ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

بازی برای صلح؛ نگاهی به تاریخچه سری متال گیر [تماشا کنید]

چه خوشمان بیاید یا نه، هیدئو کوجیما یکی از بزرگترین بازی سازان تاریخ به حساب می آید و سری بازی متال گیر به عنوان امضای او در این صنعت، نشانه خوبی از توانمندی هایش محسوب ...

شایان کرمی
نوشته شده توسط شایان کرمی | ۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰

چه خوشمان بیاید یا نه، هیدئو کوجیما یکی از بزرگترین بازی سازان تاریخ به حساب می آید و سری بازی متال گیر به عنوان امضای او در این صنعت، نشانه خوبی از توانمندی هایش محسوب می شود.

حال که 31 سال از انتشار اولین نسخه از این سری می گذرد و خبرهای پیرامون فیلم سینمایی متال گیر سالید بیشتر از همیشه شده اند، قصد داریم تا در ادامه به بررسی تاریخچه این فرنچایز شناخته شده بپردازیم.

Metal Gear

اولین قسمت از سری متال گیر در سال 1987 برای سیستم های ام اس ایکس 2 عرضه شد. هیدئو کوجیما جوان که پیش از این تلاش های نسبتاً ناموفقی را برای ورود به عرصه داستان نویسی و فیلم سازی تجربه کرده بود، در اولین تجربه خود در بازیسازی، همه را غافلگیر کرد.

متال گیر در زمان عرضه با واکنش های بسیار مثبتی از سمت منتقدان روبرو شد و معنی تازه ای به سبک «مخفی کاری» داد. کاربران طی این بازی در نقش مامور ویژه تازه کاری با نام «سالید اسنیک» قرار می گرفتند که برای تجربه اولین ماموریت خود در سال 1995 میلادی برای کشف سلاحی خطرناک راهی آفریقای جنوبی می شد.

شما در نقش اسنیک وظیفه داشتید تا به صورت مخفی به دل پایگاه های دشمن نفوذ کرده و ماموریت های خاصی را به اتمام برسانید. در صورت روبرو شدن با دشمنان، حالت «خطر» در بازی فعال می شد و شما باید سریعاً با از بین بردن دشمنان یا مخفی شدن از دید آن ها، وضعیت را به حالت عادی بر می گرداندید.

Metal Gear 2: Solid Snake

بعد از موفقیت های قسمت اول متال گیر، کونامی سریعاً با کوجیما برای ساخت متال گیر بعدی قرارداد امضا کرد و در نتیجه متال گیر 2: سالید اسنیک با فاصله ای 3 ساله نسبت به قسمت پیشن برای MSX 2 عرضه شد.

المان های مخفی کاری قسمت پیش این بار با جزییات بیشتری برگشته بودند. حال دشمنان می توانستند بین اتاق های مختلفی جابجا شده و حتی با کوچک ترین حرکتی از سمت شما، متوجه حضورتان در محیط بشوند. سربازان دشمن قوی تر از گذشته بودند و در ضمن می توانستند با چرخاندن سر خود به جهت های مختلف، از حضور شما در محیط آگاه شوند.

در حالی که قسمت پیشین متال گیر روی مباحثی همچون جنگ های هسته ای و گسترش سلاح های کشتار جمعی متمرکز بود. متال گیر 2 به مسائلی همچون بحران نفت، ماهیت زشت جنگ و گسترش جنگ در جهان می پرداخت.

در این قسمت سالید اسنیک چند سال پس از حوادث متال گیر وظیفه داشت تا با نفوذ به قلمرویی شدیداً محافظت شده، دانشمند ربوده شده ای نجات بدهد. بازی به علت داستان تاثیرگذار، گیم پلی فوق العاده و پیشرفت های زیاد نسبت به نسخه پیشین با واکنش بسیار مثبت منتقدان و طرفداران روبرو شد و در حال حاضر به عنوان یکی از بهترین بازی های 8 بیتی تاریخ شناخته می شود.

Metal Gear Solid

بعد از قسمت دوم متال گیر، این مجموعه به جز گیم پلی فوق العاده اش، به خاطر داستان عمیق و پرجزییاتی که داشت بین علاقه مندان به بازی های ویدیویی شناخته شده بود.حال کوجیما قصد داشت تا با ورود به نسل بعدی کنسول ها و استفاده از فناوری های به روزتر، قابلیت تعریف داستانی حتی عظیم تر و پر جزییات تر از گذشته را داشته باشد.

به همین دلایل، در ابتدا قرار بود Metal Gear 3 برای کنسول کمپانی پاناسونیک عرضه شود. با کاهش توجه به مخاطبان به این کنسول، کوجیما کار ساخت این بازی را لغو کرد تا بهانه ای برای شروع دوباره مجموعه متال گیر و خلق یکی از بازی های تمام ادوار یعنی Metal Gear Solid شکل بگیرد.

متال گیر سالید بعد از طی کردن دوره 3 ساله ساخت، در سال 1998 برای کنسول محبوب نسل پنجمی سونی یعنی پلی استیشن 1 عرضه شد. عرضه بازی برای این کنسول پیشرفته موجب شده بود تا متال گیر جدید کاملاً به صورت سه بعدی دنبال شود.

داستان بازی که 6 سالی بعد از حوادث قسمت پیش و در سال 2005 میلادی دنبال می شود، روایتگر شورش تازه ای از جانب لیکوئید اسنیک و شخصی به نام اسلات است که برای به دست آوردن سلاحی کشتار جمعی تلاش می کنند. آن ها برای آن که کار نگران کننده ای انجام دهند، درخواست 1 بیلیون دلار پول نقد و بقایای جسد بیگ باس را دارند و همین موضوع باعث می شود تا اسنیک به عنوان شاگرد قدیمی بیگ باس از بازنشستگی خارج شده و برای از بین بردن این بحران وارد عمل شود.

بازی در مدت کوتاهی بیش از هفت میلیون نسخه در سرتاسر جهان فروش رفت و به میانگین امتیاز 94 از 100 دست یافت. متال گیر سالید از دید تعداد زیادی از نشریات مرتبط با بازی های ویدیویی به عنوان بهترین بازی سال معرفی شد و همه کوجیما را به عنوان استادی ماهر در روایت داستان و صحنه های سینمایی در گیم پلی مشناختند.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

جدا از نسخه ای فرعی از متال گیر که با نام Metal Gear: Ghost Babel در سال 2000 برای کنسول دستی گیم بوی منتشر شد و به موفقیت زیادی هم رسید، نسخه دوم از مجموعه متال گیر سالید بعد از 3 سال فاصله نسبت به نسخه ابتدایی برای تمام پلتفرم های شناخته شده آن زمان منتشر شد.

تا به اینجای کار کوجیما با الهام گرفتن از عناوین مشابه، داستان سری متال گیر را به بهترین شکل ممکن روایت می کرد اما در Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty، همه چیز تغییر کرد و در این عنوان شاهد یکی از مدرن ترین و به اصطلاح کوجیمایی ترین روایت ها برای یک بازی ویدیویی داستان محور بودیم.

بعد از آن که طی نسخه های پیشین متال گیر، سالید اسنیک به عنوان شخصیت اصلی بازی خوش درخشیده بود، همه انتظار درخشش او در متال گیر سالید 2 را هم داشتند اما با توجه به اتفاقاتی که در ابتدای بازی رخ می داد، اسنیک اعتبار خودش را از دست داده و Foxhound مجبور می شود سرباز جدیدی را با نام «رایدن» برای انجام ماموریت نجات رئیس جمهور اعزام کند.

رایدن جوان به دل بسیاری از گیمرها نشست و مکانیک های مخفی کاری و تاکتیکی بازی هم آنقدر خوب بودند تا سیل زیادی از نمرات کامل و جوایز مختلف را برای کوجیما و بازی جدیدیش به ارمغان بیاورند. جالب است بدانید که در ابتدا قرار بود بخش زیادی از این بازی در ایران رخ دهد که به دلایل مختلفی این اتفاق رخ نداد و خط داستانی بازی به طور کامل تغییر کرد.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater

متال گیر سالید

در ابتدا قرار بود متال گیر سالید 3 برای کنسول نسل هفتم سونی یعنی پلی استیشن 3 عرضه شود اما تاخیر در عرضه این کنسول پرحاشیه از جانب سونی باعث شد تا کاربران پلی استیشن 2 در آخرین روزهای عمر کنسولشان شاهد یکی از بهترین بازی های تاریخ باشند.

قسمت سوم متال گیر سالید در واقع یک پیش درآمد برای کل این مجموعه به حساب می آمد. در این قسمت با در نقش شخصیت جدیدی به نام نیکد اسنیک قرار می گرفتیم که در واقع همان مربی همیشگی سالید اسنیک یعنی باس بود.

کوجیما با انتقال داستان بازی به دهه 60 میلادی، از پتانسیل جنگ های سرد و روابط پشت پرده میان دولت آمریکا و روسیه برای نگارش داستان این عنوان استفاده کرد. طی داستان بازی در نقش باس وارد خاک روسیه شده و در راه پیدا کردن داشمندی از حرکات خصمانه آمریکا برای پیروزی در جنگ سرد آگاه می شویم. سالید اسنیک جوان در این قسمت با باس دیدار کرده و دولت آمریکا از همین بهانه برای کنار گذاشتن باس به خاطر آگاهی از راز های کشور استفاده می کند.

متال گیر سالید 3 یکی از احساسی ترین داستان های این مجموعه را داراست و پرداختن به موضوعاتی همچون وفاداری، فداکاری برای دوستان و میهن پرستی باعث شد تا این مجموعه با وجود فروش نسبتاً کمترش نسبت به نسخه های پیش از محبوبیت زیادی نزد طرفداران قدیمی متال گیر سالید برخوردار باشد.

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

قرار بود داستان سری متال گیر با انتشار قسمت سوم برای همیشه به پایان برسد اما قسمت چهارم از این سری با درخواست هواداران برای مشخص شدن وقایعی که در متال گیر سالید 2 رخ داده بود کلید خورد. قصه بازی تنها 5 سال بعد از وقایع متال گیر سالید 2 جریان داشت اما به دلیل پیری زودرسی که سالید اسنیک دچار آن شده بود، ما کنترل او را تحت نام «اسنیک پیر» بر عهده می گرفتیم.

داستان سلاح میهن پرستان حول محور تلاش های ارتش های خصوصی برای بهم زدن نظم جهانی و شناخته شدن جنگ به عنوان یک موقعیت تجاری است. این بار برادر ژنتیکی سالید اسنیک یعنی لیکوئید بازگشته و تهدیدی دوباره برای اسنیک از پا افتاده است.

داستان متال گیر سالید به خوبی روایتگر زندگی مهین پرستانی است که به خاطر بازی های سیاسی سیاست مداران کشورشان، قربانی می شوند. رابطه عمیق بین باس و سالید اسنیک و تم عرفانی بازی باعث شد تا بازهم نسخه دیگری از سری متال گیر به عنوان یکی از بهترین بازی های تاریخ شناخته شود.

در بخش گیم پلی نیز متال گیر سالید 4 حرف های زیادی برای گفتن داشت. از تنوع بالای مراحلی که در نقاط مختلف جهان دنبال می شدند گرفته تا بخش چندنفره بازی و کات سین های سینمایی طولانی بازی همگی شاهکاری بدون همتا را ساخته بودند.

Metal Gear Solid: Peace Walker

با وجود آن که سفیر صلح یکی از قسمت های شماره دار متال گیر به شمار نمی رود اما اهمیت آن به هیچ عنوان کمتر از نسخه های اصلی این مجموعه نیست. بعد از تجربه موفق کوجیما و کونامی در عرضه Metal Gear Solid: Portable Ops، آن ها این بار با تمرکز بیشتری سراغ ساخت یک بازی برای کنسول دستی سونی یعنی پلی استیشن همراه رفتند.

در سفیر سلح با اسنیکی طرف هستیم که به علت علت اصرارهای دولت کاستاریکا و همچنین انگیزه شخصی برای پیدا کردن باس وارد این کشور می شود. این بازی پر است از طعنه های سیاسی به دولت های روسیه و آمریکا و لحظات احساسی متعدد.

اسنیک طی این عنوان بارها به عملیاتی که وارد آن شده و ماهیت خود به عنوان یک فرد ضد جنگ شک می کند و طی داستان با درگیری ها او با خودش بر سر عقایدی که دارد بیشتر آشنا خواهید شد. طبق گفته کوجیما این بازی تحت تاثیر حمایت دولت کاستاریکا از حمله ایالات متحده به عراق ساخته شده و روی عواقب وحشتناک جنگ متمرکز است.

گیم پلی سفیر صلح نیز پسوند نام این بازی را به خوبی معنا می کند و در آن عناصر اکشن با المان های مخفی کاری برای جلوگیری از کشته شدن سربازان، چه خودی و چه دشمنان، جایگزین شده اند. این بازی با واکنش های کاملاً مثبتی از سمت هواداران متال گیر و پلی استیشن همراه روبرو شد و به عقیده عده بسیاری زیادی، این عنوان بهترین بازی این کنسول دستی نیز به شمار می رود.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

تقریباً همه شما از شیوه معرفی قسمت پنجم متال گیر سالید آگاه هستید. ثبت دامین های تجاری متفاوت، پخش تریلر در مراسم گیم آواردز بدون هیچ اطلاع قبلی و در آخر هم عرضه یک پیش درآمد 30 دلاری برای متال گیر سالید 5 که می توان آن را در کمتر از 1 ساعت به پایان رساند.

متال گیر سالید: گرند زیرو نمایش کوتاه بسیار خوبی از آن چیزی بود که باید در فانتوم پین منتظر آن می بودیم. داستان بازی دقیقاً بعد از همان جایی که سفیر صلح به پایان رسید آغاز می شود و در نهایت متوجه محل قرارگیری باس بعد از اتفاقات Peace Walker خواهیم بود. گرند زیرو همچنین اطلاعات تازه ای از سرنوشت پاز به عنوان یکی شخصیت های مهم قسمت پیشین در اختیار ما قرار می دهد.

با تمام این اوصاف، کوجیما و کونامی به خاطر مدت زمان کوتاه بازی و قول هایی که به آن عمل نکردند با انتقادهای زیادی روبرو شدند، انتقادهایی که اکثراً با عرضه فانتوم پین به دست فراموشی سپرده شد.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

متال گیر سالید

سرانجام در سال 2015 نسخه پنجم (شاید آخرین) از سری متال گیر سالید به عنوان یکی از پرحاشیه ترین قسمت های این فرنچایز برای پی سی و کنسول های نسل هفتم و هشتم عرضه شد. وقایع بازی در سال 1984 و قبل از آغاز حوادث نسخه اول متال گیر جریان دارد.

باس در اینجا برای گرفتن انتقام از افرادی که باعث کشته شدن عده زیادی از گروه او شدند، به بخش هایی از افغانستان، شوروی و آفریقا سفر می کند. فانتوم پین از هر نظر یک پیشرفت بزرگ برای سری متال گیر به حساب می آمد. از پیشرفت بخش مخفی کاری، تنوع اسلحه ها، بزرگ شدن محیط و هوش مصنوعی دشمنان گرفته تا روایت سینمایی کامل تر و جلوه های بصری عالی همه از ویژگی های این عنوان به شمار می آمدند.

البته با وجود روایت داستانی عالی این قسمت، در فانتوم پین هم به بسیاری از سوالات همیشگی پیرامون بیگ باس و قضایای متال گیر پاسخ داده نشد تا بعضی از هوادران قدیمی از کوجیما ناامید شوند. البته با جدایی کوجیما از کونامی و رمزگشایی فایل های نسخه پی سی بازی این فرضیه مطرح شد که کوجیما به علت اختلاف های خود با کونامی، مجبور به کوتاه کردن بازی شده است.

با وجود همه این حاشیه ها، MGS V نیز توسط بسیاری از منتقدان شاهکاری تازه در عرصه بازی سازی تلقی شد تا احتمال عدم ساخته شدن نسخه جدیدی از این مجموعه خاطره انگیز، ناراحت کننده تر از همیشه باشد.

البته چندی پیش نسخه جدیدی از این سری با نام Metal Gear Survive با محوریت بخش چندنفره عرضه شد که منتقدان و هواداران اقبال چندانی به آن نشان ندادند.

دیدگاه شما چیست؟ دلیل موفقیت سری متال گیر طی بیش از 3 دهه اخیر را چه می دانید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Behnambigboss2
    Behnambigboss2 | ۲۴ تیر ۱۳۹۷

    دلیل موفقیت سری متال گیر بدون شک کوجیما بوده است.
    تمام.

مطالب پیشنهادی