ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

CRISPR-Cas9
علمی

روش کریسپر می تواند به سرطان منجر شود

محققان اخیرا پی برده اند که روش کریسپر آنقدر که پیش از این تصویر می شد، در ویرایش ژن ها کارآمد نیست. در روش CRISPR-Cas9 متخصصان توالی های خاصی را در DNA سلول پیدا کرده و بخش ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸:۵۰

محققان اخیرا پی برده اند که روش کریسپر آنقدر که پیش از این تصویر می شد، در ویرایش ژن ها کارآمد نیست.

در روش CRISPR-Cas9 متخصصان توالی های خاصی را در DNA سلول پیدا کرده و بخش هایی از آن را برش می زنند. از آنجا که سلول توانایی بازسازی DNA را دارد محققان در پی درمان انواع بیماری ها و اختلال هایی نظیر  ALS، هانتینگتون، HIV و کم خونی سلول داسی شکل بوده اند.

پیش از این تصور می شد که با استفاده از روش کریسپر می توان بخش های معیوب از DNA سلول را حذف کرده و بقیه آن را دست نخورده باقی گذاشت اما تحقیقات «ولکام سنگر» نشان داده که این فرایند گاهی اوقات عواقب ناگواری از خود به جای می گذارد.CRISPR-Cas9بر این اساس مشکل اصلی حین تلاش سلول برای بازسازی DNA رخ می دهد. پروفسور «الن بردلی»، از محققان موسسه ولکام سنگر در این باره می گوید:

سلول سعی می کند همه چیز را به روال عادی بازگرداند اما نمی داند چه بخش هایی از DNA در کنار یکدیگر قرار داشته اند. به همین خاطر ممکن است جفت هایی را که در آن ناحیه وجود نداشته جایگزین سازد.

یافته های این مطالعه بدین معنی نیست که CRISPR-Cas9 همیشه عواقبی زیانبار به همراه دارد اما زمانی که با میلیاردها سلول درون بدن انسان سروکار دارید، ممکن است اثرات جانبی بیش از حد تصور مخرب باشند. به گفته بردلی:

این نقص ممکن است حتی به سرطان هم منتهی شود از اینرو پیش از عجله برای عملی سازی این روش در کلینیک ها باید بیشتر روی آن مطالعه کنیم.

با توجه به این مساله کسانی که تحت درمان CRISPR-Cas9 قرار دارند باید پیوسته تحت نظر باشند. روش های معدود دیگری نیز از تکنیک کریسپر وجود دارد که احتمال وقوع خطراتی از این دست در آنها کمتر است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی