ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

۶ قدم اساسی برای اینکه از اضطراب به نفع خود استفاده کنید

بسیاری معتقدند که اضطراب مسئله‌ی غیرقابل تحمل و خطرناکی است. به باور آنها حتی  این احتمال وجود دارد که فرد مضطرب مجبور شود  مدتی را در بیمارستان سپری کند. البته در برخی موارد این مسئله ...

امین قیاسی
نوشته شده توسط امین قیاسی | ۲۷ تیر ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۰

بسیاری معتقدند که اضطراب مسئله‌ی غیرقابل تحمل و خطرناکی است. به باور آنها حتی  این احتمال وجود دارد که فرد مضطرب مجبور شود  مدتی را در بیمارستان سپری کند.

البته در برخی موارد این مسئله درست است و افرادی که نگرانی‌هایی شدید و ریشه‌ای را تجربه می‌کنند، باید بستری شوند یا از دارو استفاده کنند اما میزان کمی از اضطراب می‌تواند مثمرثمر واقع شده و حتی مفید باشد.

اضطراب

به باور کارشناسان، نگرش اشخاص در مواجه با این مسئله بسیار تعیین کننده است. بسیاری از افراد به علت عدم کنترل احساستشان سریعاً در تشویش‌های کوچکشان غرق می‌شوند و قادر نیستند با آن کنار بیایند.

با این وجود می توان در راستای کنترل هیجانات قدم برداشت چرا که روانشناسان با بررسی راهکارهای موجود توانسته‌اند ۶ قدم اساسی برای استفاده صحیح از اضطراب بیابند. این ۶ قدم به شرح زیرند؛

۱. باور کنید که اضطراب چیز بدی نیست

اضطراب

اولین قدم باور این مطلب است که با اضطراب هم می‌توان زندگی نمود. همانطور که می‌دانید بازیگران و ورزشکاران همواره در هر اجرا یا مسابقه‌ای باید طی مدتی کوتاه، میزان بالایی از هیجان و استرس را تحمل کرده و بهترین عملکرد را از خود نشان دهند.

اگر اضطراب مسئله‌ی غیرقابل تحملی بود، پس آنها باید تا به حال از شدت این فشار می‌مردند. در حالی که بسیاری از افراد روزانه با استرس دست و پنجه نرم می‌کنند و قادرند در کار یا فعالیت خود موفق باشند. پس باور داشته باشید که اضطراب آنقدر‌ها هم مسئله‌ی بدی نیست.

۲. میزان اضطراب خود را مشخص کنید

اضطراب

اینکه هر شخص چه مقدار می‌تواند اضطراب را تحمل کند تا حدودی به تیپ شخصیتی و آموخته‌های زمان کودکی یا نوجوانی هر فرد بستگی دارد. برخی روحیه هیجان‌ خواهی بالایی دارند و می توانند با آن کنار بیایند اما برخی قادر نیستند قبل از اینکه تمامی احتمالات نسنجیده‌اند به هر عملی دست بزنند.

شما در این مرحله باید تصمیم بگیرید که چه مقدار استرس را می‌توانید تحمل کنید. با انتخاب دقیق این میزان قادر خواهید بود با اضطرابتان کنار آمده و کارهایتان را به درستی پیش ببرید.

نگران نباشید، هر چه بهتر بتوانید با نگرانی‌هایتان کنار بیایید، میزان تحملتان بیشتر شده و قادر خواهید بود میزان بیشتری از آن را نیز تحمل کنید.

۳. اضطراب زیادتان را کاهش دهید

اضطراب

برخی افراد به طور طبیعی از استرس زیاد لذت می‌برند اما به تازگی روانشناسان متوجه شده‌اند که این مسئله می‌تواند خطرناک باشد چرا که آنها مجبورند همیشه قدرتمند یا موفق بوده و کنترل اوضاع را بدست بگیرند. حال اگر این اتفاق نیفتد، آسمان به زمین می آید و تمامی تصوراتشان نقش بر آب می‌شود.

بنابراین باید در مواقعی که اضطراب بیش از اندازه‌ای را تحمل می‌کنید، منطقی باشید و تکنیک‌های تنفسی و فکری مناسبی را در پیش بگیرید. برای مثال می‌توانید اولویت دیگری در فعالیت خود تعیین کرده و تمام فکر خود را روی آن متمرکز کنید تا دیگر لحظه‌ای برای مضطرب بودن نداشته باشید.

۴. به علت اضطراب کم خود پی ببرید

اضطراب

البته باید گفت که میزان استرس پایین هم مطلوب نیست. این مسئله نشان می‌دهد که توان مقابله با اضطراب را ندارید. پس اصلاً ریسک نمی‌کنید و ترجیح می‌دهید در حباب خود بمانید تا کسی آسیبی به شما نرساند.

ایده‌آل گرایی یا محافظه کار بودن بیش از حد می تواند به اضطراب پایین بیانجامد. باید توجه داشته باشید که جهان با سرعت هر چه تمامتر در حال تغییر است. اگر شما قادر نباشید که خود را با آن وفق دهید، ضرر خواهید کرد. پس بهتر است به یاد بسپارید که شما هم برای موفقیت، مقدار معقولی از پریشانی را باید تحمل کنید.

۵. بیاموزید که چگونه با این میزان اضطراب کنار بیاید

اضطراب

باید بدانید که اضطراب یک انرژی است و اگر یاد بگیرید که با میزان متوسطی از اضطراب کنار بیایید، قادر خواهید بود از نیروی بسیار زیاد آن بهره برده و از آن برای بهبود عملکردتان استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که همواره نمی‌توان آسایش داشت. باید بتوانید با ناراحتی کنار بیاید و فعالیتتان را در پیش بگیرید .مطمئناً در زندگی هر شخص روزهای بد و خوب زیادی وجود دارد. پس برای خود این هدف را برگزینید که از روزهای بد جان سالم بدر ببرید تا بتوانید روزهای خوب را تجربه کنید.

۶. به نشانه‌های بدنی خود توجه کنید

اضطراب

زمانی که دردهایی ناگهانی نظیر دل درد، تپش قلب بالا یا گردن درد به سراغتان می‌آید، به آنها توجه کنید زیرا این روشی است که بدن برای نشان دادن اضطراب برمی‌گزیند.

در این مواقع منطقی عمل کرده و از خود دلیل این اتفاق را بپرسید تا بتوانید تاثیر منفی اضطراب را به مثبت تبدیل کنید و از فعالیتتان لذت ببرید.

به یاد داشته باشید که نگرانی شما درباره‌ی هر موضوعی نمی تواند به نتیجه آن کمکی کند. پس آن را نادیده گرفته و تنها از انرژی زیادش استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • omidapk2020
    omidapk2020 | ۲۸ تیر ۱۳۹۷

    ایران یعنی فقیر نگه ات دارن چون وقتی اینا سیر میشن هار میشن

  • manama
    manama | ۲۷ تیر ۱۳۹۷

    اگه به اختلالات اضطرابی دچار هستید درمان غیرتهاجمی RTMS را پیشنهاد می کنم.
    بدون دارو درمانی طیف وسیعی از بیماری های روانی مانند اضطراب، افکار ناخواسته، وسواس فکری یا حتی شیزوفرنی را با تحریک مغناطیسی مغز میتونید به طور قابل توجهی بهبود بدید.
    حداقل 30 جلسه درمان برای 1 سال باید ادامه بدید. درمان نگهدارندش خیلی مهمه. وگرنه بیماری بر میگرده.

مطالب پیشنهادی