ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

معماری ذن 2
تکنولوژی

تعداد هسته پردازنده های رایزن AMD در 2019 احتمالاً دو برابر خواهد شد

در حالی که همچنان منتظر هستیم AMD پردازنده های اقتصادی از نسل دوم سری رایزن با معماری 12 نانومتری با طراحی ذن پلاس را روانه بازارها کند، گمانه زنی ها خبر از سری رایزن 3000 ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۱:۳۰

در حالی که همچنان منتظر هستیم AMD پردازنده های اقتصادی از نسل دوم سری رایزن با معماری 12 نانومتری با طراحی ذن پلاس را روانه بازارها کند، گمانه زنی ها خبر از سری رایزن 3000 با 16 هسته پردازشی می دهند.

AMD از قصد خود برای ساخت نمونه هایی از چیپ های اپیک رُم با طراحی 7 نانومتری ذن 2 و ویژه سرورها در اواخر سال جاری میلادی داده است. اما پردازنده های غیر سرور مبتنی بر این طراحی تا سال 2019 از راه نخواهند رسید.

بر اساس گمانه زنی هایی که در انجمن های چینی منتشر شده معماری ذن 2 به میزان 10 تا 15 درصد تعداد دستورالعمل ها در هر چرخه (متوسط تعداد دستورات اجرا شده برای هر چرخه ساعت پردازنده) را بهبود می دهد، به عبارتی این طراحی موجب می شود تعداد دستورات بیشتری نسبت به نمونه پیشین اجرا شود. این در حالی است که معماری ذن پلاس فعلی در مقایسه با پردازنده های مبتنی بر معماری اولیه ذن، تعداد دستورالعمل ها در هر چرخه را تنها 3 درصد افزایش داده است.

معماری ذن 2

بنا بر گزارش ها به نظر می رسد اکنون AMD طراحی معماری ذن 2 را به پایان رسانده؛ معماری جدیدی که نوید پشتیبانی از 16 هسته پردازشی برای پردازنده های معمول (غیر سرور) را روی سوکت مادربودر AM4 (در مقابل 8 هسته فعلی) می دهد. در حالی که قرار است حداکثر میزان هسته های پردازنده ها با معماری ذن 2 به میزان 32 هسته روی سوکت TR4 باشد.

حداکثر تعداد هسته ها روی پردازنده های سرور با سوکت SP3 به 64 خواهد رسید. به این ترتیب در بیشتر پردازنده های سرور و دسکتاپ حداکثر تعداد هسته ها نسبت به میزان فعلی احتمالاً دو برابر خواهد شد. در حالی که ظاهراً حداکثر هسته های پردازنده های سری تردریپر تغییر نخواهد کرد.

در نهایت باید اشاره کرد که AMD قبل تر اعلام کرده بود تمامی پردازنده های سری رایزن و اپیک که تا سال 2020 عرضه می شوند از سوکت های کنونی پشتیبانی خواهند کرد. به این ترتیب کاربران برای استفاده از پردازنده های رایزن آتی نیازی به عوض کردن مادربورد خود نخواهند داشت. البته احتمالاً نصب پردازنده ای از نسل سوم سری رایزن روی مادربوردی از نسل اول موجب خواهد شد که کاربران از تمامی قابلیت های معماری ذن 2 بهره مند نشوند. انتظار می رود معماری ذن 3 در سال 2020 از راه برسد.

 

تماشا کنید: روبوکار؛ شگفتی ساز مراسم سالیانه گوودود

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی