ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی بازی افسانه پر؛ اسمش را به زبان نیاور

«افسانه پر» تمام چیزهایی که «حریم» به آن‌ها نیاز داشت را یک جا دارد. دیگر نه کوتاهی بازی روی تجربه مخاطب تاثیر منفی گذاشته، نه معماها از حال و هوای منطقی خود فاصله گرفته‌اند و ...

محمد کریمی
نوشته شده توسط محمد کریمی | ۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰

«افسانه پر» تمام چیزهایی که «حریم» به آن‌ها نیاز داشت را یک جا دارد. دیگر نه کوتاهی بازی روی تجربه مخاطب تاثیر منفی گذاشته، نه معماها از حال و هوای منطقی خود فاصله گرفته‌اند و نه طراحی ضعیف محیط و شخصیت‌ها جذابیت‌های گرافیکی را کاهش داده است. البته حریم رفته رفته به هدفش نزدیک‌تر شده بود و در قسمت پنجم هم بهتر از اپیزودهای قبلی توانست ظاهر می‌شود.

گروه MP در کارنامه خود بازی حریم را دارد، عنوانی ماجراجویی و اپیزودیک که داستان جنگلی مرموز را روایت می‌کند

با این وجود بازی هیچوقت به آن اثر «ماندگار و ترسناکی» که انتظار داشتیم تبدیل نشد. اما افسانه پر در همین بخش نخست خود میخ را محکم کوبیده و هر چند برای نتیجه گیری نهایی باید تا انتشار بخش‌های بعدی صبر کنیم ولی اگر قسمت اول بازی‌ها را ملاک قرار دهیم، بازی شروعی قدرتمند را داشته است. بیشتر هم به یک دلیل: طراحی خیلی خوب معماها.

افسانه پر ویژگی مثبت کم ندارد اما چیزی که باعث شده بازی تا این اندازه جذاب به نظر برسد، گیم پلی آن است. در این جور بازی‌ها که تکیه زیادی روی معماها دارند، حل معماها باید طعمی دلچسب به مخاطب بدهد. افسانه پر در خیلی از مرحله‌هایش این احساس را در کاربر ایجاد کرده و انرژی دوباره به او برای ادامه بازی می‌دهد.

افسانه پر
در هر مرحله بازیکن یک وظیفه دارد؛ پرها را به دست آورده و با آن‌ها روح گرفتار شده را نجات بدهد.

در کنار هوشمندی معماها، یکی از المان‌هایی که باعث شده افسانه پر به این مهم برسد تزریق به موقع مکانیزم‌های جدید در معماها است. همان لحظه که بازی در سراشیبی تکرار می‌گیرد، سازنده با حضور ویژگی‌های متفاوت تازگی عنوانش را حفظ می‌کند و هر وقت این بخش نیز جواب نداد، موسیقی گیرا و سبک گرافیکی جالب بازی به کمک بقیه بخش‌ها می‌آید تا این چرخه سرگرم‌کننده از بین نرود.

البته با تمام این تلاش‌ها، بازی به خاطر دو مشکل گاهی از تب و تاب می‌افتد. همانند بقیه عناوین ماجراجویی موبایل، کنترل شخصیت اصلی ساخته گروه MP نیز با چند دکمه ممکن است؛ با استفاده از دکمه‌های سمت چپ شخصیت اصلی داستان را حرکت می‌دهید و با کلید راست هم می‌توانید بپرید.

افسانه پر
بازی بیست مرحله اصلی دارد.

متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلات بازی، شاید هم بزرگترین، به همین بخش مربوط می‌شود. در بعضی معماهای افسانه پر زمان بندی نقش مهمی را ایفا می‌کند و بنابراین باید در زمانی مناسب بعضی حرکت‌ها را انجام دهید. نکته اینجاست که به خاطر اندازه کوچک کلید‌های حرکت، ممکن است جای کلیک روی آن‌ها قسمت خالی صفحه را فشار داده و به همین خاطر ببازید.

در مرحله سوم خودم با این مشکل روبه‌رو شدم و حل آن تقریبا پنجاه دقیقه طول کشید. همچنین در مرحله‌هایی، عناصری که با آن‌ها در تعامل هستید از یکدیگر دور هستند. برای بعضی معماها باید اهرم تخته چوب‌هایی را به پایین بفرستید. متاسفانه فاصله زیاد اهرم نسبت به تخته‌ها باعث شده تا هر بار، مسیری را رفته و دوباره برگردید. اگر این فاصله کمتر بود، بازی ریتمش را از دست نمی‌داد.

سازنده با میان‌پرده‌ها و یادداشت‌ها داستان را روایت می‌کند؛ در عکس نمایی از یک یادداشت مشخص است.

صاعقه‌های مهیب، صدای زوزه بی‌پایان گرگ‌ها، کوچ دسته جمعی کلاغ‌ها، مرگ وحشتناک ماهی‌ها و در نهایت ویرانی، خرابی و آتش سوزی، همه و همه یک موضوع را برای اهالی دهکده تداعی می‌کنند: "برخاستن دوباره «ارباب تاریکی» پس از خواب ابدی"

این توضیحی است که سازنده برای بخش داستانی عنوانش منتشر کرده و اتفاقات افسانه پر هم پیرامون همین دو خط می‌چرخند. بخش زیادی از جذابیت افسانه پر را گرافیک و گیم پلی به دوش کشیده‌اند و بازی بیش از آنکه یک بازی ماجراجویی داستان محور با معماهای خوب باشد، اثری ماجراجویی معما محور با داستانی تقریبا راضی کننده است.

افسانه پر
یکی از کمبودهای بازی، نبود سیستم انتخاب مرحله است؛ اگر اشتباها دست‌تان روی شروع برود، با تمام مرحله‌هایی که رفته‌اید باز به اول خواهید آمد.

در واقع سازنده بیشتر انرژی‌اش را روی بقیه بخش‌ها گذاشته و داستان تنها نقش بهانه‌ای برای ادامه تجربه کاربر را دارد. تصمیمی که درست یا غلط بودن آن به سلیقه خود کاربر بستگی خواهد داشت ولی به خاطر کیفیت بالای دیگر بخش‌ها، همین که داستان ماجراجویی گیمر را هدف‌دار می‌کند باعث شده تا کمبود داستانی درگیرکننده‌تر خیلی به چشم نیاید.

افسانه پر نسبت به کار قبلی گروه MP یک جهش بزرگ به حساب می‌آید. معماها از مرز باریک منطق عبور نمی‌کنند و با طراحی خوب خود لذت حل پازل را به مخاطب می‌چشانند، سبک گرافیکی جالب بازی تجربه بصری آن را جذاب‌تر کرده و موسیقی نیز به کمک بقیه بخش‌ها آمده تا بازیکن سرگرم شود؛ افسانه پر یکی از بهترین‌های ماجراجویی ایران بوده و پیشنهاد می‌کنیم بازی را از دست ندهید.

افسانه پَر

افسانه پَر

سازنده: گروه MP قیمت: رایگان با پرداخت درون برنامه ای دسته بندی:
سیستم عامل: iOS و اندروید حجم: 46.7 مگابایت زبان:
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • rezaSoltani
    rezaSoltani | ۱ مرداد ۱۳۹۷

    من توی بخش ویژه ش گیر کردم

مطالب پیشنهادی