ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

نگاهی به ۲۰ برنامه نویس اثر گذار در تاریخ فناوری

پیشرفت فناوری در عصر مدرن تا حد زیادی مرهون توسعه ماشین های پیشرفته ای است که فعالیت های انسانی را با دقت و سرعت قابل توجهی انجام می دهند. در پس پرده این ربات های ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۱۵ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۰۰

پیشرفت فناوری در عصر مدرن تا حد زیادی مرهون توسعه ماشین های پیشرفته ای است که فعالیت های انسانی را با دقت و سرعت قابل توجهی انجام می دهند. در پس پرده این ربات های کارآمد برنامه های دقیقی قرار گرفته که حاصل صرف ساعت ها تلاش توسط برنامه نویسان است.

علاوه بر این عصر انفجار اطلاعات و دهکده جهانی نیز از دیگر دستاوردهای بزرگان عرصه برنامه نویسی محسوب می شود که در ادامه به ۲۰ نفر از تاثیرگذارین شخصیت های آن اشاره شده است.

۱. آلن تورینگ

آلن تورینگ

این ریاضیدان، تحلیلگر رمز، منطق شناس و دانشمند برجسته بریتانیایی با اختراع ماشین تورینگ در سال ۱۹۳۶ به شهرتی فراگیر دست پیدا کرد. این ماشین با استفاده از یک سری دستورالعمل های از پیش تعیین شده توانایی محاسبه الگوریتم ها را داشت و می توان آنرا نمونه ای اولیه از کامپیوتر دیجیتال به شمار آورد.

۲. تیم برنرز لی

تیم برنرز لی

سر تیموتی جان برنرز-لی که امروزه به عنوان پدر وب شناخته می شود یک مهندس و متخصص کامپیوتر است. او با نبوغی که از خود نشان داد در آزمایشگاه ذرات بنیادی اروپا (CERN) جایی برای خود دست و پا کرد و در سال ۱۹۹۰ در همین ازمایشگاه اولین ارتباط موفقیت‌آمیز بین سرور و کاربر HTTP از طریق اینترنت را برقرار کرد.

برنرز لی اکنون ریاست «کنسرسیوم وب جهان گستر» (W3C) را برعهده داشته و در دانشگاه های معتبر آکسفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به تدریس مشغول است.

۳. گریس هاپر

برنامه نویسان معروف

دریادار گریس موری هاپر متخصص کامپیوتر و از اعضای نیروی دریایی آمریکا بود که در دهه ۱۹۵۰ نخستین کامپایلر را برای زبان های برنامه نویسی کامپیوتر ابداع کرد. او واژه «اشکال زدایی» یا debugging را برای رفع اشکالات کامپیوتر متداول کرده و روی اهمیت زبان های برنامه نویسی مستقل از کامپیوتر تاکید دارد. از وی به عنوان اولین بانوی نرم افزار و مادر برنامه نویسی کامپیوتر یاد می شود.

۴. دنیس ریچی

دنیس ریچی

دنیس فرزند «آلیستر ای ریچی»، از متخصصان برجسته آزمایشگاه بل و نویسندگان تئوری طراحی مدارهای سوئیچینگ است. وی از دانشگاه هاروارد در رشتهٔ فیزیک و ریاضیات کاربردی فارغ‌التحصیل شده است. ابداع زبان «C» کار ارزشمندی است که این متخصص رایانه با همکاری «کن تامپسون» به انجام رساند.

ریچی که در میان هکرها با نام کاربری معروف خود، dmr شناخته می شود در سال ۱۹۹۹ مدال ملی فناوری  را از بیل کلینتون، رییس جمهور وقت آمریکا دریافت کرد.

۵. لینوس توروالدز

لینوس توروالدز

دستاورد اصلی این متخصص کامپیوتر طراحی سیستم عامل لینوکس است که علاوه بر رایانه های شخصی، روی صدها ابر کامپیوتر و سرورهای بیشماری از جمله سرورهای گوگل، آمازون و فیسبوک اجرا می شود.

انگیزه اصلی او برای روی آوردن به برنامه نویسی عدم استطاعت مالی برای خریدن نسخه ای از سیستم عامل یونیکس بوده است. در نظرسنجی سال ۲۰۰۰ نشریه تایم او به عنوان نفر هفدهم انتخاب شد. سیارک 9793 Torvalds هم به افتخار این متخصص و برای سپاسگزاری از دستاوردهای او نام گذاری شده است.

در سپتامبر ۲۰۱۳ و طی کنفرانس «لینوکس‌کانف» از توروالدز سؤال شد که آیا آژانس‌های دولتی از او درخواستی مبنی بر قرار دادن «در پشتی» در لینوکس کرده اند؟ او در حالی که سرش را به نشانه «بله» تکان می‌داد، کلمه «نه» را بر زبان آورد.

۶. بیارنه استراس تروپ

بیارنه استراس تروپ

این دانشمند و محقق برجسته علوم کامپیوتر که اصالتی دانمارکی دارد، بیشتر به‌خاطر ایجاد و توسعه زبان ++C به‌شهرت رسید. او برای تسهیل کار برنامه نویسان راهنمای استانداردی را برای این زبان تحت عنوان The C++ Programming Language تدوین کرد.

۷. کن تامپسون

برنامه نویسان معروف

این دانشمند آمریکایی در طراحی سیستم عامل یونیکس، سیستم عامل Plan 9 و زبان برنامه نویسی B نقش عمده ای ایفا کرده است. او بیش از یک دهه در کمپانی گوگل فعالیت داشته و زبان برنامه نویسی GO و سیستم رمزگذاری UTF-8 را با همکاری افراد دیگر ابداع کرده است.

یکی از نقل قول های معروف وی این است: «شما نمی‌توانید به کدی که خودتان آن را ننوشته‌اید، اعتماد کنید.»

۸. برایان کرنیگان

برایان کرنیگان

کرنیگان هم در کنار ریچی و تامپسون در توسعه یونیکس مشارکت داشته است. طراحی زبان های برنامه نویسی AWK و AMPL و تدوین نخستین راهنمای C در کنار ریچی از دیگر دستاوردهای او به شمار می رود.

او اعتقادات خاصی دارد که از این میان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رابط‌های کاربری دست کاربران حرفه‌ای را بسته و آنها را محدود می کنند.
  • اشکال‌زدایی کردن یک برنامه دو برابر سخت‌تر از نوشتن برنامه در وهله اول است
  • کاری که به آن علاقه‌مند بوده و سرگرم‌کننده می دانید را انجام دهید، در غیر این صورت، وظایفتان را به درستی انجام نخواهید داد.
۹. بیل گیتس

بیل گیتس

گیتس از محبوب ترین ستاره ها بین برنامه نویسان محسوب می شود. او یک تاجر، انسان دوست، سرمایه گذار، نویسنده و موسس مایکروسافت است که چهار دهه ریاست هیئت مدیره این شرکت را بر عهده داشت.

بیل گیتس در سال ۱۹۷۳ وارد دانشگاه هاروارد شد اما در سال دوم آن را رها کرد. وی علی رغم اختصاص مبالغ هنگفتی از ثروتش به امور خیریه، مدت ها ثروتمندترین فرد دنیا بود.

۱۰. جان باکوس

جان باکوس

این متخصص کامپیوتر سرپرستی تیم توسعه زبان برنامه‌نویسی مفسری FORTRAN را برعهده داشت. وی همچنین مبدع فرم Backus-Naur است که برای توصیف ترکیب یک زبان و عرضه قالب های داده ای به کار می رود. او در مصاحبه با مجله کارکنان IBM بخش عمده ای از کارهایش را نتیجه تنبلی اش عنوان کرده است.

۱۱. نیکلاس ویرث

نیکلاس ویرث

طراحی زبان‌های برنامه‌نویسی اوبرون، پاسکال، مادولا و مادولا ۲ تنها بخشی از خدمات این متخصص سوئیسی است. او که در بسیاری از زمینه های مهندسی نرم افزار از افراد پیشرو به شمار می رود در سال ۱۹۸۴ به پاس توسعه زبان های برنامه نویسی انقلابی جایزه تورینگ را دریافت کرد.

۱۲. اندرس هالسبرگ

اندرس هالسبرگ

این مهندس نرم‌افزار دانمارکی در طراحی چندین زبان و ابزار برنامه‌نویسی محبوب و تجاری سهم بزرگی داشته‌ است. او که مبدع اصلی توربو پاسکال و طراح اصلی دلفی محسوب می شود فعلا در مایکروسافت مشغول به کار است.

۱۳. جیمز گاسلینگ

جیمز گاسلینگ

گاسلینگ زمانی که در شرکت «سان مایکروسیستمز» کار می‌کرد موفق به طراحی جاوا شد و امروزه او را به عنوان پدر این زبان برنامه نویسی می شناسند. وی همچنین در پروژه های موفق دیگر هم از جمله NeWS و سیستم نرم افزاری Gosling Emacs نیز مشارکت داشته است. شعار اصلی او برای جاوا این بود: «یک بار بنویسید، همه جا اجرا کنید»

۱۴. گیدو وان روسوم

برنامه نویسان معروف

او طراح اصلی زبان متن باز پایتون است و تا پیش از پیوستن به دراپ باکس در گوگل مشغول به کار بود. گیدو در جامعه پایتون به عنوان دیکتاتور خیرخواه معروف است و دلیل اصلی آن نیز به نظارت پیوسته وی بر مسیر توسعه این زبان برمی گردد.

۱۵. دونالد کنوث

دونالد کنوث

کنوث متخصص کامپیوتر و ریاضیدانی است که به خاطر نگارش مجموعه کتاب های «هنر برنامه نویسی کامپیوتر» مشهور شده است. وی در توسعه بسیاری از زمینه های علم نظری کامپیوتر نقش داشته و ایجاد سیستم تست تایپ TeX و زبان تعریف فونت METAFONT نیز از دستاوردهای او است.

۱۶. جان کارمک

جان کارمک

کارمک برنامه نویس، محقق هوافضا، مهندس واقعیت مجازی و از بنیانگذاران استودیوی نام آشنای «اید سافت ویر» است. از جمله دلایل اصلی شهرت کارمک می توان به نوآوری های او در زمینه گرافیک سه بعدی و توسعه الگوریتم «وارون کارمک» برای سایه زنی در گرافیک بازی های ویدیویی اشاره کرد.

برنامه نویسی بسیاری از بازی های اید سافت ویر نظیر Commander Keen، Wolfenstein 3D، Doom، Quake، Rage بر عهده او بوده است.

۱۷. لری پیچ

لری پیج

لری پیج یکی از بنیانگذاران غول اینترنتی گوگل است و در حال حاضر به عنوان مدیرعامل آلفابت مشغول به کار است. این کارآفرین آمریکایی الگوریتم رتبه بندی گوگل موسوم به PageRank را نیز طراحی کرده است.

پدر و مادر او هردو متخصص رایانه بودند و ظاهرا وی از کودکی شیفته کار با کامپیوتر بوده است. لری پیج در فهرست فوربز سال 2013 هفدهمین شخصیت قدرتمند و سیزدهمین ثروتمند آمریکایی شد.

۱۸. ایدا لاولیس

برنامه نویسان معروف

این ریاضی دان برجسته در سال ۱۸۱۵ در لندن به دنیا آمد و به عنوان نخستین برنامه نویسان کامپیوتر شناخته می شود. وی یادداشت‌هایی را در رابطه با الگوریتمی از خود به جای گذاشت که با ابزاری به نام «ماشین تحلیل» سازگاری داشته و بسیاری آن را عنوان اولین برنامه رایانه می‌شناسند.

۱۹. ریچارد استالمن

 ریچارد استالمن

استالمن یک برنامه نویس کامپیوتر و طرفدار آزادی نرم افزاری است. او زندگی خود را به توسعه نرم افزاری اختصاص داده که همه افراد امکان استفاده، بررسی و اصلاح آن را داشته باشند.

تلاش های وی به توسعه پروژه گنو، بنیاد نرم افزار آزاد و غیره منجر شده است. از نقل قول های مهم او می توان به این مورد اشاره کرد: «من همیشه ارزان زندگی کردم و این روش زندگی را دوست دارم زیرا به این معنی است که پول به من نمی‌گوید چه کار کنم»

۲۰. برندان آیک

برندان آیک

آیک یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی به نام جاوا اسکریپت را توسعه داد. او هم موسس پروژه موزیلا بوده و به عنوان مدیر ارشد فنی آن فعالیت می کرد اما اکنون در سمت مدیرعامل Brave Software مشغول به کار است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • 012
    012 | ۱۷ تیر ۱۳۹۷

    با تشکر از دیجیاتو
    ریچارد استالمن و بیارید اول واقعا

  • Mr NoBody
    Mr NoBody | ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    آخ اینا الگو های‌منن

  • delta7
    delta7 | ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    "سیستم رمزگذاری UTF-8"

    utf-8 سیستم رمزنگاری نیست
    احتمالا درست ترجمه نشده اینجا

  • روح الله احمدی
    روح الله احمدی | ۱۶ تیر ۱۳۹۷

    ریاضیدان ایدا لاولیس خیلی جالب بود

مطالب پیشنهادی