ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل
تکنولوژی

جدال لفظی وزیر ارتباطات با رییس سازمان پدافند غیرعامل

سردار «محمدحسین جلالی» که چندی پیش با اظهاراتی درباره دزدیده شدن ابرها در کشور جنجال آفرینی کرده بود این بار انگشت اتهام خود را به سمت وزارت ارتباطات گرفته و گفته که سرورهای هاتگرام و تلگرام ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۴۰

سردار «محمدحسین جلالی» که چندی پیش با اظهاراتی درباره دزدیده شدن ابرها در کشور جنجال آفرینی کرده بود این بار انگشت اتهام خود را به سمت وزارت ارتباطات گرفته و گفته که سرورهای هاتگرام و تلگرام طلایی در طبقه نهم ساختمان مرکز امام (ره) وزارت ارتباطات قرار دارند. صحبتی که با واکنش تند وزیر ارتباطات همراه بوده و از او و اصحاب رسانه دعوت کرده تا به بازدید از این طبقه بپردازند.

جهرمی بعد از ادعاهای جلالی در حاشیه مراسم تفاهم نامه وزارت ارتباطات با کمیته امداد درباره تامین مالی کسب و کارهای نوپا، ضمن رد این ادعاها با طعنه به صحبت جلالی درباره ماجرای دزدیده شدن ابرها گفت:

«دزدیده شدن ابرها را نمی توان ثابت کرد اما وجود نداشتن سرورها را به راحتی می توان ثابت کرد نمی دانم چرا بعضی ها با اظهار نظرهای نادرست برای نظام هزینه درست می کنند.  البته ما وظیفه خودمان می دانیم همواره پاسخ گوی افکار عمومی و حتی حرف های ناروای برخی افراد باشیم.  حمایت از پیام رسان های داخلی مشخص است و مرکز ملی فضای مجازی می تواند درباره گزارش دهد. اگر دزدیده شدن ابرها را نتوان به راحتی ثابت کرد وجود نداشتن سرورهای هات گرام و تلگرام طلایی در یکی از ساختمان‌های وزارت ارتباطات را می توان به راحتی ثابت کرد.»

آذری جهرمی در خصوص اظهارات پیرامون نسخه‌های غیررسمی تلگرام افزود: «برخی یک بار می گویند سرور در طبقه نهم است، یک بار می‌گویند اینترنتش را وزارت ارتباطات تامین می کند. خوب، همه اینترنت کشور را ما تامین می‌کنیم. نمی‌شود حرف‌های بی ربط بزنیم و صحبت‌هایی مطرح کنیم که مبنایی نداشته باشد.»

وزیر ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل

اما گفته‌های دقیق سردار طلایی چه بود که این واکنش را از سمت وزیر ارتباطات در پی داشت؟

سردار طلایی امروز در طی یک نشست خبری اظهار داشته بود که وظیفه دولت حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است و دولت در این زمینه کوتاهی کرده است:

«اول از همه یک سری حمایت های زیرساختی است که برای تقویت زیرساخت ها باید در اختیار این شبکه ها قرار می دادند که ندادند. در حال حاضر شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است، در صورتی که می توانستند آنها را به سروش بدهند اما ندادند. دوم آنکه قرار بود به شبکه های بومی یک سری کمک های مالی شود، البته آنکه شبکه های داخلی گفته اند ما کمک مالی نمی خواهیم چون ما خود قادریم از اسپانسر داخلی استفاده کنیم و فقط می خواهیم سیاست ها مشخص شود، اما وقتی پشت شبکه های داخلی به این شکل خالی می شود اسپانسرها هم کنار می روند. شبکه های داخلی مشکل مالی نداشتند بلکه نیازمند حمایت معنوی بودند و اینکه به عنوان شبکه ملی آنها را ببینند.»

وزیر ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل

سردار طلایی در ادامه حرف‌های خود ضمن گلایه‌ و انتقادهای صریح از وزارت ارتباطات گفت که این وزارتخانه در زمینه شبکه‌های اجتماعی بار اصلی را از دوش خود خالی می‌کند و فقط به دنبال وصل کردن بوق تلفن و موضوع سیم‌کارت‌ها و امثالهم است. او باور دارد اهمیت نظارت بر شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر از این مسائل است و برای اثبات حرف خود این مثال را می‌زند:

«ما در حوادث سال گذشته به وضوح شاهد این بودیم که سوءاستفاده از ضعف مدیریت درشبکه های اجتماعی باعث اقدامات ضد امنیتی و بهم ریختن شهرها و درگیری مردم در حوزه های مختلف شده بود. این برای ما یک موضوع ملی است و حتماً هم زاویه دید نسبت به شبکه ها ی اجتماعی باید ملی باشد وقتی شبکه ملی شد حالا سهم بندی آن میان بخش خصوصی و دولتی تعیین می شود.»

با این حال وزارت ارتباطات بارها و بارها اعلام و یا حتی گلایه کرده که موضوعاتی از قبیل شبکه‌های اجتماعی و فیلترینگ و نظارت و... روی این موارد در دستان ارگان‌های دولتی و حاکمیتی بسیاریست و شواهد نشان می‌دهد که بسیاری از تصمیم‌های حیاتی در مورد این شبکه‌ها توسط وزارت ارتباطات اتخاد نشده است.

وزیر ارتباطات و سازمان پدافند غیرعامل

تلگرام طلایی و هاتگرام از معدود کلاینت‌های غیررسمی تلگرام هستند که همچنان آزادانه فعالیت می‌کنند و دچار فیلترینگ نشده‌اند و بارها و بارها از سوی دادستانی کشور و برخی دیگر از افراد حاکمیت مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. با این حال فیلترینگ داخلی برخی کانال‌ها و گروه‌ها در این دو سامانه، باعث شده که بسیاری دیگر از مجلسیان و دولتمردان از جمله  رمضانعلی سبحانی‌فر خواستار ادامه فعالیت این برنامه‌ها باشند. در هر حال هنوز به طور دقیق مشخص نیست که سرورهای این پیام‌رسان‌ها در کجای ایران قرار دارند و شفافسازی پرونده تلگرام‌های غیررسمی که پیش‌تر وعده‌شان داده شده بود هنوز به مرحله نهایی نرسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • OLD
    OLD | ۲۶ تیر ۱۳۹۷

    ما در حوادث سال گذشته به وضوح شاهد این بودیم که سوءاستفاده از ضعف مدیریت درشبکه های اجتماعی باعث اقدامات ضد امنیتی و بهم ریختن شهرها و درگیری مردم در حوزه های مختلف شده بود

    یعنی مثل سگ از افزایش اطلاعات و ارتباطات میترسن

  • Mahdi Salehpoor
    Mahdi Salehpoor | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    همه جا زدین سردار طلایی؛ سردار جلالی درسته؛ سردار طلایی یکی دیگه ست!

  • rad
    rad | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    سرورهای اینا مگه به عظمت تلگرام هستن که نشه به راحتی جاشو پنهان و تغییر داد !!! به اندازه یک اتاق هم نمیشه به راحتی پنهان و جابجاش میکنن . وزیر ارتباطات هم شده پاکدامن واسه ما . دامنت به خون تلگرام آلوده هست . هر چی گفتن راجع بهتون میتونه کاملا درست باشه

  • Ashkan Bboy666
    Ashkan Bboy666 | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    این روزا بحث مسؤلین اینه که چه کسی دزد تره!!! همه تو سر و کله هم میزنن که بگن شما از ما دزد تری

  • آریا
    آریا | ۲۵ تیر ۱۳۹۷

    جنگ زرگری ? ?

مطالب پیشنهادی