ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کاوشگر خورشیدی پارکر
تکنولوژی

سپر ویژه ناسا فضاپیمای پارکر را به ملاقات خورشید می برد

ناسا در حال تدارک ماموریتی است که طی آن فضاپیمای خود را به نزدیکترین فاصله ممکن از خورشید پرتاب خواهد کرد. امواج گرمایی و ذرات پر انرژی خورشید یکی از موارد بسیار موثر بر زندگی ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۳:۳۰

ناسا در حال تدارک ماموریتی است که طی آن فضاپیمای خود را به نزدیکترین فاصله ممکن از خورشید پرتاب خواهد کرد.

امواج گرمایی و ذرات پر انرژی خورشید یکی از موارد بسیار موثر بر زندگی بشر در کره زمین است با این حال فناوری تا کنون به سطحی نرسیده بود که امکان بررسی دقیق و همراه با جزئیات این موارد میسر شود. دانشمندان در طول نیم قرن گذشته تلاش های زیادی را برای تحقیق و تفحص در این زمینه صورت دادند و نخستن بار در دهه ۹۰ میلادی ماموریت نخستین ماهواره در این زمینه آغاز شد.

این فضاپیما که « کاوشگر خورشیدی پارکر » نام گرفته قرار است ماه آینده از سکوی شماره ۳۷ پایگاه فضایی «کیپ کاناورال» فلوریدا عازم این ماموریت منحصر به فرد شود. پروژه پرتاب این کاوشگر تاکنون چندین بار به دلایل مختلف به تاخیر افتاده اما این بار به نظر شرایط مد نظر ناسا فراهم شده است.کاوشگر خورشیدی پارکراین کاوشگر کوچک که حجمی به اندازه یک خودرو دارد تا فاصله ۳.۸ ملیون مایلی به خورشید نزدیک شده و دمایی برابر با ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل خواهد کرد. پیش از این فضاپیمای مرکوری تنها تا فاصله ۲۹ میلیون مایلی به خورشید نزدیک شده بود.

این ماموریت به لطف سپر ویژه ناسا با قطر ۱۱.۴۳ سانتی متر میسر شده است که «سیستم حفاظت گرمایی» نام داشته و از کامپوزیت کربن، هسته سبک و نوعی اسپری با فرمول ویژه برای بازتاب امواج خورشیدی تشکیل شده است.

این سپر هسته فضاپیما را در برابر این دمای فوق العاده بالا حفاظت  کرده و به گفته ناسا در صورت کارکرد صحیح دمای درون کاوشگر در حدود ۸۵ درجه سانتیگراد باقی خواهد ماند.

ناسا هدف خود از توسعه کاوشگر خورشیدی پارکر را بررسی میزان امواج انرژی و گرما در اتمسفر خورشید،  چگونگی حرکت آنها و شناسایی عوامل افزایش سرعت بادهای خورشیدی و ذرات پرانرژی این ستاره اعلام کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Amir_Safari
    Amir_Safari | ۱۵ تیر ۱۳۹۷

    هر خبر فضایی ک میخونم تصویر اون اخوندا میاد تو ذهنم ک با خط کش و تراز داشتن حلال ماه رو میدیدن،۲۰ میلیاردم بودجشون بود،با این بودجه شرکت پروتون راکت میفرسته فضا،ما کجا و اونا کجا.

مطالب پیشنهادی