
  5. سری FIFA
  6. باقلوا
  7. Clash Royale
  8. سری Call of Duty
  9. Pou
  10. کوییز آو کینگز

این گزارش به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده که می‌توانید همین حالا آن را دریافت کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Gimli
    Gimli | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    وقتی یه کلش باز خودشو گیمر میدونه ??

  • ho3in old
    ho3in old | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    dota 2 kooo???

  • MarShaL
    MarShaL | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    تبریک به همه گیمر ها

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۱۱ تیر ۱۳۹۷

    اینا وقتی اینطوری حرف میزنن ینی میخوان گند بزنن به صنعت بازی

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی