ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تست و بررسی جک S3؛ در آرزوی موفقیت S5

وضعیت بازار خودرو کشور به قدری آشفته جلوه می کند که عملا هیچ کور سوی امیدی را نمی توان برای آن متصور بود. چندی است که جک S3 به عنوان برادر سایز کوچک S5 به ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰

وضعیت بازار خودرو کشور به قدری آشفته جلوه می کند که عملا هیچ کور سوی امیدی را نمی توان برای آن متصور بود. چندی است که جک S3 به عنوان برادر سایز کوچک S5 به همراه جک J4 به عنوان محصولات جدید این برند توسط مونتاژ کننده آن در ایران یعنی شرکت کرمان موتور به بازار معرفی شده و اخیرا نیز افزایش قیمت قابل توجهی را تجربه کرده است اما با این حال ظرفیت فروش این مدل تکمیل شده و حالا خطوط تولید کرمان موتور سخت مشغول اند تا سفارشات مشتریان خواهان این محصول را تحویل دهند.

کراس اور های سایز کوچک تا همین چند سال پیش طرفداران چندانی نداشتند و عرضه آن ها توسط شرکت ها با ریسک بسیار بالایی همراه بود. اما از آن جا که روز به روز به طرفداران خودروهای موسوم به شاسی بلند در جامعه افزوده می شود و این دست از خودروها بیشترین رشد را تجربه کرده اند.

شرکت های خودروسازی ریسک عرضه کراس اورهای سایز کوچک را به جان خریدند و با توجه به قیمت پایین تر آن ها به نسبت کراس اورهای بزرگ تر، قشر وسیع تری از خریداران را پوشش می دهد. جک S3 نیز از این دست خودروها به شمار می رود.

با توجه به استقبال بسیار خوب از S5، شرکت عرضه کننده این خودرو امیدهای بسیار زیادی به موفقیت کراس اور سایز کوچک تر جک دارد.

ابعادی مشابه با چانگان CS35

ابعاد این خودرو به ترتیب طول، عرض و ارتفاع: 4325,1765,1660 mm است. که به مقدار بسیار زیادی شبیه به چانگان CS35 است. به گونه ای که فاصله محوری هر دو معادل 2560 mm است. وزن جک S3 نیز در حدود 1250 کیلوگرم است.

این کراس اور سایز کوچک از پلت فرمی مشابه با جک j4 بهره می برد و در واقع تکمیل کننده کراس اورهای این شرکت پس از S1 و S2 است. همچنین جک در سال 2016 از مدل فیس لیفت S3 پرده برداری کرد اما جک های عرضه شده در ایران همان مدل اولیه این کراس اور هستند که در سال 2014 توسط این شرکت معرفی شده بود.

بازهم تشابه ظاهری با محصولات هیوندای

جک S5 به دلیل تشابهات ظاهری با هیوندای ix35 نسل قدیم، توانست به موفقیت بسیار خوبی دست پیدا کند به همین دلیل جک در ادامه این مسیر S3 را نیز مشابه با هیوندای ix25 طراحی کرده است.

این بار جک از جلو پنجره بزرگ و افقی بهره بهره گرفته است و آن را به نوارهای کرومی مزین کرده است. در بخش پایین سپر نیز شاهد استفاده از چراغ های مه شکن هستیم که همانند چراغ های جلو از آرایش افقی پیروی می کنند. کاپوت خودرو چندان بزرگ به نظر نمی رسد اما نفوذ آب از بخش زیرین برف پاکن ها به درون موتور می تواند دردسر ساز شود که نیازمند آب بندی بهتر در این بخش است.

آینه های جانبی دقیقا بر روی درب ها قرار گرفته اند و در این نما شاهد طراحی به نسبت ساده ای هستیم که شاید تنها نقطه قوت این بخش استفاده از زه پلاستیک مشکی در دور تا دور خودرو باشد که تاکیدی بر کراس اور بودن این خودرو است.

شاید نمای عقب خودرو به دلیل گرافیک چراغ های عقب و چراغ ترمز قرار گرفته نزدیک به خروجی اگزوز که آن هم تنها قاب کرومی برای زیبا سازی استفاده شده است، کمترین نمره مثبت در زمینه طراحی را در این بخش دریافت کند.

رینگ های خودرو نیز از نوع 16 اینچی آلومینیومی با فاق 55 است و نکته جالب توجه این است که در این بخش استفاده از رینگ های بزرگ تر برای بهبود طراحی نمای جانبی به دلیل فضای بسیار کم و احتمال بالای گیر کردن لاستیک به شل گیر زیر سپر، امری ناممکن به نظر می رسد.

گرچه رینگ های 16 اینچی قطعا سواری با کوبش کمتر را برای سرنشینان فراهم می کنند اما از نظر ظاهری رینگ های سایز بزرگ تر وضعیت بسیار بهتری با توجه به کراس اور بودن خودرو دارند.

در داخل اتاق، فرم کلی و طراحی قطعات شبیه به جک S5 است اما در بخش هایی نیز شاهد شباهت چندانی بین این دو نیستیم. به طور مثال عرض کلی داشبورد در S3 بیشتر است، مسئله ای که در نگاه اول چندان مشخص نیست و پس از نشستن پشت فرمان متوجه آن خواهید شد.

به همین دلیل شیشه جلو نیز کشیده تر از S5 به نظر می رسد. رنگ تریم داخلی اتاق تیره است و سعی شده با استفاده از رنگ مشابه با قطعات کرومی کمی تمایز به این بخش اضافه شود. به طور کلی جک S3 را برخلاف ظاهرش می توان کراس اوری جادار توصیف کرد.

فضای پای سرنشینان به خصوص سرنشینان عقب بسیار مناسب است، همچنین فضای صندوق عقب نیز مناسب ارزیابی می شود و با این که یک لاستیک زاپاس فول سایز در زیر کفی صندوق عقب جای داده شده است اما همچنان فضا برای قرار دادن وسایل مختلف مناسب است که این مسئله با خواباندن صندلی های عقب دو چندان می شود.

نبود دوربین عقب و زیرپایی و مشکل در آب بندی کاپوت خودرو که امکان نفوذ آب را در پی دارد از نقاط ضعف این خودرو به شمار می رود.

از نظر تجهیزات و امکانات می توان به: ایربگ راننده و سرنشین جلو، آینه های جانبی برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی HAC، سان روف، سنسور پارک عقب، 6 بلندگو، صندلی چرمی، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، کروز کنترل و شاید مهم ترین نکته این بخش سیستم کنترل پایداری ESC باشد که پس مدت ها یکی از شروط سازمان استاندارد برای خودروهای عرضه شده در بازار است.

قوای محرکه اقتصادی

در این بخش S3 از یک موتور به حجم دقیق 1590cc قدرت می گیرد و توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت در حداکثر دور 6000 rpm و 155 نیوتن متر گشتاور در بازه 3500 تا 4500 rpm را مهیا می کند.

این نیرو توسط یک جعبه دنده CVT به چرخ های جلویی ارسال می شود. این جعبه دنده حالت تعویض دستی یا همان تیپ ترونیک را برای راننده فراهم می کند.

جعبه فرمان از نوع برقی است و سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب میل پیچشی نیمه مستقل است. ترمزها نیز در هر 4 چرخ دیسکی هستند.

تجربه رانندگی با جک S3

با نشستن پشت فرمان جک بیش از پیش به طراحی متفاوت داشبورد و عمق آن پی خواهید برد. برای روشن کردن خودرو نیاز به چرخاندن کلید دارید و خبری از دکمه استارت نیست. جایگاه ترمز دستی مکانیکی و دسته دنده خوب ارزیابی می شود.

با شروع حرکت فرمان بشدت نرم و سبک وزن جک، من را به یاد برادر بزرگ تر آن یعنی S5 می اندازد. جعبه دنده نیز رفتاری مشابه به جعبه دنده های معمولی دارد و همانند بسیاری از جعبه دنده های CVT با نگه داشتن دور موتور دنده ها را سبک نمی کند و این مورد در حین تعویض به صورت دستی نیز مشاهده می شود.

با توجه به قدرت موتور و وزن به نسبت کم S3 در شتاب گیری های اولیه کمی لختی و تاخیر در شروع حرکت احساس می شود. در ادامه وضعیت بهتر می شود و شاهد کشش نسبتا خوبی هستیم حتی با وجود روشن بودن سیستم تهویه مطبوع نیز شتاب گیری ثانویه خوب ارزیابی می شود و شاهد خللی در عملکرد سیستم تهویه خودرو نیستیم.

جک S3 صفرتاصد را در حدود 15 ثانیه پر می کند. سیستم تعلیق خودرو را نیز می توان همانند فرمان آن نرم توصیف کرد و لاستیک های 15 اینچی در این زمینه کمک حال جک S3 هستند.

جمع بندی پایانی

مهم ترین پرسشی که باید در باره جک S3 پرسید این است که آیا با توجه به وضعیت و شرایط موجود می تواند به موفقیت برادر بزرگ تر خود یعنی S5 دست پیدا کند یا خیر؟ اگر بخواهیم جوابی به این پرسش بدهیم باید عنوان کرد که با توجه به وضعیت بسیار آشفته بازارهای سرمایه ای همچون بازار خودرو، عیار واقعی یک محصول جدید قابل تشخیص و شناسایی نیست اما جک S3 را می توان ادامه دهنده راه برادر بزرگ تر خود قلمداد کرد که با تکیه بر ظاهر مدرن، امکانات نسبتا خوب و پشتیبانی کرمان موتور در زمینه خدمات پس از فروش، آمده تا سهم مناسبی از این بخش از بازار را برای خود کند اما از آن جا که چند پله پایین تر از برادر خود قرار دارد، راه دشواری برای رسیدن به این مقصود در پیش خواهد داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • فربد قنادی
    فربد قنادی | ۲۹ آبان ۱۴۰۰

    جک اس تری واقعا خیلی ماشین عالی هست هم ظاهر قشنگی داره هم شتاب خیلی خوبی داره مخصوصا وقتی حالت اسپرت میزنی واقعا تفاوت رو حس میکنی و سیستم تعلیق خیلی نرمی داره و اصلا کوبش نداره و امکانات بسیار عالی و کم مصرف و فضای جادار و کولر بسیار خنکی داره از هر نظر عالی هست

  • Amirmohammad Javadi
    Amirmohammad Javadi | ۳۰ تیر ۱۳۹۷

    dongfeng ax4 خیلی زیباتره !
    این همه چیش یه جوریه !!

  • Navid Javadzadeh
    Navid Javadzadeh | ۲۹ تیر ۱۳۹۷

    هیچ لغتی در وصف زشتی این ماشین پیدا نمیکنم ...

    • فربد قنادی
      فربد قنادی | ۲۹ آبان ۱۴۰۰

      اتفاقا خیلی ماشین قشنگی هست شما سلیقه نداری و از هر لحاظ واقعا عالیه هم تو شتاب و هم امکانات و … عالی هست

مطالب پیشنهادی