ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انیمیشن Hotel Transylvania 3
ویجیاتو - بازی

بررسی انیمیشن Hotel Transylvania 3: Summer Vacation ؛ مسافران کشتی هیولاها

درباره فیلم‌های مختص بچه‌ها نوشتن کار سختیست و گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم که بهتر است خود بچه‌ها درباره این فیلم‌ها نظر بدهند. فیلم‌ها (و حتی بازی‌ها و کتاب‌ها و...) که برای بچه‌ها ساخته می‌شوند، پا ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ تیر ۱۳۹۷ | ۲۳:۰۰

درباره فیلم‌های مختص بچه‌ها نوشتن کار سختیست و گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم که بهتر است خود بچه‌ها درباره این فیلم‌ها نظر بدهند. فیلم‌ها (و حتی بازی‌ها و کتاب‌ها و...) که برای بچه‌ها ساخته می‌شوند، پا به دنیای عجیب و شگفت انگیز کودکان می‌گذارند که درک آن هم کار سخت و هم کار آسانیست. انیمیشن Hotel Transylvania 3 سومین قسمت از سری هتل ترانسلوانیاست که در سال2012 متولد شد و تا به امروز جدا از سه فیلم انیمیشن مستقل، یک سریال کارتونی چند ده قسمتی هم از آن ساخته و پخش شده است. کاراکترهایی که در طول عمر این فرنچایز به مخاطبین معرفی شده‌اند، محبوب شده‌اند و صداپیشگان مشهوری هم صدایشان را به آنها قرض داده‌اند.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

سری هتل ترانسلوانیا یک جورهایی من را یاد شرک می‌اندازد که فرمتی مشابه داشت و هر یک از نسخه‌هایش کیفیت به مراتب بهتری از سری هتل ترانسلوانیا داشت ولی در نهایت در قسمت چهارم درجا زد و عمرش تمام شد (گرچه بعدها گربه چکمه پوشش سربرآورد ولی آنهم چندان دوام نیاورد و اخیرا هم شایعاتی مبنی بر ساخت قسمت پنجمش به گوش می‌رسد ولی بعید می‌دانم بتواند به دوران اوج خود برگردد مگر با تغییرات اساسی.)

انیمیشن Hotel Transylvania 3

بگذارید مقایسه بهتری بزنم، سری عصر یخبندان توانسته با کاراکترهای بامزه خود و پرداخت خوب به آنها، بدون استفاده از صداپیشه‌های چندان مطرح، این سری را زنده نگه‌دارد و با اینکه قسمت پنجم از فروش نسبی کمتری برخوردار بود و برخی می‌گویند عمر این سری تمام شده، اما خودمانیم، اگر بیننده این سری (عصر یخ) باشید احتمالا دلتان برای این کاراکترها تنگ شده و اگر هم قسمت جدیدی از آن ساخته شود، فقط به خاطر دیدن روی گل شخصیت‌هایش و تجدید خاطره با آنها، به دیدنش می‌روید. همین حس را به شخصیت‌های دوست داشتنی شرک هم احتمالا دارید (شاید چون مدت‌زمان بیشتری از اکران آخرین قسمت آن گذشته این حس کمرنگ‌تر شده باشد) اما چرا این مقدمه را آوردم و این مثال‌ها را زدم؟

انیمیشن Hotel Transylvania 3

سری هتل ترانسلوانیا نیز به سبب کاراکترهای پویا و اتمسفر خاص خودش توانسته خودش را زنده نگه‌ دارد، حتی راستش را بخواهید قسمت دوم همین عنوان با ضعف‌های بسیاری همراه بود (مثلا اگر خاطرتان باشد هیچ نقش منفی در کل داستان هتل ترانسلوانیا ۲ به چشم نمی‌خورد!) با این حال صداپیشگان کار خود را خوب انجام دادند و باعث شدند که نقاط ضعف فیلم دیده نشود و حتی این اثر به فروشی بیشتر از نسخه اول دست پیدا کند و زمینه‌های ساخت قسمت سوم زده شود (فروش نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار با توجه به بودجه ۸۰ میلیون دلار برای قسمت دوم یک موفقیت شگرف بود.)

انیمیشن Hotel Transylvania 3

انیمیشن Hotel Transylvania 3 با پسوند «تعطیلات تابستانی» به اکران درآمده و با اینکه از قسمت دوم بهتر است، ولی کماکان ایرادات بسیاری دارد که البته توسط همین روش‌هایی که بالاتر گفته شد، این مشکلات حل شده‌اند.

  • کارگردان: گندی تارتاکوفسکی
  • صداپیشگان: آدام سندلر، سلنا گومز، مل بروکس،کوین جیمز
  • بودجه: 80 میلیون دلار

انیمیشن Hotel Transylvania 3

انیمیشن Hotel Transylvania 3 از یک داستان دو سه خطی بهره می‌برد و احتمالا فیلمنامه اولیه هم نهایتا ۵ صفحه کاغذ A4 بوده است، داستان با فلش بکی به گذشته درباره موش و گربه بازی شخصیت دراکولا (با صداپیشگی آدام سندلر) و شکارچی دراکولا یعنی ون هلسینگ (با صداپیشگی جیم گافیگان) آغاز می‌شود و سپس بیش از صد سال به جلو پریده و به زمان حال حاضر می‌رسد؛ جایی که میویس، دختر کنت دراکولا (با صداپیشگی سلنا گومز) وقتی می‌بیند که پدرش خسته و تنهاست تصمیم می‌گیرد که هتل را برای مدتی کوتاه تعطیل کند و به همراه خانواده و دوستان خانوادگی‌شان (فرانکنشتاین و بانو،گرگینه و بانو،مرد نامریی و بانو و...) به یک سفر تفریحی بروند. آنها با یک کشتی کروز همسفر می‌شوند و بازدید از جزیره برمودا (هیولاها برای تفریح به برمودای مرموز میروند)  را آغاز می‌کنند؛‌ کاپیتان این کشتی زنی دلربا به اسم کاپیتان اریکا (با صداپیشگی کاترین هان) است که از قضا از نوادگان ون هلسینگ افسانه‌ای است...

انیمیشن Hotel Transylvania 3

ایده خام این بوده که هیولاها به تفریح بروند و پای ون هلسینگ هم به ماجرا باز شود (اینکه چطور تا الان خبری از این کاراکتر هم نبود در نوع خودش عجیب است!) حالا به این ایده اولیه و کلی کاراکتر جذاب هیولایی که بچه‌ها آنها را دوست دارند، باید شوخی‌های متعدد چسباند و با یک سری موزیک و ریتم‌های تند، آن را دیدنی‌تر کرد. این فرمول اصلی به کار رفته در انیمیشن Hotel Transylvania 3 بوده که کارگردان آن یعنی Genndy Tartakovsky برای سومین بار از آن بهره برده ولی آیا این بار این فرمول جواب می‌دهد؟

انیمیشن Hotel Transylvania 3

فیلمنامه این بار بیش از حد رها شده و کاراکترهای دوست داشتنی که رمز موفقیت همین سری هم هستند به بیراهه کشیده می‌شوند. در حین دیدن فیلم بارها و بارها با خودم فکر می‌کردم که می‌شد در این سکانس و یا در این صحنه از پتانسیل فلان کاراکتر بسیار بهتر استفاده کرد و یا کاش شخصیت زنی که عاشق کنت دراکولا بود تنها ده ثانیه در فیلم ظاهر نمی‌شد. شاید باید اعتراف کرد که تعداد کاراکترهای هتل ترانسلوانیا کمی زیاد شدند(دقیقا اتفاقی که برای عصر یخبندان در قسمت آخرش افتاد) و وقت گذاشتن برای همه‌شان کار سختیست، اما این بهانه نمی‌تواند چندان درست باشد به ویژه وقتی که کارگردان و فیلمنامه نویس شخصیت‌هایی چون دنیس را کاملا از یاد می‌برند. دنیس، پسر میویس و شوهرش که تمام قسمت دوم حول محوریت او می‌چرخید حالا تبدیل به یک سیاهی لشکر بی‌مزه شده است و از این قبیل اشکالات به وفور در فیلمنامه یافت می‌شود.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

اتمسفر و فضای هیولایی انیمیشن Hotel Transylvania 3 به درستی به کار گرفته می‌شود و تعداد شوخی‌ها در یک سکانس به حدیست که شاید لازم باشد با دقت بیشتری کل قاب تصویر را ببینید. شوخی‌ها گاهی حتی در یک نما اتفاق می‌افتد و این هجوم شوخی و کمدی با اینکه بسیار زیاد است اما مانند تلاش تیراندازیست که خشاب بی‌نهایت دارد و همه را به هدف تیر می‌زند و نهایتا دو سه تا شلیکش گل می‌کند. شوخی‌های موقعیت بیشتر از همه به چشم می‌خورد و کمدی از نوع کلامی هم که بر عهده صداپیشگان گذاشته شده که در بین آنها بی شک آدام سندلر حرف اول را می‌زند.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

انیمیشن Hotel Transylvania 3 بیشتر از دو نسخه قبلی به آدام سندلر و طنازی او تکیه می‌کند و در حقیقت نود درصد بار کمدی این اثر بر دوش‌های او گذاشته شده است، آدام سندلر در سینما این روزها حال چندان خوشی ندارد و ستاره بخت و اقبالش کم‌سو شده اما خوشبختانه در اینجا می‌تواند خودی نشان دهد و همانطور که کل انیمیشن را سرپا نگه می‌دارد، خودش را هم در عالم هالیوود زنده می‌گذارد. سلنا گومز، کاترین هان  و... هم کار خود را درست انجام می‌دهند اما درخشش فوق‌العاده‌ای ندارند و صرفا OK هستند.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

نکته مهمی که در انیمیشن Hotel Transylvania 3 به چشم می‌خورد (یا شاید بهتر باشد بگویم به گوش می‌رسد!) موسیقی زیبا و گوشنواز آن است که قطعاتی از دی‌جی معروف Tiesto هم در آن گنجانده شده و اوج این لذت موسیقی در دقایق پایانی اثر همراه می‌شود و سکانس Battle Dj حقیقتا از منظر موسیقایی آدرنالین هر بیننده‌ای را بالا می‌برد.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

  • دریچه، سرکی به بازی Hotel Transylvania 3
  • اگر از گیمرهای قدیمی‌تر باشید، احتمالا خاطرتان هست که زمانی با اکران هر فیلم یا انیمیشن پرطرفداری که احتمال فروش بالای آن می‌رفت، بازی ویدئویی آن نیز ساخته می‌شد و چند روز و یا چند هفته زودتر در دسترس گیمرها قرار می‌گرفت تا عطش آنها را برای دیدن اثر سینمایی زیاد کند. در بین این بازی‌های اقتباسی از روی فیلم‌ها، معمولا اثر درخور توجه و فاخری به چشم نمی‌خورد (همانطور که برعکس این مساله نیز کاملا صدق می‌کند و کمتر فیلمی بر اساس بازی داریم که ارزشمند باشد) اما در مواردی انگشت‌شمار نیز شاهد آثار خوبی بودیم. بعد از پیشرفت محسوس بازی‌ها در کنسول‌های نسل هفتم و کنونی اما این قانون ساخت و عرضه بازی بر اساس آثار سینمایی محبوب به تدریج کمرنگ شد و سازندگان ترجیح دادند که پلتفرم‌هایی چون موبایل و بازی‌های ساده و Casualتری را برای این هدف خود برگزینند. خرج ساخت بازی برای کنسول‌های فعلی بالاست و تضمین فروشی هم برای این بازی‌ها دیگر مانند سابق نیست.انیمیشن Hotel Transylvania 3
  • وقتی دیدم چند روز زودتر از اکران عمومی انیمیشن Hotel Transylvania 3، بازی این اثر با نام :Hotel Transylvania 3 Monsters Overboard ساخته شده و برای پی‌سی و کنسول‌های نسل حاضرعرضه شده حس نوستالژیکی قلقلکم داد و آن را تجربه کردم. این بازی با قیمت نه چندان منطقی ۳۰ دلار عرضه شده و همانطور که حدس می‌زدم بودجه بسیار محدودی صرف آن شده به طوری که هیچ کات سینی در بازی وجود ندارد و صرفا چند تکه عکس روایت‌گر داستان بازی (که در دل داستان انیمیشن می‌گذرد) هستند و متاسفانه صداپیشگان اصلی هم در بازی حضور ندارند. گرافیک بد بازی نیز عملا گیمر را یاد پلی‌استیشن ۲ می‌اندازد اما نکته قابل توجه بازی گیم‌پلی آن است که برخلاف تصورم درگیرکننده و جالب بود و شاید اگر هزینه‌ بهتری برای بازی انجام می‌شد بازی آنقدرها هم بد نمی‌شد.انیمیشن Hotel Transylvania 3
  • گیم‌پلی بازی چیزی شبیه به عناوین نقش آفرینی و استراتژیک است که البته ساده شده تا بچه‌ها بتوانند با آن انس بگیرند (مثلا در بازی عملا خبری از Game Over شدن نیست.) شما در نقش کنت دراکولا یا دخترش میویس ظاهر می‌شوید و باید در جزایر مختلف دوستان خود را نجات دهید و در این راه معماها را حل کنید و با هیولاها هم بجنگید. حل کردن و جنگیدن همگی توسط فرامین شما بر هیولاهای خودتان انجام می‌شود و دستوراتی که به آنها می‌دهید بازی را پیش می‌برد. Hotel Transylvania 3 Monsters Overboard تلاش جسورانه‌ای است که متاسفانه جواب نداده ولی اگر عاشق شخصیت‌های بازی باشید شاید بتوانید آن را هضم کنید، فقط کمی به آن وقت دهید تا گیم‌پلی نسبتا عجیب نقش آفرینی-استراتژی مانندش را به شما یاد بدهد.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

انیمیشن Hotel Transylvania 3 از آن دست عناوینی نیست که بتواند بزرگسالان را هم پا به پای کودکان به دنبال خود بکشاند و هدف خود را بیشتر کوچکترها انتخاب کرده و قصد و رسالتش سرگرم کردن آنهاست. از این حیث هم می‌تواند از پس ماموریت خود برآید و جاهایی ترس کودکانه را نیز به بچه‌های تماشاگر خود وارد می‌کند تا برای آنها فراتر از یک اثر بچه‌گانه باشد و آنها را از خود بی‌خود کند.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

این سری هنوز پتانسیل‌های خوبی در خود دارد اما همانطور که در اول صحبت هم گفته شد، این پتانسیل‌ها و اتمسفر خاص در سری معروف‌تر و موفق‌تری چون شرک نیز وجود داشت (دنیای پریان و قصه‌ها بسیار پهناورتر از دنیای هیولاهای ترانسلوانیاست) ولی در نهایت پرونده‌اش بسته شد. شاید بد نباشد که عوامل این فرنچایز نیز درس عبرتی بگیرند و همه چیز را به کاراکترهای جذاب و صداپیشگان خوبشان نسپرند چرا که تجربه ثابت کرده این عناصر باعث پایداری یک اثر نمی‌مانند.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

استودیوی سونی در زمینه انیمیشن‌سازی کارنامه کمتر درخشانی نسبت به سایر کمپانی‌ها دارد، عناوینی چون فصل شکار و موج سواری و یا احتمال بارش کوفته قلقلی آثار تولید شده توسط این استودیو هستند که همگی نتوانستند آنطور که باید و شاید بترکانند و سری اسمارف‌ها مشهورترین فرنچایز تولید شده توسط این کمپانیست. گل سرسبد آنها اما همین سری هتل ترانسلوانیاست که توانسته با ترفندها و هوشمندانگی که در سطور بالاتر گفته شد، جای خودش را میان بچه‌ها باز کند و تبدیل به سری محبوبی شود. انیمیشن Hotel Transylvania 3 هنوز انتخاب خوبی برای این بچه‌هاست.

انیمیشن Hotel Transylvania 3

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی