ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سوخت رسانی هوایی خودکار
تکنولوژی

اجرای سوخت رسانی هوایی خودکار برای اولین بار توسط ایرباس [تماشا کنید]

سوخت رسانی هوایی یکی از فناوری های کلیدی برای نیروی هوای مدرن محسوب می شود و به تازگی شرکت ایرباس موفق شده برای اولین بار سوخت رسانی کاملاً خودکاری را اجرا کند. سوخت رسانی هوایی در عملیات ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۵

سوخت رسانی هوایی یکی از فناوری های کلیدی برای نیروی هوای مدرن محسوب می شود و به تازگی شرکت ایرباس موفق شده برای اولین بار سوخت رسانی کاملاً خودکاری را اجرا کند.

سوخت رسانی هوایی در عملیات نظامی اهمیت فراوانی دارد. به لطف این قابلیت، ناوگان هوایی می توانند برای مدت طولانی تری به پرواز ادامه دهند. با این حال هماهنگ کردن سرعت دو هواپیمای متفاوت با سرعتی چند صد کیلومتر در ساعتی در حالی که لوله حامل سوخت قابل انفجار نیز آنها را به هم متصل کرده، بسیار پیچیده است.

سوخت رسانی هوایی خودکار

برای این منظور پرسنل مرتبط باید آموزش های متعددی ببینند و از مهارت بالایی برخوردار باشند. این پرسنل همچنین هزینه بسیار بالایی را به نیروی هوایی تحمیل می کنند. سوخت رسانی هوایی خودکار می تواند راه حل این مشکلات باشد و در عین حال به توسعه تانکرهای رباتیکی که به صورت خودکار پرواز کرده و سوخت رسانی می کنند کمک کند.

سوخت رسانی هوایی خودکار یا به اختصار A3R بین یک هواپیمای تانکر ایرباس 310 و هواپیمای چند منظوره KC-30A متعلق به نیروی هوایی سلطنتی استرالیا (RAAF) که نقش سوخت رسان را بر عهده داشته، انجام شد. در 30 خرداد ماه سال جاری دو هواپیما موفق شدند در سواحل جنوبی اسپانیا 7 اتصال موفقیت آمیز را در 2 ساعت انجام دهند.

به گفته ایرباس پس از خروج میله سوخت رسان از هواپیمای حامل سوخت، کامپیوتر از فناوری هایی از جمله پردازش تصویر بهره می برد تا مکان قرار گیری دریافت کننده سوخت روی هواپیمای دوم را پیدا کند. در ادامه سیستم خودکار وارد عمل می شود تا میله سوخت رسان را ارسال کرده و آن را با هواپیمای دریافت کننده هم راستا نگه دارد.

این سیستم امکان کنترل دستی توسط اپراتور سوخت رسان هوایی، تنظیم فاصله نسبی دو هواپیما به صورت خودکار یا کنترل کاملاً خودکار تمام عملیات را فراهم می کند. به گفته «دیوید پیاتی»، اپراتور سوخت رسانی هوایی دقت سیستم A3R در ردیابی دریافت کننده بسیار تحسین بر انگیز بوده و در آینده این سیستم می تواند به طور بالقوه حجم کار و مخاطرات مرتبط با سوخت رسانی هوایی را کاهش دهد.

در ادامه می توانید ویدیوی مرتبط با سوخت رسانی هوایی خودکار را تماشا کنید:

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی